Nekromanti Hur deltar jag?

Alyssa

Veteran
Hej!
Är helt ny här och fattar inte speciellt mycket. Jag skulle vilja delta i ett rollspel men vet inte hur jag gör, haha!

Korpa

Umenörd
Hej!

Det här forumet består till största del av diskussioner om rollspel, ibland har det varit igång forumrollspel där deltagare har kunnat rollspela men såvitt jag vet händer inget just nu.

Om du söker en grupp att spela med kan jag rekommendera att du presenterar dig och/eller gör en efterlysning i Evenemang och kontakt-delen av forumet!

Ymir

Liten kantbaron
Ja, vi på det här forumet berättar jättegärna en massa om hur man spelar rollspel och hur man hittar en grupp att spela med, men de flesta av oss är inriktade på bordsrollspel, det vill säga att spela med människor irl, ansikte mot ansikte, i en soffa eller kring ett bord. Det finns dock de här som sysslar med internet-baserat rollspelande också, så känn dig för all del inte avskräckt om det bara var det du var ute efter, utan fråga på kontaktannons-forumet!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Välkommen :D

Vad är det du tycker verkar intressant med rollspel? Det finns massor av olika genrer och sätt att spela på, så det kan vara värt att diskutera sånt lite.

anth

Vetefan
Det mesta som vi diskuterar här är bordsrollspel. D.v.s. alla spelare samlas ett par timmar runt ett bord med papper penna och tärningar.

Vissa av oss spelar andra former av rollspel med:
- PBEM (Play By E-Mail) då man skriver e-mail till varandra.
- Forumsrollspel då man skriver direkt i trådar här på forumet.
- Via skype eller annan IP-telefoni/video.
- Lajv, då man inte behöver sitta runt ett bord och man kanske t.o.m. klär ut sig.

Om du är intresserad av bordsrollspel är nästa fråga hur "komplext" du vill spela.
Vissa rollspel kräver miniatyrfigurer och speciella "mattor" som läggs ut på bordet som miniatyrerna förflyttar sig på.
Många rollspel kräver olika tärningar som inte är sex-sidiga, som fyr-sidiga, åtta-sidiga, tio-sidiga, tolv-sidiga och tjugo-sidiga tärningar.
De flesta rollspel kräver att varje spelare har ett papper med information om sin rollperson.
Ett litet fåtal rollspel kräver inga tärningar alls.

Vill du spela bordsrollspel är det också en fördel om du talar om ungefär var i Sverige du vill spela.
Det ordnas också ett antal konvent som du kan besöka och prova på olika rollspel. LinCon 14-17 maj i Linköping är nästa stora konvent (där rollspel.nu-folket brukar samlas i "indie-rummet"). Repetikon är ett månatligt mini-konvent som vi anordnar den 2:a torsdagen i månaden på Dragon's Lair i Stockholm.

Sedan är frågan om vilken genre du tycker om.
Vill du spela fantasy som Sagan om ringen eller Game of Thrones?
Vill du spela historiskt som De tre musketörerna?
Vill du spela urban fantasy som Harry Potter?
Vill du spela nutidsaction som James Bond?
Vill du spela vampyr som Dracula, Lestat eller Twilight?
Vill du spela skräck som något från Stephen King?
Vill du spela apokalyptiskt som Mad Max?
Vill du spela Sci-Fi som Star Trek eller Star Wars?
o.s.v...

solvebring

Superhero
Hej och välkommen!

Precis som andra redan har förklarat riktar sig vårt forum till dem som vill diskutera bordsrollspel. ... Men eftersom du redan har fått en hel drös information som kanske kan vara svår att förstå sig på, boende på dina erfarenheter, tänkte jag fråga: Vad har du för bild av rollspel och vad hade du förväntat dig?

Om du hade tänkt dig någon annan form av rollspel är jag säker på att vi är flera här som kan ge dig matnyttiga länkar.

Mundo

Myrmidon
solvebring;n88328 said:
Om du hade tänkt dig någon annan form av rollspel är jag säker på att vi är flera här som kan ge dig matnyttiga länkar.

solvebring

Superhero
RasmusL;n88342 said:
Caligula upp i dagen!
Wtf?! ... Århundradets förolämpning.

Min intention var den att ifall Alyssa inte alls hade tänkt sig just bordsrollspel utan t.ex. hellre chattrollspel eller levande rollspel så kunde man ju bistå med några länkar. Andra tragiska insinuationer får vederbörande gärna hålla för sig själva, tack.

Caligo

Swashbuckler
solvebring;n88385 said:

Min intention var den att ifall Alyssa inte alls hade tänkt sig just bordsrollspel utan t.ex. hellre chattrollspel eller levande rollspel så kunde man ju bistå med några länkar. Andra tragiska insinuationer får vederbörande gärna hålla för sig själva, tack.
It's in the eye of the beholder.

Cissi

Up to no good.
MODERERING!!

Mundo, RasmusL och Caligo, det är fan inte schysst att insinuera vad ni precis gjorde. Det är faktiskt så in i helvete dumt och opassande att om ni inte genast ber om ursäkt så åker ni ut! Och den ni ska be om ursäkt är inte bara Solvebring utan även Alyssa för att ni hade mage att börja skräpa ner hennes tråd med en massa sånt innan hon ens hunnit vara medlem här i en vecka!!

solvebring

Superhero
Alyssa;n87697 said:
Hej!
Är helt ny här och fattar inte speciellt mycket. Jag skulle vilja delta i ett rollspel men vet inte hur jag gör, haha!
Nu finns det inte så jättemånga bra inblickar i hur bordsrollspel faktiskt är, utöver att vara med och spela. Men det finns en del rollspelspodcasts som bjuder på avsnitt med actual play, i vilka man får lyssna på en eller flera spelomgångar. Kvaliteten på dem är blandad, men här är hur som helst en svensk rollspelspodcast som gjort en imho schysst actual play på svenska, med (bräd-)rollspelet Zombie Cinema.

RasmusL

Champion
solvebring;n88385 said:

Förlåt, det var onödigt!

Cissi

Up to no good.
Förtydligan.
Anledningen till att jag reagerade så hårt på det här är att vi precis har pratat om hur man får in tjejer till hobbyn och att en tråd som skapas av en ung, ny medlem i hobbyn som dessutom är tjej, spårar ur inom tio inlägg till att handla om sexuella inuendon är så himla onödigt.
Tack Rasmus och Mundo, ni är ju jämställdhetens krigare.

Kram!

RasmusL

Champion
Cissi;n88441 said:
Förtydligan.
Anledningen till att jag reagerade så hårt på det här är att vi precis har pratat om hur man får in tjejer till hobbyn och att en tråd som skapas av en ung, ny medlem i hobbyn som dessutom är tjej, spårar ur inom tio inlägg till att handla om sexuella inuendon är så himla onödigt.
Tack Rasmus och Mundo, ni är ju jämställdhetens krigare.

Kram!

Ja, det vart verkligen superdumt.

Caligo

Swashbuckler
Cissi;n88401 said:
MODERERING!!

Mundo, RasmusL och Caligo, det är fan inte schysst att insinuera vad ni precis gjorde. Det är faktiskt så in i helvete dumt och opassande att om ni inte genast ber om ursäkt så åker ni ut! Och den ni ska be om ursäkt är inte bara Solvebring utan även Alyssa för att ni hade mage att börja skräpa ner hennes tråd med en massa sånt innan hon ens hunnit vara medlem här i en vecka!!
Jag menade att det var ovanligt konstigt av Rasmus att tolka Solvebring som han gjorde. Det var så att säga, Rasmus ögon som gjorde den tolkningen.