Rickard
Urverk speldesign
Ärligt talat. Allt det där som du räknade upp; jag trodde inte att någon faktiskt efterfrågade sådant. För mig känns det som att det som du efterfrågade används av en väldigt liten minoritet, men det kanske är jag som har snedvridet perspektiv. Det beror visserligen lite på hur man lägger upp det, men jag tycker det är en klar brist i (grund)produkten om specialföreteelser dras upp i form av utrustning och regler. Skulle det finnas slumpmöten, så skulle jag känna att speldesignerna var väldigt ålderdomlig i sin tankegång. Stats på oviktiga spelledarpersoner bör förkortas med regeln "Personen har 1T10+5 på sin sysselsättning" och stats på viktiga spelledarpersoner bör förkortas ner till ett minimum - vem bryr sig om slutskurken har 30% i bluffa? Eftersom det är så lågt så använder personen ändå inte det, så varför skriva ut det?Sådant vill jag i och för sig veta, men med rollspelstekniska data menar jag sådant som nästan bara brukar finnas i (traditionella) rollspel, t ex:
/Han som nu börjar snacka mer som om man skrev ett äventyr