Nekromanti Hur detaljerad vill man ha en spelvärld?

Rickard

Urverk speldesign
Sådant vill jag i och för sig veta, men med rollspelstekniska data menar jag sådant som nästan bara brukar finnas i (traditionella) rollspel, t ex:
Ärligt talat. Allt det där som du räknade upp; jag trodde inte att någon faktiskt efterfrågade sådant. För mig känns det som att det som du efterfrågade används av en väldigt liten minoritet, men det kanske är jag som har snedvridet perspektiv. Det beror visserligen lite på hur man lägger upp det, men jag tycker det är en klar brist i (grund)produkten om specialföreteelser dras upp i form av utrustning och regler. Skulle det finnas slumpmöten, så skulle jag känna att speldesignerna var väldigt ålderdomlig i sin tankegång. Stats på oviktiga spelledarpersoner bör förkortas med regeln "Personen har 1T10+5 på sin sysselsättning" och stats på viktiga spelledarpersoner bör förkortas ner till ett minimum - vem bryr sig om slutskurken har 30% i bluffa? Eftersom det är så lågt så använder personen ändå inte det, så varför skriva ut det?

/Han som nu börjar snacka mer som om man skrev ett äventyr

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kan du utveckla det här om Lego lite? Jag har aldrig läst något från Gurps.
Jag kan ta ett exempel: Min favoritbok just nu är GURPS Russia. I den boken finns dels massor av historisk information gällande den aktuella tidsperioden (boken handlar om förtsariskt ryssland), dels ett kapitel om rysk religion och mytologi, en hel massa om rysk kultur etc. Kort sagt, allt man kan tänkas vilja ha om man på något sätt tänker beröra förtsariskt ryssland eller rysk mytologi i sin spelvärld. Utifrån den här boken kan man sedan själv bygga allt från modern fantasy-äventyr i ett skitigt Moskva där gamla ryska myter börjar spilla över i vår värld, en rent historisk kampanj utan övernaturliga inslag, eller något slags Narnialiknande fantasy-sagogrej. Det är helt enkelt en "source book" i ordets rätta bemärkelse.

Och såna böcker finns för antiken, grekland, ångpunksgenren, 50-tals-B-skräckfilmer, och allt möjligt. Man får helt enkelt byggstenar inom gällande områden.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Reign ger alla organisationer, länder och liknande fem siffervärden (Might, Influence, Treasure, Territory och Sovereignty) och (om man använder det första websupplementet) ett gäng fördelar (till exempel "Civic Theatre" eller "Culture of Gossip"). Dessa kan sedan användas för diverse månatliga handlingar, till exempel att bedriva krig eller spionage. Något sådant?

Pom

Swashbuckler
Ärligt talat. Allt det där som du räknade upp; jag trodde inte att någon faktiskt efterfrågade sådant.
Alltid trevligt att kunna bidra till någons bildning. :gremsmile:

Stats på oviktiga spelledarpersoner bör förkortas med regeln "Personen har 1T10+5 på sin sysselsättning" och stats på viktiga spelledarpersoner bör förkortas ner till ett minimum - vem bryr sig om slutskurken har 30% i bluffa? Eftersom det är så lågt så använder personen ändå inte det, så varför skriva ut det?
Till exempel för att spelare inte alltid gör det man förväntar sig i interaktion med spelledarpersoner.

Hunk

Hero
En kampanjvärld utan Random Encounters är som en räkmacka utan majonäs!

Thermight

Warrior
Jag brukade tycla att det är roligt när saker är skrivna så att spelmiljön och äventyret sitter ihop.

Om man tar Svavelvinter xt.ex. så kan man säga att spelvärlden är ön Marjura. Men det är samtidigt ett äventyr med övergripande uppgifter, triggade händelser och slumpmässiga händelser. Likaså kan man säga att Marsklandet är både ett äventyr och en spelmiljö.
Likaså Döda skogen är bygd på ett liknande sätt.

Det passar ju såklart inte för alla typer av spel och spelstilar. Men jag själv tycker det är smidigt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mmmmm, majonäs =)

Har alltid varit lite kluven inför det här med slumpmöten. Å ena sidan har jag alltid tyckt att en slumpmötestabell är väldigt mycket jobb för att ge RP ett enda möte... å andra sidan bäddar det för variation mellan spelgrupper vilket alltid är bra.

Å ena sida är det gott med majonäs på räkmackan, å andra sidan är det ibland väldans gott med creme fraiche också =)

Får grunna på det där =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mycket av det du nämnar tycker jag snarast hör regelsidan till av rollspelet. Och en del känns inte som det passar efter som jag inte skriver en kampanj. Jag skriver en spelvärld att hålla kampanjer i.

Med det är en del tänkvärda saker du säger i alla fall, och jag ska suga på det ett tag och se vad jag kommer fram till =)

Mogger

Hipsteranka
Kanske, låter iofs lite brädspelsaktigt men Reign står helt klart på önskelistan!

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är fortfarande rätt förtjust i hur jag la upp det i Terone: kortare avsnitt om saker man kan vilja kolla upp under spel (till exempel rättsväsende, kyrkans organisation, läkekonst, infrastruktur), sammanfattning av sådant man behöver veta för att få en bild av världen (lite historia och sådant) och sedan fokusering på det som är häftigt, det som ger idéer till äventyr och skapar känslan för världen: små korta avsnitt om länder och städer, och ett antal äventyrsplatser och liknande. I dag skulle jag renodla det ännu mer och ha ett kraftigare fokus på det balla, men det handlar mest om gradskillnader.

Det viktigaste för mig är att jag får inspiration till att hitta på äventyr och rollpersoner. Konflikter och situationer färdiga att slänga in rollpersonerna i är perfekta då. Befolkningssiffror är det inte.

/Dimfrost

Ulfgeir

Swashbuckler
Varierar hur detaljerat jag vill ha det.
Gärna något som drar upp de stora dragen och sedan gör en del detaljstudier på exempelvis en viss region.

Dock så är det viktigt att världen är genomtänkt, och ligger på en vettig nivå. Exempelvis om man har en typisk fantasymiljö, så bör man no också tänka igenom hur saker som magi eller gudars direkta ingripanden påverkar krigsföring, handel, politiskt styre..

Likadant så om nu ett land har en markant annorlunda kultur eller teknologinivå, vad påverkar det.

Dvs, jag vill se en överblick som representerar den vision som speltillverkaren försöker förmedla. Och då krävs att den är konskevent. Då slipper man gamla WoD, där det gick femtioelva olika critters per vanlig människa, trots att spelen påstod att de olika varelserna var sällsynta. Menar du kunde ju inte gå någonstans utan att snubbla på vampyrer, varulvar, changelings etc.

/Ulfgeir