-Akvarium - Jodå, vi har det och vid ett delvattenbyte (man byter delar av vattnet, inte allt på en gång pgr av att man vill behålla bakteriefloran) hände följande. Disträ och sömning så tappade jag "klockan" (slangänden som ska i akvariet när man tappar av vatten) i nedanstående fotbadkar (den bara nuddade ner) och gick sedan och gjorde allt enligt konstens regler. En halvtimme efter vattenbytet började en del fiskar simma med buken mot ytan... Förtvivlad stod jag och såg våra älskade fiskars dödskamp. Temperaturen var grejt, lufttillflöde grejt osv. Jag förstod bara inte vad som hände. Tills jag kom på det. I fotkaret använder vi fotbadsolja... det var den lilla minimala mängden olja som nu effektivt dödade våra fiskar. Det blev så att säga ett dyrt fotbad, lite över 600 spänn gick åt att ersätta de fiskar som dog.
-Katter. Jag har genom åren förlorat åtskilliga katter. Endast ett fåtal vet jag hur. De flesta har försvunnit ute i "skogen". Men Arwen, min första älskling dog vid sidan av vägen. Inga skador visade att hon blivit påkörd, troligen rörde det sig om en inre infektion som vi inte upptäckte i tid. Surran avlivade vi för lite över ett år sedan - cancer i hela bröstkorgen. Vi avlivade henne när absesserna (eller vad det heter) började blöda och hon uppvisade tydliga tecken på konstant smärta.
- Chinchillor. Är experter på utbrytning, men har också den mest delikat tunna benstomme. Broderns tillfälligt inkvarterade chinchilla (jul och alla var hemma hos oss) bröt obehagligt nog benet och när vi ringde runt för assistans hos tidens veterinärer så var det ingen som ansåg att det var någon idée att ta hand om lillkrypet. Han dog, förmodligen i stora smärtor.
- Gerbiler. Avlivning av femte kullen... de höll på att bli alldeles för många och jag klarade inte av det... slutet var grymt och jag kommer aldrig göra om något liknande.
- Grannens dansmus. Här förenade vi pjosk med mord. Saken var den att grannen inte förmådde att avliva djuret framför ögonen på sin dotter (eller ens i närheten av hemmet) så maken min tog hem den till oss (rehoming
) och vi lämnade över problemet till Katten Arwen.... Jodå. I en låda satt dansmusen och stank (de luktar illa helt enkelt) och vi satte ner Arwens framtassar i densamma. Arwen vägrade att ta i musen. Den var ju mattes!
Det tog en del propsande innan katten slutligen avverkade musen. Hon var ju hårt uppfostrad med att djur i bur eller låda var inte tillåtna...
Vi har haft fler tragedier med vilda djur än jag vill räkna. Som när grannen gjorde en Runar... eller vår variant på Runar. Sätt honom i vardagsrumsfönstret, peka ut rådjur med brutet bakben, låt musik spela högt och låt honom skjuta sagda djur. Givetvis har grannen licens och vi hade varit i kontakt och fått klartecken från polis. Skottet gick snett ner mot backen (vilket är viktigt i sammanhanget då vi bor i sommarstudeområde - även om han missat, vilket en så skicklig jägare som han är och på det avståndet inte borde göra, så kommer inte kulan ta något annat än backen.). Så fick vi bort ett skadat rådjur ur vår rådjursbesättning som de åren (innan vi fick jägare i området) kunde vara så stort som 20-30 djur bara i vår del av området.
Påkörda djur är en helt annan historia... två katter, en räv och nu sist ett rådjur. Som gjorde väldigt liten skada och dog ögonaböj. Puh!