Nekromanti Hur effektiv är egentligen en foliehatt? (länk)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jaha...

...du länkar alltså till en underhållande liten studie som genomförts av en grupp lustigkurrar på MIT? Där de har undersökt huruvida en foliehatt faktiskt skyddar mot radiovågor eller inte.

Personligen tycker jag att foliefezen var mest underhållande, även om foliehattar inte gör någon egentlig nytta så kan man i alla fall se cool ut när man bär dem.

*nudge**nudge**wink**wink**hostbifogagärnamerinfoilänkinlägghost*

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hur fort kan man egentligen varva en cd-skiva?

Många av er har säkert läst denna artikel tidigare. En man i Saltsjö-Boo har låtit utföra laboratorietester av hur fort man kan varva en cd-skiva för att utröna om tillverkarnas hastighetsangivelser stämmer. Det gör de inte. Läs själva. Mycket underhållande.

Dewil

Troberg

Sinister eater
Re: Hur fort kan man egentligen varva en cd-skiva?

Jag kan tillägga att det kan hända i en vanlig CD-läsare också. Jag har själv råkat ut för det med en CD som hade en liten spricka vid navet, vilket inte är alltför ovanligt. Det bara small till och sedan lät läsaren illa och fick bytas ut, skivan var spräckt i en halva och en massa småflis. Jag hoppade högt när det hände...

Johan K

Gammal & dryg
ähumm..
Har alltid undrat vad man kan ha folie till... Nu vet jag ett imråde till som man kan använda det..
Tycker att centurionmössan var snyggast ! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Vad i hela friden ska vi nu göra backuper på...:(
Oroa dig inte, det har hänt mig en gång. Med den omfattning jag har på mitt datoranvändande så innebär det antagligen att nästa som råkar ut för det är en apa.

ripperdoc

Myrmidon

Det florerar ett gäng rykten på internet om folk som stoppat in spruckna skivor i läsaren, som sedan exploderat och skadat/dödat användaren. Enligt ryktena skulle sylvassa bitar av CD-skivorna skjutas ut av rotationen och paja allt i sin väg. Jag tar det med en nypa salt, men att stoppa in skivor med sprickor är inte hälsosamt för några CD-spelare iaf :gremwink:

Sedan har Mythbusters testat den här myten, med blandade resultat. Det fanns en YouTube-video förut, men icke mer :gremtongue:

Troberg

Sinister eater

Det florerar ett gäng rykten på internet om folk som stoppat in spruckna skivor i läsaren, som sedan exploderat och skadat/dödat användaren. Enligt ryktena skulle sylvassa bitar av CD-skivorna skjutas ut av rotationen och paja allt i sin väg. Jag tar det med en nypa salt, men att stoppa in skivor med sprickor är inte hälsosamt för några CD-spelare iaf
Jag tror definitivt inte att något så drastiskt kan hända. Min sprack på i princip värsta sättet, men en halva som hängde ihop och andra halvan nästan pulvriserad, och inget sådant hände. Smällen var nog mest för att den stora biten satt sig på tvären och tvärnitat, och att CD-läsaren var effad berodde antagligen antingen på att mekanismen fått en liten knäck som fått den okalibrerad eller att smått skräp letat sig in i mekanismen.