Hur "enkelt" är det att konvertera 5e eget spel med unik setting till en OSR-klon?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
Hur "enkelt" är det att konvertera ett 5e eget spel med unik setting till en OSR? Har ingen erfarenhet av något av dem, men har kikat på ngt OSR. Är det stats och t ex vapenskador som kan portas rakt av, bara man tar bort de extra regellagren från 5e?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Ehh... njaaä.

Om du vill ta något skrivet för 5e och använda i ett annat spel så tror jag du bör ta helt nya stats från spelet du konverterar till.
Om du går till någon retroklon är det relativt enkelt eftersom en goblin är en goblin är en goblin. För mer unika monster får du hålla ett öga på relativ power level.

Den allmänna regeln är väl att om du vill konvertera mellan två system bör du kunna båda systemen rätt väl.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
Tackar! Tänkte ta ett befintlig 5e-spel och bara ha med ett minimum till en enkel OSR-klon. Liksom bort med alla subsystem och mer köra snabbt i settingen med simpelt och enkelt system, och ändå kunna "winga" till stats på monster och sånt med en enkel koll i grundreglerna.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,459
Location
Göteborg, Lindome
Jag tror inte att jag förstår frågan helt. Vill du ta ett existerande äventyr gjort för D&D 5e och köra det med någon OSR retroklon?
Som Bolongo säger, är det bara att ignorera alla speldata i äventyret och använda motsvarande från retroklonens regler. Och vara uppmärksam på när en sådan konvertering går helt åt helsicke.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Tackar! Tänkte ta ett befintlig 5e-spel och bara ha med ett minimum till en enkel OSR-klon. Liksom bort med alla subsystem och mer köra snabbt i settingen med simpelt och enkelt system, och ändå kunna "winga" till stats på monster och sånt med en enkel koll i grundreglerna.
Håller med @Bolongo, detta kräver finess, kunskap, erfarenhet. Nästan alla monster i 5e har specialförmågor, många i OSR har ingen eller en.

Och det går inte bara att byta monster. Låt oss ta en röd drake som exempel.

I 5e har en vuxen röd drake 256 HP och är en svår utmaning för en grupp med fyra RP på nivå 15-16. (Enligt reglerna, som vi alla vet övervärderar hur farliga monster är).

I BECMI har röd drake 45 HP och en grupp med ett ospecificerat antal RP (typ fyra plus hejdukar) antas kunna slåss mot 1-4 (!) sådana på nivå 10.

Om ditt 5e äventyr säger ”vuxen röd drake” vad blir det i BECMI?
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Sen är 5e-äventyr generellt skrivna för en helt annan sorts spel än OSR. Skill challenges och combat as sport är inget som funkar i OSR.
Med det sagt - stryker man alla skillchecks och helt enkelt låter utforskande och rollspelande lösa dem, samt helt gör om ”strider som utmaning” till OSRens ”potentiellt hot att hantera” och alltså kastar alla ideer om balanserade combat encounters i sjön där de hör hemma (imo) så kan det ju funka att helt enkelt byta stats från 5e MM till de från ad&d eller becmi etc.
Men äventyren kommer med största sannolikhet helt byta karaktär.

Är det vad ni är ute efter så kör! Är det inte det så testa att söka på rules light 5e eller liknande istället för OSR.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,401
Location
Marjura
Tackar för input alla forumiter!

Jag tänkte t ex testa kommande Dr. Grordborts Scientific Adventure Violence https://www.kickstarter.com/project...s-scientific-adventure-violence/?ref=kicktraq men har noll intresse av 5e, därav frågan. Vill åt känslan med ett minimum av regler (och prepp) och borde kunna hitta något OSR-igt som kan emulera enkelt tänkte jag.

PS älskar settingen, tror dock inte att den är spelbar alls om inte alla spelare gillar den, men kan vara värt ett försök - är svag för planetary romance och pulp sci-fi som Flash G m fl.

EDIT tänkte mig ngt som Mörk Borg/Frontier Scum o dyl men pulp med rayguns o allt. Bryr mig alltså inte om balanserade encounters o grids o levels o grejer - vill bara åt pulpigt röj i settingen. Skulle lätt kunna fixa till en Barbarians of Lemuria av Dr Grordbort (och har haft den tanken i flera år), men tänkte göra det ännu enklare med OSR denna gång iom att en spelsetting snart finns.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Att titta på bilderna och statta saker från grunden är kanske enklast. Kika på vad nya settingen har, och sedan snegla på vad man redan har stattat i sitt spel och bara köra med det som ligger närmast.

OSR är ju inte så ängsligt vad gäller spelbalans.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Att titta på bilderna och statta saker från grunden är kanske enklast. Kika på vad nya settingen har, och sedan snegla på vad man redan har stattat i sitt spel och bara köra med det som ligger närmast.

OSR är ju inte så ängsligt vad gäller spelbalans.
Nej, jag tycker @chrull skrev bra om det och Sandra är inne på samma spår i länken ovan. Men jag tror det är viktigt att kommunicera detta till spelarna, så de vet om att de spelar ett spel där ingen krattar manegen åt deras rollpersoner och att draken i Grynnerbergen inte kommer att anpassa sig efter vilken nivå deras gubbar har när de går dit.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Å andra sidan... är det ju så att på många "äventyr" så står det "för 4-6 rollpersoner av graderna 3-5".
Men det är ju jättestor skillnad:
1) Om spelarna är taktiskt slipade eller inte
2) Om SL är taktiskt slipad och kör monstren taktiskt
3) Om spelarna optimerar ganska mycket, eller kör mer på tema och känsla
4) Om man är 4 eller 6 rollpersoner, eller fler eller färre [EDIT: tillagd efteråt]
5) Om man är grad 3 eller 5, eller mer eller mindre [EDIT: tillagd efteråt]

Konsekvensen av detta är att man så att säga kan behöva konvertera ett äventyr från 5e till 5e, eller från B/X till B/X (i mindre utsträckning än för 5e) innan man kör det också.
Och att då konvertera från 5e till B/X är inte SÅ mycket svårare. Egentligen kanske det är lättare än att konvertera från 5e till 5e, för det ÄR lättare att balancera/anpassa encounters i OSR än i 5e från början.

Allt som är svårt/jobbigt att komma på i ett äventyr kan man ju använda, väsentligen rakt av.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Å andra sidan... är det ju så att på många "äventyr" så står det "för 4-6 rollpersoner av graderna 3-5".
Men det är ju jättestor skillnad:
1) Om spelarna är taktiskt slipade eller inte
2) Om SL är taktiskt slipad och kör monstren taktiskt
3) Om spelarna optimerar ganska mycket, eller kör mer på tema och känsla
Ja, när jag kör skrivna äventyr gör jag alltid tweaks på fiendernas stats i vilket fall. Så att ändra dem till ett annat system är egentligen bara en gradfråga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Tackar för input alla forumiter!

Jag tänkte t ex testa kommande Dr. Grordborts Scientific Adventure Violence https://www.kickstarter.com/project...s-scientific-adventure-violence/?ref=kicktraq men har noll intresse av 5e, därav frågan. Vill åt känslan med ett minimum av regler (och prepp) och borde kunna hitta något OSR-igt som kan emulera enkelt tänkte jag.

PS älskar settingen, tror dock inte att den är spelbar alls om inte alla spelare gillar den, men kan vara värt ett försök - är svag för planetary romance och pulp sci-fi som Flash G m fl.

EDIT tänkte mig ngt som Mörk Borg/Frontier Scum o dyl men pulp med rayguns o allt. Bryr mig alltså inte om balanserade encounters o grids o levels o grejer - vill bara åt pulpigt röj i settingen. Skulle lätt kunna fixa till en Barbarians of Lemuria av Dr Grordbort (och har haft den tanken i flera år), men tänkte göra det ännu enklare med OSR denna gång iom att en spelsetting snart finns.
Personligen skulle jag i så fall börja med Warriors of the Red Planet (Här på lulu) och bygga vidare därifrån efter att ha bläddrat (tittat på bilderna) i den där boken. Det är det bästa Sword & Planet-regelsystemet jag testat och är tillräckligt öppet för att man ska kunna lägga till och ta bort saker precis som det passar en.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
590
Location
Uppsala
Jag skulle vilja gå mot strömmen en smula att det är precis just det, "spela med valfri retroklon och ignorera allt som inte finns i det systemet". Komnmer det bli "balanserat" eller jämförbart? Nej, det är en ny spelstil att spela old school, med ständiga bedömningar och improvisationer. Saker kommer nog gå åt skogen och rollpersoner kanske dör. Kör hårt!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jag skulle vilja gå mot strömmen en smula att det är precis just det, "spela med valfri retroklon och ignorera allt som inte finns i det systemet".
Extremt. Bara ryck ut bitar.
Det är bra att notera att det har var HP-inflation efter 2e. Jag tittade på detta och konstaterade...


I OSR brukar träffchansen och XP bestämmas av monstrens level... vet inte om man kan utläsa level direkt i 5e.
Jag tror man behöver se över monstrens skada per attack också.

Det bästa är nog - som föreslagits ovan - att bara ersätta monster med standard-monster ur Monsters Manual för 1e/2e.
 
Top