Med brasklappen att jag tycker det här låter som en dålig idé överlag, men försök hitta lite bra brädspel på rätt tema, med rollspelsliknande element.
Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara, men det måste väll finnas en massa jack the ripper-spel eller nått som borde funka. Huvudsaken är att det är något din fru faktiskt verkar tycka är kul utan att du tjatar.
Sen lägger du in lite lätta rollspelselement. De flesta brädspel går att rollspela lite, i alla fall om man har en faktiskt karaktär i spelet. Hitta på lite backstory kring karkatärerna, och försök få din fru att bidra. Håll det super casual och "bra på skoj". Om du fru faktiskt diggar det, i alla fall efter ett litet tag när hon vant sig vid det, så är det ett gott tecken. Fortsätter hon vara negativ hade i alla fall jag släppt det, om jag ens gott så här långt.
Men verkar det framgångsrikt se om du kan ta det något steg längre. Kanske kan ni köra samma brädspel, men med ett egetskrivit scenario som introducerar ännu mer rollspelande. Fortsätt öka på tills en kväll när du sitter där med ett karaktärsblad och lite tärningar åt henne och säger att ni ska köra "typ samma sak, fast med lite annat upplägg".
Men var lyrhörd och gå varsamt fram. Folk som försöker "tvinga en" att gilla det som de gillar kan framstå som oerhört irriterande.