Jag har jobbat en hel del med culture gaming i tidigare kampanjer och kan konstater att det är kul, men svårt. Svårt för att det är så väldigt lätt för både spelare och spelledare att falla tillbaka på sitt vanliga sätt att tänka och agera, och att dramat och berättelsen så lätt tar prioritet över culture gamingen.
Vi körde vår Eon-rauna-kampanj med rejäl fokus på culture gaming. Första steget är förstås, som du gjort, att göra research. Få material. Inte så mycket för att skapa en komplett sammanfattning av "hur det var", utan för att få de där färgstarka bitarna som kan slängas in i spel.
Grundingredienserna för mig är språkbruk och scenbeskrivning. Även om jag önskade det så går det inte att få spelarna att börja prata efter en ordlista, men väl som spelledare kan man välja ett antal definierande termer och se till att använda dem konsekvent. Ord som får spelarna att stanna upp, fundera och inse att ja, javisst, vi spelar i medeltiden/en mongolisk-fantasy slätt. Efter ett tag kommer även spelarna anamma några av de orden.
Andra ingrediensen var scenbeskrivning, och här gäller det att framförallt i början av kampanjen lägga extra omsorg på att beskriva omgivningen.
Men min huvudingrediens tror jag är att definiera de seder, tankesätt och normer som starkt skiljer spelvärlden från verkligheten. Sedan ser man till att aktivt infoga dessa, och gärna göra dem till val (e.g. bomber) för spelarna. Valet gör att spelarna igen måste stanna upp och tänka - vad skulle en medeltidsbo/mongol göra? (eller så tar de det "moderna" valet men då kan man enkelt påpeka det efter spelet och diskutera det hela).
Svårt att göra exempel som hjälper just för din spelvärld, men i vår rauna-kampanj kunde det handla om en scen där en icke-raun dödades som ett djur (och senare erbjuda samma val till en spelare). Poängen var att en modern människa, eller ens en "normal fantasy-person", inte skulle vara så känslokall för en annan människa, medan den inskränkta rauniska verkligheten var att icke-rauner är näst-intill djur.
Andra typiska exempel är att betona en "vacker" person fast beskriva den med kulturens definition av vacker, inte vår moderna definition (för rauniska män är det ex. att ha väl omhändertaget skägg samt långt hår).
Så tänk inte för vetenskapligt, identifiera istället tio mer dramatiska skillnader mellan då och nu, och belys dem flitigt i spel.