Nekromanti Hur får jag spelarna att resa sig upp?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill att det skall ske naturligt. Jag vill inte säga "Kan vi inte prova att resa oss upp ibland när vi spelar?" Allra helst vill jag att det skall ske utan att jag först har rest mig upp, typ när de interagerar med varandra.

Diskutera.

(PS. Trådkapningar och bitrådar är helt okej.)

Rising

Vila i frid
Jag tror det mest handlar om hur man sitter runt spelbordet. Jag skulle vilja prova att spela runt en köksö någon gång, på barstolar, för det är en så perfekt "halvsittyta"; det faller sig helt enkelt naturligt att ställa sig och börja gå omkring när man önskar, för att sedan sätta sig igen. Men om man sitter nedsjunken i en soffgrupp så blir det en big deal att ställa sig upp, så då funkar det inte lika bra.

Det är klurigt, dock. Jag gillar också ett mer rörligt rollgestaltande, men det handlar mycket om platsen man spelar på. Jag kommer inte direkt på några tekniker för att ändra på det där, om inte alla spelare är rökare och man ser till att spara vissa scener tills allihopa kan gå ut och ta en rökpaus, eller något liknande. Alltså ritualisera det, ungefär på samma sätt som med Polaris oh stearinljuset. Jag vet inte.

Basenanji

Postd20modernist
Om jag vore du, så skulle jag testa att som SL byta plats i spelrummet. Om du går säg tio-tolv steg och börjar prata en bit bort i själva lokalen lär ju folk följa efter. Med blicken först. Sedan kanske du kan rita en karta på din nya plats. Då måste ju de komma dit, för att se vad den föreställer.

Sen, under spelarnas vandring tillbaka till soffan ger du de något att reagera på:

"Hur säger du till den kaxiga maffiabossen att han, vad sa du nu, '... har en liten liten pillesnopp!' ?

Tanken är att spelaren ska bli så provocerad av din kommentar att det känns naturligt för denne att med rörelser och mimik visa vad rollpersonen gör. Och vips är han uppe å golvet. Sedan fortsätter man i samma anda.

Kan de va' nåt?

Sedan måste ju hela den där grejjen vara spontan och äkta från din sida. Första gången kanske inte blir lika bra som den...som kommer efter den första gången. Eller gångerna.

/Basse, ska bli den mest experimenterande rollspelaren på hela jävla rollspel.nu. Min långa tid som D&D-dungeon master har bara varit en startsträcka.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tänkte precis föreslå det att du själv skall gå upp & röra på dig, trotts att du inte ville höra det.. =)
Tror att du drar gruppen med dig om du så försiktigt själv börjar röra på dig & agiterar som den personen du skall presentera. Allt eftersom så tror jag att du får resten med dig på tåget.

/ Johan K, som avlivat några räkningar.

Mogger

Hipsteranka
Mig får du nog inte att resa mig upp alls. Ok, det finns tekniker som tvingar mig att resa mig upp, men det leder bara till att jag känner mig obekväm. Jag spelar inte rollspel som substitut för teater. Men, jag reser mig upp då och då. Men det är för att jag är SL och då gör jag det då och då, eller för att det är så jävla spännande att jag inte kan sitta still.

Varför vill du att spelarna ska stå upp, förresten?

CapnZapp

Myrmidon
Genesis said:
Jag vill att det skall ske naturligt. Jag vill inte säga "Kan vi inte prova att resa oss upp ibland när vi spelar?" Allra helst vill jag att det skall ske utan att jag först har rest mig upp, typ när de interagerar med varandra.
Resa sig upp?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
CapnZapp said:
Resa sig upp?
Jajamen! Upp ur soffan där man sitter och slöar och aktivera sig. Kroppsspråket sägs ju vara en enormt stor del av vår kommunikation så varför inte ta tillvara på lite mer av det? I spelande där det finns ett fokus på grupp dynamiken så kan man göra massor med riktigt effektfulla saker utan att säga ett skit men genom att röra sig i sådana riktningar som man inte tar sig om man sitter på en stol.

Poseur

Swashbuckler
Hmm låt spelarna sitt ganska nära varandra men med sådant avstånd att dom inte kan nå varann. Det kan vara en start.
Förvänta dig inte att dom ska ställa sig upp utan anledning heller.
Ge spelarna en anledning att ställa sig, ge dom starka känslor emot varandra. Plötslig svartsjuka eller liknande kan fungera. Med ge dom, menar jag förstått att slänga in deras karaktärer i situationer där dom lär reagera starkt på varandras karaktärer. Ligga med andra karaktärers fruar är ett bra exempel.
Låt det komma naturligt.

Och även om du inte vill höra det: Ställ dig själv en gång när en SLP får ett riktigt naziaggressionsryck. Ställ dig och nästan skrik emot spelarna och deras karaktärer.
Jag gjorde den saken, helt naturligt dock, med en slp jag hade, jag ställde mig upp och tog tag om en spelares hals och skrek åt honom vad fan han menade med "förlåt". (det var inte helt halsgrepp utan jag höll ett par decimeter ifrån halsen)

Men som jag förstått av dig så har du nog inte problem med dålig karaktärsgestaltning bland spelarna. Utan du lär nog sätta ett exempel själv. Eller försök ge spelarna riktigt svåra känslodilemman emot varandras karaktärer.

/poseur gillar när spelarna ställer sig upp.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"Allra helst vill jag att det skall ske utan att jag först har rest mig upp, typ när de interagerar med varandra."

Hmm, så folk skall vandra iväg från spelbordet och dra igång ett minilajv (tvi) mitt under spelmötet? Så oartigt!

Du måste börja med att spelleda stående och agerande för att visa att det är tillåtet/förväntat. När spelarna väl nappat och kommit igång så går det bra att sätta sig och vila benen ibland.

Själv vänder jag gärna en stol om och halvsitter på ryggstödet medan jag spelleder, då är det lätt att komma upp och veva om andan faller på.

Sitt inte i soffor, då är det asjobbigt att komma upp för att spela. Ha inte mysbelysning med levande ljus kring bordet så folk måste vara inom den sfären för att kunna läsa sina rollformulär/anteckningar/handouts.

Sodivra

Champion
Genesis said:

Diskutera.

(PS. Trådkapningar och bitrådar är helt okej.)
Som jag tolkar dig så vill du inte direkt ändra dina spelares syn på rollspel, utan hitta en bra öppning för att få till lite fysiskt rollspel.

Använd props! Kan du fixa en nyckel eller ett dokument eller så, så kan du ställa dig upp och erbjuda det till en av spelarna i karaktär, så att de måste ställa sig upp själva, samt läsa/undersöka det i karaktär.

Vill du att spelarna ska ställa sig upp själva, peka under din rollgestaltning mot proppen som du placerat i rummet, så att de får gå upp och undersöka den i karaktär.

Ymir

Liten kantbaron
Min erfarenhet, slog det mig, är att jag är uppe och rör mig mycket mer under konventsspel än när jag är hemma. En av förklaringarna är sannolikt den andra redan varit inne på; stolarna. Det är en jävla process att resa sig ur fåtöljen jag normalt spelleder från, och jag har mycket riktigt upptäckt att jag är uppe och rör mig mer när jag spelleder från en fotpall.

Så jag tror vilka sittmöbler man använder är fundamentalt, lustigt nog. Och det skapar lite av ett dilemma för mig, really, eftersom jag både gillar att vara uppe och röra mig och att sitta/halvligga bekvämt och soft. Men men, det är kanske ett icke-problem, omväxling förnöjer som bekant.

Men...

sedan finns det ju spelare, och många av dem, som faktiskt inte vill upp och stå. De flesta av dem är bara gnälliga, men jag har en rollspelskompis som, när vi diskuterade saken, fullständigt tog mig på sängen med sitt argument.

Ni förstår, hon är typ 150:ish. Jag är 179. Hon spelade en lång kille, jag spelade en kort tjej. Hon ville då inte behöva titta upp på mig, menade hon, det skulle sabba hennes inlevelse totalt.

Och det var en väldigt, väldigt bra poäng.

Så mycket som jag gillar att vara uppe och agera ut med hela kroppen är det alltså verkligen inte för alla, och det torde finnas mycket gott om lägen då det är bättre att sitta kvar, även för mig. Man kan agera ut väldigt mycket även från sofflocket, trots allt.

- Ymir, resonerar

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, jag skall vara mer tydlig. Se det som en utmaning och inte ett rop på tips. Egentligen tycker jag inte att det är något fel med att säga "Kan vi inte prova att stå upp ibland när vi spelar?" Vad jag är ute efter är den typen av saker man kan göra som leder till den typen av spel där folk står upp. Jag diggar den typen av spel.

Så, jag formulerar det som en utmaning, istället. Du får inte resa dig upp. Du får heller inte säga till spelarna att göra det. Ändå skall du på kortast möjliga tid få dem att göra det, under spel (avsluta spelmötet eller ta paus är alltså inte tillåtet). Du får heller inte kringgå reglerna med finurliga ordmärkningar ("Jag skriver till spelarna att de skall resa sig upp!"). Hur gör du? Vilka tekniker och knep har du att tillgå?

bozar_UBBT

Warrior
Re: Pavlovs spelare.

Kanske om du ställer dig själv upp mycket så förefaller det mer naturligt för spelarna när de ska demonstrera hur de gör.

Bra tråd men klurig fråga.

*edit* Skulle inte svara på inlägget ovan utan TS inlägg, fortfarande inte van vid forumet än.

tull

Hero
Vidareutveckla

Rising said:
Alltså ritualisera det, ungefär på samma sätt som med Polaris oh stearinljuset. Jag vet inte.
Hur menar du här? Ser inte riktigt kopplingen mellan snöskoter och ljus :gremtongue:

Necross

Swashbuckler
Läste ett lustigt tips i gamla DMG 2 om att man ska placera sig runt bordet efter initiativordning när man litar D&D-strider. Låter spexigt tycker jag, särskilt om man har ett stå-bord.

Organ

Out of time, out of mind
Du får inte resa dig upp. Du får heller inte säga till spelarna att göra det. Ändå skall du på kortast möjliga tid få dem att göra det
Tända eld på deras soffa?

/Anders

DesertRain

Hero
Några få gånger har det hänt att spelarna har ställt sig upp helt naturligt, och någon enstaka gång har väl jag som SL också stått upp någon gång. Men om man sitter ner på en stol/soffa/fåtölj så är det bara bökigt att skjuta ut möbeln och sedan ställa sig upp.