Regler för en lyckad ljussabel fajt
Ljussablar som svingas, bara det är de coolaste man kan tänka sig. Visst vill alla som spelar Stjärnornas krig också spela jedi någon gång, och då förväntar man sig att möta någon mörk jedi som stoppar deras framfart. Nu kommer de regler som finns för en lyckad saber fajt.
1. Använd en intressant miljöer.
I alla stjärnornas krig filmer har det varit intressanta miljöer som slagsmålet sker på. Episode V, Imperiet slår tillbaka så har vi Kolfrys rummet, där Darth Vader och Luke Skywalker slåss, och senare längre fram centrala vind tunneln som Luke senare förlorar sin hand vid. Episode VI, Jedis återkomst så är det på dödstjärnan framför kejsaren. Mörkt ställe där knappt lamporna lyser, och ljussablar som lyser upp områden. Episode 1, Mörka hotet har vi generator rummet, där ett minsta felsteg ifrån Obi-wan, Qui Gon eller Darth Maul kan göra att de ramlar nerför till synes ett bottenlös hål.
Så man ska ha ett intressant område, en spelledare gav min karaktär en liten strid toppen av en byggnad. Där det gällde hålla balansen för att inte ramla ner, samtidigt som man försökte få den mörka jedin att falla ner. Men man kan också ha ljussabel fajter t.ex i något sorts tränningsrum där trännings robotar och laser skott skjuter emot båda slagskämparna. Då måste dom se till att inte bli träffade samtidigt som man försöker besegra den andra.
2. Ljussablar svingas fort!
Ja det gör dom, och som spelledare måste man ha fart och stress i spelarna. I rollspel blir det en tedens att bli att man "jag anfaller, jag blockar" upprepas hela tiden. Låt de ske någonting annat som gör variantion av striden, som lådor kommer flygande emot spelaren som dom måste undvika, energistrålar delar slagkämparna ifrån varandra, stormsoldater/battle droids kommer, det börjar brinna omkring dom eller vad som helst som ger rollspelaren lite variantion av striden. Och om byggnaden håller på att exploderas, så kan de ge dom ett stressande faktor för att besluta om dom verkligen vill döda motståndaren eller hinna fly ut. På så sätt kan striderna bli mer intressantare. Tyvärr så i film räcker det med två ljussablar svingas i luften för att det ska vara coolt, men i rollspelet så måste man sätta lite mer kryddor för att man ska få en oförglömlig upplevelse.
3. Motståndaren ska vara häftig, cool!
Motståndaren ska vara häftig elak, eller häftig cool att slåss emot. Darth Vader, Darth Maul är två stycken bra exempel. Behöver jag säga varför?
Hur motståndaren kan vara cool är upp till SL att räkna ut egentligen, ett tips kan vara att motståndaren kan få ett ärr tidigare av spelarna (t.ex över ögat) och i slutstriden kräver han hämd för det. Eller varför kan inte motståndaren ha två ljussablar, en i varje hand?
4. Beskriv med fart och fläkt.
Grädden över moset egentligen, men en spelledare som beskriver striden sakta är en tråkig spelledare. Men beskriv inte striden för snabbt bara så man inte hör vad som sker. Även om nu rollspelarna sällan gör volter och sådant för att undvika ljussabeln, låt motståndaren göra det. Beskriv lätt hur det sker, kanske beroende hur bra han lyckas .
"Sithen svingar ellegant ljussabeln emot dig, snabbt hinner du blockera i sista sekunden och det spraklade ljudet skapas när de båda sablarna gör kontakt.*
5. Sista och bästa reglen, Det är STAR WARS.
Japp, det är starwars eller stjärnornas krig. Jag bryr mig inte hur ologiskt det är med ljussablarna är eller hur ologiskt det är med en vindtunnel som är lika stort som trettio hangarer. Det är allt starwars! Fantasy i rymden för guds skull. Här gällen ingen logik, så om du vill ha ljussabel slagsmål utan gravitation så skapa det.
Hoppas dessa tips hjälper, annars kan jag säkert komma på några fler som kan hjälpa. Men jag tror att detta räcker, eller hur?