Nekromanti Hur får man en riktig jedistrid dramatisk?

Preffect

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
26
Jag håller på och skriver en kampanj i stjärnornas krig rollspelet (upplagan från 85) och givetvis är det med lite lasersvärdsdueller och sånt! Jag hoppas givetvis att jedifajterna kommer bli dramatiska men man vet ju aldrig vad som kan skita sig, ett oturligt slag från spelarens sida och han är kapad. Lite utav ett antiklimax kanske efter tre hårda äventyr.

Någon rutinerad stjärnornas krig SL som har lite bra förslag. Alltid kul att ta del av andras erfarenheter!
mvh
Preffect
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"ett oturligt slag från spelarens sida och han är kapad."

Det är alltid en fara, men den köper jag - alternativet är att skriva en dramatisk roman i förväg, och jag vet medeltida tortyrmetoder som är roligare än att höra spelledaren berätta en strid.

Det finns lite olika tricks för att lösa problemet.

Retroaktiva kraftpoäng: Låt spelaren spendera kraftpoäng när han ser hur nära han är att bli kapad. Du kan ge tillbaka den sen om du vill - en dramatisk jedi-fight är definitivt hjältemodigt - men du kan också låta bli, iom att det sker med syfte att rädda livet av sig (egoistiska skäl).

Retroaktiva erfarenhetspoäng: Erfarenhetspoäng kan spenderas och ger då en extra tärning per styck. Spelaren kan då slå slaget först, och om det är uselt offra en erfarenhetspoäng och slå en tärning till. Upp till två poäng kan göras om till tärningar på det sättet. Jag vill minnas att den här grejen fanns med i första versionen (den som översattes 1988 (inte 1985)), men jag kan ha fel.

Skywalkers syndrom: Kapa av en kroppsdel från rollpersonen istället för att klyva honom. Högerhanden är ett populärt val, och sedan kan du alltid följa upp med join me-talet.

Gilla läget: Om spelaren tömt ut alla resurser i form av erfarenhetspoäng och kraftpoäng, och verkligen gjort allt inför en övermäktig fiende, då känns det faktiskt inte så illa att kila vidare. Det är en synnerligen hjälteaktig död, som är helt rätt i genren.
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Regler för en lyckad ljussabel fajt

Ljussablar som svingas, bara det är de coolaste man kan tänka sig. Visst vill alla som spelar Stjärnornas krig också spela jedi någon gång, och då förväntar man sig att möta någon mörk jedi som stoppar deras framfart. Nu kommer de regler som finns för en lyckad saber fajt.

1. Använd en intressant miljöer.
I alla stjärnornas krig filmer har det varit intressanta miljöer som slagsmålet sker på. Episode V, Imperiet slår tillbaka så har vi Kolfrys rummet, där Darth Vader och Luke Skywalker slåss, och senare längre fram centrala vind tunneln som Luke senare förlorar sin hand vid. Episode VI, Jedis återkomst så är det på dödstjärnan framför kejsaren. Mörkt ställe där knappt lamporna lyser, och ljussablar som lyser upp områden. Episode 1, Mörka hotet har vi generator rummet, där ett minsta felsteg ifrån Obi-wan, Qui Gon eller Darth Maul kan göra att de ramlar nerför till synes ett bottenlös hål.

Så man ska ha ett intressant område, en spelledare gav min karaktär en liten strid toppen av en byggnad. Där det gällde hålla balansen för att inte ramla ner, samtidigt som man försökte få den mörka jedin att falla ner. Men man kan också ha ljussabel fajter t.ex i något sorts tränningsrum där trännings robotar och laser skott skjuter emot båda slagskämparna. Då måste dom se till att inte bli träffade samtidigt som man försöker besegra den andra.


2. Ljussablar svingas fort!
Ja det gör dom, och som spelledare måste man ha fart och stress i spelarna. I rollspel blir det en tedens att bli att man "jag anfaller, jag blockar" upprepas hela tiden. Låt de ske någonting annat som gör variantion av striden, som lådor kommer flygande emot spelaren som dom måste undvika, energistrålar delar slagkämparna ifrån varandra, stormsoldater/battle droids kommer, det börjar brinna omkring dom eller vad som helst som ger rollspelaren lite variantion av striden. Och om byggnaden håller på att exploderas, så kan de ge dom ett stressande faktor för att besluta om dom verkligen vill döda motståndaren eller hinna fly ut. På så sätt kan striderna bli mer intressantare. Tyvärr så i film räcker det med två ljussablar svingas i luften för att det ska vara coolt, men i rollspelet så måste man sätta lite mer kryddor för att man ska få en oförglömlig upplevelse.

3. Motståndaren ska vara häftig, cool!
Motståndaren ska vara häftig elak, eller häftig cool att slåss emot. Darth Vader, Darth Maul är två stycken bra exempel. Behöver jag säga varför?
Hur motståndaren kan vara cool är upp till SL att räkna ut egentligen, ett tips kan vara att motståndaren kan få ett ärr tidigare av spelarna (t.ex över ögat) och i slutstriden kräver han hämd för det. Eller varför kan inte motståndaren ha två ljussablar, en i varje hand?


4. Beskriv med fart och fläkt.
Grädden över moset egentligen, men en spelledare som beskriver striden sakta är en tråkig spelledare. Men beskriv inte striden för snabbt bara så man inte hör vad som sker. Även om nu rollspelarna sällan gör volter och sådant för att undvika ljussabeln, låt motståndaren göra det. Beskriv lätt hur det sker, kanske beroende hur bra han lyckas .
"Sithen svingar ellegant ljussabeln emot dig, snabbt hinner du blockera i sista sekunden och det spraklade ljudet skapas när de båda sablarna gör kontakt.*


5. Sista och bästa reglen, Det är STAR WARS.
Japp, det är starwars eller stjärnornas krig. Jag bryr mig inte hur ologiskt det är med ljussablarna är eller hur ologiskt det är med en vindtunnel som är lika stort som trettio hangarer. Det är allt starwars! Fantasy i rymden för guds skull. Här gällen ingen logik, så om du vill ha ljussabel slagsmål utan gravitation så skapa det.


Hoppas dessa tips hjälper, annars kan jag säkert komma på några fler som kan hjälpa. Men jag tror att detta räcker, eller hur?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Händelser..

Kan du inte försöka lägga in några oväntade händelser, en 3. part som plödsligt kommer in, nått djur som plödsligt stuttsar förbi osv.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
Som spelare kan jag bara säga...

...hur min SL brukar göra..

Han håller kraften och lasersvärd vääligt sällsynt. Visserligen brukar vi ha jedis i gruppen så kraften är inte ovanlig för oss men om vi ser någon som utövar kraften eller har ett lasersvärd i sitt bälte så får vi genast respekt för denne..

Vi har bara haft en lasersvärdsduell på alla ggr (10-20 ggr) vi har spelat. Då var vi så "rädda" för killen så vi lade oss på avstånd och sköt med lasergevär (han hade ju ett lasersvärd!).
Till sist vågade sig vår jedi fram (spelaren ville ha en lasersvärds-fight för att de är häftiga). Det blev en kamp á la DoD. Båda stod stilla. En slog och den andre pararade, men vi höll ändå på att storkna av spänning. Vi andra "åskådare" hade också lite att göra.. Dels skjuta "skurkar" och dels försöka hjälpa vår jedi genom att skjuta motståndaren med lasersvärd så han förlorade lite tärningar i försvar.

/[color:448800]Han</font color=448800> som först nu inser hur lurad han blivit av sin SL. Jedis, lasersvärd och lasersvärds-strider är inte alls så häftiga
 

Jedi

Veteran
Joined
19 Aug 2001
Messages
27
Många skitbra förslag här, ett personligt tips jag kan delge vad det gäller regler är kraftfärdigheterna:

Kontroll - Extra kräm i slagen, uthållighet och förmågan att överleva otroliga skador.

Varseblivning - Med denna färdighet kan man blockera laserskott och parera bakom ryggen. Mitt personliga tillägg är att man vid parering med ljussabel får lägga till sina tärningar i Varseblivning till tärningarna i ljussabel och att dessa inte minskar per handling, dock gör ljussabeltärningarna det. På det här sättet blir det lättare att parera än att träffa. Naturligtvis blir det problem när kombatanterna har svinmånga tärningar att använda men vanligtvis har RP som mest 6 tärningar i kraften och kanske 8 i ljussabel. Typ...

Förändring - Få saker att flyga mot sin motståndare med telekenesi eller använda kraftslag, skitballt och lite elakt.

Slutligen angående skurken. Det finns en hel del bra skurkar i de olika tilläggsmodulerna. Många i den nya utgåvan går att använda till den gamla versionen om man vill. West End Games utgåvor till det gamla systemet innehåller oxå en del bra skurkar, två favvisar är en asond galen Twilek som en av mina spelare slagits mot vid tre tillfällen. Han fick stryk första gången men överlevde tack vare sin mästare men fick ett fint runt ärr i ena lungan där ljusabeln gick igenom. Andra gången blev det oavgjort och tredje gången kapade spelaren Twileekens tentakler och han trillade ner i ett mörkt shakt....

Den andra SLP:n är en karaktär jag gjort om lite som är fullvärdig Jedi som är semiond. Spelaren har inte slagits mot honom än, men dom har korsat ljussablar när spelaren fick rädda gruppens prisjägare från den mörke Jedin. Jag uppnådde dock vad jag var ute efter och spelaren fattade att han troligen skulle få mycket pyngel om han skulle slåss med honom på riktigt.

Slutligen så kan jag berätta om spelarens lärare i kraften, en liten Xenomorf som spelaren trodde var som Yoda, men i själva verket var en Palpatine i fårakläder /images/icons/grin.gif

Han försökte få över spelarens RP till mörka sidan efter att ha bearbetat honom ett tag, men spelaren nekade och dräpte sin lärare, och fick ironiskt nog en MP för det.

Men mitt främsta tips är varseblivnings grejen, testa det.
 
Top