krank said:
Jag tror också att en central grej här är att vara överens med sina spelare. Om SL vill ha spelarna att lösa mordgåta, men spelarna hellre lever rövare och rånar banker, så kommer rälsen att kännas tvingande och trist. Om man redan på förhand snackat ihop sig om att man ska spela mordgåta så går det mycket smidigare. Gemensamma förväntningar ftw.
Det är väl detta som kallas för "social kontrakt" i rollspelsjargong, eller?
Oavsett, så tror jag detta är jätteviktigt. Nuförtiden berättar jag alltid för mina spelare om jag kommer att rälsa eller inte. Min tanke är att det gör att spelarna kan metatänka kring spelet på rätt sätt och koncentrera sig på rätt saker.
Vad som jag tror (eller vet, jag har varit med om det) helt katastrofalt är att låtsas att spelarna har ett val och sedan rälsa dem på ett helt uppenbart sätt och/eller att spela något som kräver att spelarna driver handlingen framåt när de bara är där för att lyssna på spelledarens berättelse.
Och om man sedan faktiskt är vänner med de man spelar med ... kan sånt här bli svårt ... Men jag tror att det är en diskussion man måste våga ta. "Det här spelet spelas på
detta sättet. Om ni inte gillar
detta ska ni nog inte vara med".