Nekromanti Hur får man folk att spela ens spel?

Genesis

Ni dés ni maître
Ber om ursäkt för att jag slänger in nya inlägg på forumet stup i kvarten, men jag är i en produktionsfas och försöker klämma ut så mycket som möjligt innan den falnar :gremtongue:

I alla fall. Min fråga den här gången är: hur får man folk att spela ens spel? Utgångspunkten är att man har skapat ett spel som man tycker är häftigt, ens egna spelgrupp gillar det och speltest har visat att det fungerar. Som spelmakare vill man ju gärna att även andra skall tycka att ens spel är fräcka. Om vi nu vidare förutsätter att man vill att spelet skall vara gratis och man vill inte spendera pengar på marknadsföring eller liknande, hur får man ut spelet till allmänheten (i benämningen rollspelare i allmänhet)? Ett steg lät väl ska vara att göra en hemsida för spelet, där folk kan ladda hem det, men sedan då?

Lägger man ut en tråd på forum här på rollspel.nu (i så fall, vilket forum?)? Skickar man in det till listan på gratisrollspel som jag vill minnas finns här på sajten? Försöker man få någon spelgrupp man är bekant med att spela det och hoppas på word-of-mouth? Hur tusan gör man?

Sodivra

Champion
Spelleder på konvent!

Skriv ett konventsscenario, och tada - Instaspel! Förhoppningsvis gillar både du och dom det tillräckligt mycket för att återkomma. Bra word of mouth-faktor. Men räkna med att det kan bli lite tufft att få ihop lag till första gången... Se till att ha föranmälan, så vet du hur många som kommer, eller ännu bättre - Arrangera i Indierummet. :gremgrin: Tillbaka på GothCon.

Krille

Super Moderator
Smygreklam

Om vi förutsätter att ditt spel har en klurig lösning på diverse problem så väntar man bara på de tillfällen då problemet kommer på tals i de rollspelsforum som man hänger på.

Sen säger man bara "jo, jag har en jättesmart lösning på det här problemet, och i korthet funkar det så här". Länka sedan till sidan med hela spelet, och vips har du en klase med reklam helt gratis.

Ha ett par andra spel som du inte har gjort, men som också har kluriga lösningar, och nämn dessa i förbifarten så att du inte verkar allt för självgod. :gremgrin:

Å just det, se till att dina kluriga lösningar är tillräckligt unika för att man måste kolla in just ditt spel för att se den kluriga lösningen. Om lösningen finns i andra spel, se till att inte spela dem så att du med rent samvete kan säga "åfan, det har jag inte spelat, kul att folk tänker på samma sätt som jag".

Johan K

Gammal & dryg
Min fråga den här gången är: hur får man folk att spela ens spel?
Att t. ex göra reklam på ett ställte som detta. Här finns ju ett X antal som sysslar med rollspel.. :gremtongue:
Sedan så tror jag påa tt åka omkring på konvent & speal spellet sitt.. Där har man ju åxå ett stort forum att jobba med.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Byt spel med en annan spelmakare och testa varandras spel i hemgrupperna (så får ni båda en chans till lite stenhård granskning också).

Annars har jag själv släpat med Höstdimma på konvent, och har tom fått det listat som arrangemang på SnöKon.

Gasten

Warrior
På the Forge (pala länka, ni vet vad jag menar) tänker man i allmänhet såhär: Man diskutterar små mekaniker, lösningar och grejer i rollspelsmakarforumet (läs: First Thought) så att folk ser namnet ofta och blir sugna på att läsa/spela det. Sen ska du speltesta det, och när då får en riktigt tufft session så postar du den som en lika tuff Actual Play-tråd (du kan antingen ha publicerat spelet redan, eller publicera det i samband med tråden), och sen är du igång! Det är iaf så som forgearna gör. Krilles förslag ska jag applicera på mig själv, med.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det finns ett stort problem här, har jag upptäckt.

Exakt vad det beror på vet jag inte, men de flesta kommer inte överhuvudtaget bry sig om ditt spel förrän den dag du själv bevisar att det är något vettigt.

För egen del så spelledde jag själv ett par kampanjer i ett av de alster jag håller på med, och efter det skapades ett intresse för "produkten" i sig. Idag kanske jag får den stora äran att samköra en kampanj med en annan spelledare, som tänkt välja andra vägar att göra det hela.

Men när man inte har de ekonomiska möjligheter som de stora företagen har så måste man ta de möjligheter som finns. Konvent eller vad som helst. Men man får själv stå för marknadsföringen. Att skapa behovet för sitt spel, så att säga.

Men det tar tid. För mycket tid.

Zire

Swashbuckler
Ha en bra hemsida för spelet. Jag slogs nämligen nyss av att jag nog bara har laddat hem och verkligen testat spel som har en gedigen och dedikerad sida.

- Zire

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min fråga den här gången är: hur får man folk att spela ens spel?
Jag önskar att jag visste. Jag är själv genomusel på att promota mina spel (men eftersom stämningen kräver det passar jag på att promota det lite i den här parentesen). Det bästa man kan göra är att skapa ett så lysande spel att det inte behövs något knep -- folk kommer vilja spela det ändå. Om man nu mot förmodan misslyckas med det kan man i alla fall försöka se till att folk kommer ihåg spelet, genom att se till att det har något unikt som man lägger på minnet och kan hänga upp det på. Standardfantasyspel går det minst fjorton på dussinet av, så det är svårt att övertyga folk om att de ska byta spel om det är ett sådant man har skrivit.

Man ska antagligen se till att spelet är så spelbart som möjligt. Se till att det finns färdiga scenarion, att regelboken är lättillgänglig, att du berättar vad det är med spelet som är så bra att alla bara måste spela det. Och hoppas sedan att det är någon som nappar på det.

/tobias