Nekromanti Hur får man spelare att vilja spelleda?

Jocke

Man med skägg
Jag tror att många som inte spelleder tycker att det ser svårt ut och är mer ansvarskrävande än att bara dyka ner och spela. Och det stämmer ju, i alla fall lite.

Ta in spelare som "hjälpspelledare" och spelled tillsammans med dem. Om de tycker att det är kul, ge dem mer och mer av jobbet tills de känner att det än/inte är nått för dem att fortsätta med. Om det är nån som tycker att reglerna är det jobbiga kan du ta huvudansvar för bokföringen osv.

Det går ju också att göra ett event av det hela.
tex så kan det vara en dungeon där alla spelgrupperna går in från varsitt håll och du håller reda på "det stora sammanhanget" och går runt bland grupperna.

Fridigern

Swordsman
Om det är på ett grottkräls-konvent och tanken är att smyga in folk i spelledande så kunde man konstruera en grotta där man alternerar spelledarrollen. En äventyrskonstruktör gör en grotta uppdelad på fem-sex olika kartor med klara gränser (lång korridor, dörrar eller så). Grottan får presenteras så lätt som möjligt, typ en karta med lite pilar och text i marginalen, kanske färgkodad. Varje del skall rymmas på en A4 som inte skall behöva vändas på.

Kartorna vänds uppochner. Förste runt bordet drar karta 1 och låter de andra utforska den, därefter byter man spelledare och näste drar karta 2 osv. Rollpersonen till den som spelleder hänger bara med och gör inget.

För att ytterligare minska spänningen kan man delegera ut ansvar till en hjälpspelledare, för att hålla koll på spelfaser, förflyttning och slumpmässiga möten, samt även överraskning. "Oj, nu kommer ett slumpmässigt möte som överraskar oss på 15 meters avstånd. Vad är det?" Hjälpspelledaren är alltid den som sitter till höger om spelledaren eller så.

Äventyrskonstruktören får förklara kartorna, spelregler och så innan bordet börjar, men skall inte vara med själv och inte vara för behjälplig så hen inte blir någon slags överspelledare ändå.

luddwig

Lawful evil
MandaWall;n187705 said:
Jag har aldrig varit på grott röj, vad spelar ni för spel där?
Vilken typ av spel det rör sig om presenteras på hemsidan.

http://grottroj.blogspot.se/p/hem.html

Det exakta utbudet varierar från gång till gång. Själv har jag bl.a. spelat Svärd & Svartkonst, Tunnels & Trolls och Into the Odd på Grottröj. Jag ser det som ett perfekt tillfälle att få testa nya spel och spela med nya människor.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
MandaWall;n187705 said:
Jag har aldrig varit på grott röj, vad spelar ni för spel där?
Gamla rollspel och nya rollspel som försöker imitera känslan och/eller spelstilen hos de gamla rollspelen :)

Och med gamla menar jag från 1974-1984, ungefär. Spel som figurerat är exempelvis Labyrinth Lord, Advanced Dungeons & Dragons (första utgåvan), Traveller, Svärd och Svartkonst, Lamentations of the Flame Princess, Tunnels & Trolls, Queens & Quests, Whitehack, Basic Dungeons & Dragons (både Holmes, Moldvay och Mentzer), Fantasy! och några till.

Det här låter säkert väldigt kryptiskt för någon som aldrig hört talas om de där spelen, förstås. Om jag ska försöka mig på att beskriva spelstilen i korthet så handlar det om att hitta skatter och överleva monstermöten och fällor; det är relativt hög betoning på de mer speliga momenten - karaktärsutveckling och rollpersonens personliga resa tar exakt så mycket eller lite plats som spelaren lägger in i det, framförallt i korta konventsäventyr.

MandaWall

Veteran
Tack då vet jag. Kanske kan komma och spela någon gång om jag inte arbetar.

Feuflux

omjonasson.se
Jag tänkte skriva ett lite generellt svar här (har inte spelat OSR men har tolkat det som att det är SL-tugnt, dvs inte så mycket spelardriven improvisation utan en fast plats med fasta monster och skatter som SL pluggar in i förväg).

När jag började spela rollspel så vilade det ett tungt ansvar på SL medans spelarna kunde dyka upp till spelpasset med exakt noll sekunders förberedelser. Om något blev dåligt, om någon hade tråkigt, så var det SLs fel. Spelarna var på plats för att bli underhållna och avnjuta ett spännande äventyr.

En spelare som inte kunde en regel? Fråga SL. En SL som inte kunde en regel? Kris och panik och bläddra i regelboken (att hitta på eget i stundens hetta var förstås fusk).
En spelare som inte visste restiden mellan stad A och B? Fråga SL bara. En SL som inte visste detsamma? Pinsamt, in och bläddra i världsboken och slösa spelarnas dyrbara tid.
En spelare som glömt namnet på en viktigt NPC? You know it, fråga bara, inget eget ansvar här inte. En SL som inte hade förberett namnet på en totalt oviktig springpojke på värdshuset? Gud vad dåligt.

Med de premisserna blir det ju svårt att övertala någon att bli SL. "Vill du få ett enormt ansvar, lägga massor med mer tid och eventuellt ha lika kul som förut? Inte? Varför inte det då?"

Så vill man få någon att våga prova så tycker jag att man ska trycka på vilket ansvar övriga har runt bordet.
* Har du fortfarande inte lärt dig reglerna för dubbelhugg trots att din barbar använder dem typ varje spelpass? Lär dig det.
* Vill du veta exakta restider? Världsboken ligger där borta, kolla upp det.
* Du förväntas ha koll på NPC:er för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt för alla. Anteckna saker.

Och sen kanske det blir ett lättare steg att ta.