Jag tycker att det kan vara ganska svårt ibland att komma på bra äventyrsidéer. Mest av den anledningen att ett äventyr bör ge någonting.
Om spelarna efter en spelomgång tänker "jaha, det var det äventyret", men kanske inte tycker att det var dåligt ändå, utan bara: det var väl ett vanligt äventyr..
Då har man misslyckats.
Jag brukar kräva att karaktärerna skapas vid ett tillfälle, och första spelomgången sker vid ett annat, av den anledningen att jag vill förbereda äventyret.
Det första äventyret är nästan det viktigaste. Utifrån det går sedan trådar som jag sedan spinner vidare på - tills dess att sista rollpersonen är död, eller satt ur bruk.
Jaja.. hur som helst jag har fortfarande inte svarat på frågan: "HUR?".
Jag brukar göra på något av följande vis:
#1. Bild
Då jag föreställer mig karaktärerna är det oftast en omgivning runt dem, det kan vara tex "hur de står vid en bro och ser över till den andra sidan, med soluppgången bakom dem osv", "en mörk borg med blixtrar ljungandes kring tornen och mystiskt ljus som strömmar ur den öppna porten" eller kanske "ett litet barn som ligger och sover i ett snår, med en svart orm som lyder hennes vilja".
Kring denna "bild" är det bara att ställa lite frågor som man sedan försöker komma på svaren på. Ex (till det första ex. ovan): "Varför står rollpersonerna vid bron? Vad finns på andra sidan? Hur kom de hit? Vad kommer att hända sedan? osv). Vips har man åtminstone början till ett ävnetyr.
Det jag tycker är fördelen med att göra så här är att man(jag åtminstone) inte löper risk att göra äventyr för lika varandra, vilket jag gör om jag helt baserar idéen utifrån en färdiggjord värld.
#2 Överskriften först.
Det här var någonting som jag gjorde mycket förr. Jag började helt enkelt med överskriften och satte den som fundament för äventyret. Jag utvecklade sedan det hela med att göra en kort mening, förklaring till överskriften.
ex:
Den omänsklige riddaren - Hur ond kan en människa bli och fortfarande kallas människa?
Skojaren - Ett skämt är kul, om man inte skojar om livet.
Ljuset - I kryptan finns ett ljus för mycket; vem har dött, eller ska dö?
osv.
De här två alternativen är ganska lika varandra. Nackdelen med dem är att det inte är lika lämpligt att bruka om man har en detaljerad värld. Fördelen är alltså att det kan bjuda på stor variation eftersom man(jag) finner det mycket enkelt att utveckla världen efter äventyrens behov.
- Zire