wilper;n312780 said:
Folk i allmänhet köper sina spel efter principen att jaga högsta möjliga antal sidor/krona. Att skriva fluffigt är med andra ord något som gagnar alla i produktions och konsument-leden.
Stämmer verkligen det? Upplever det som en fundamentalt Amerikansk metodik, ärligt talat. D&D 5Es ordbajseri är ju i det närmaste galen, och då anser jag ändå att det ofta är bra produkter. Men du kommer läsa nästan varje grundläggande poäng som görs 3-4 gånger formulerad med olika ord. Det är likadant med amerikanskt akademiskt material, där författare också får betalt per ord.
Jag kan däremot föreställa mig att större böcker gör att du kan ta ett högre pris, vilket i slutänden innebär mer pengar. Så på det sättet finns det ju en praktisk anledning att ha många sidor. Men samtidigt verkar ju många OSR-produkter nå hygglig popularitet, och de trycks ofta i fansinformat med betydligt mycket mindre text. Så jag tror inte det finns några generella saker att säga om vad konsumenter vill ha.
Jämför D&D5E med våra svenska rollspel, exempelvis, som är halvbesatta av boxformatet med små böcker istället.
Det enda jag gjort i rollspelsvärlden har skett mot en kopia av produkten. Men det var så nischat och så länge sedan att jag är osäker på om det har betydelse.