Danohrq
Veteran
hur skall jag få spelarna att känna sig hotade av pesten?
Jag har ett statsäventyr där pesten härjar i staden. har dock ett problem.
tid och plats är low fantasy på en plats som motsvaras ungefär av första århundradet då spanjorerna härjade i amerika. Spelarna är en sorts inkvisationsdårar som jagar häxor och bränner indianernas medicinmän.
Staden är i karantän vilket innebär döden för alla som försöker ta sig ut vattenvägen som är den enda vägen som inte innebär säker död då ett indianuppror gör landvägarna till säker död.
Dilemmat är. Pesten är smittsam. Skall jag låta spelarna drabbas av reglerna för pesten eller skall jag låtsas att de utsätts för samma regler som alla andra. Poängen är att de skall vara rädda, men det vore taskigt att utsätta var och en av dem för en 50-50 risk att dö. En risk som de inte kan påverka. Jag misstänker att spelarna känner på sig att jag kommer att låta dem passera sjukdomen om de inte gör något uppenbart dumt. Alltså kommer de inte att vara särskilt rädda.
Förslag på hur jag kan så dem att känna sig hotade på riktigt? Skall man offra en av dem direkt i början? Känns taskigt med tanke på att alla utom en är härdade rp:s som överlevt en 15 möten. vore genomskinligt om jag plockade den nya gubben.
Vi har spelat mycke ihop så dom vet att jag inte utsätter dem för "randomdöd".
Hur skall jag få dem att känna sig hotade?
Jag har ett statsäventyr där pesten härjar i staden. har dock ett problem.
tid och plats är low fantasy på en plats som motsvaras ungefär av första århundradet då spanjorerna härjade i amerika. Spelarna är en sorts inkvisationsdårar som jagar häxor och bränner indianernas medicinmän.
Staden är i karantän vilket innebär döden för alla som försöker ta sig ut vattenvägen som är den enda vägen som inte innebär säker död då ett indianuppror gör landvägarna till säker död.
Dilemmat är. Pesten är smittsam. Skall jag låta spelarna drabbas av reglerna för pesten eller skall jag låtsas att de utsätts för samma regler som alla andra. Poängen är att de skall vara rädda, men det vore taskigt att utsätta var och en av dem för en 50-50 risk att dö. En risk som de inte kan påverka. Jag misstänker att spelarna känner på sig att jag kommer att låta dem passera sjukdomen om de inte gör något uppenbart dumt. Alltså kommer de inte att vara särskilt rädda.
Förslag på hur jag kan så dem att känna sig hotade på riktigt? Skall man offra en av dem direkt i början? Känns taskigt med tanke på att alla utom en är härdade rp:s som överlevt en 15 möten. vore genomskinligt om jag plockade den nya gubben.
Vi har spelat mycke ihop så dom vet att jag inte utsätter dem för "randomdöd".
Hur skall jag få dem att känna sig hotade?