Nekromanti Hur får vi fler att börja spela rollspel?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ram;n79681 said:
Funderade lite i går kväll och fick en idé som känns riktigt intressant. Vad tror ni om online-konvent?
Sen några år tillbaka finns det flera etablerade online-konvent. Se till exempel AntiGenCon, ConTessa och AetherCon. De är inte i exakt det format som du föreslår, med öppet mingel och så, däremot. Fast jag har svårt att tro att det skulle vara mer inbjudande på något sätt. Vad är den naturliga vägen in för nya rollspelare, liksom?

Lukas

Mannen i Gult
Jag tror flera här missat hela grejen att nördiga aktiviteter intr ses ner på, iallafall inte på samma sätt som gjorts.

Tvärt om är vi inne i någon konstig tid där tack vare tv-serier så som big bang theory, så är det coolt att vara nörd.

När jag gick på gymnasiet för typ 3år sedan, så var jag klassens nörd, och jag värvade spelare till borde rollspel och brädspel utan problem.

Det svåraste var att hitta tid som borde jag och den som skulle värvas kunde.

Vitulv;n79683 said:
Gratis regelsystem, såväl som äventyr, har funnits på nätet i minst 15 år. Hittills har de inte lyckats locka några större skaror.
Vilka officiella äventyr/kampanjer finns gratis?

//Chef något förvirrad

Patrick Bateman

Warrior
Lukas;n79688 said:
Jag tror flera här missat hela grejen att nördiga aktiviteter intr ses ner på, iallafall inte på samma sätt som gjorts.

Tvärt om är vi inne i någon konstig tid där tack vare tv-serier så som big bang theory, så är det coolt att vara nörd.

När jag gick på gymnasiet för typ 3år sedan, så var jag klassens nörd, och jag värvade spelare till borde rollspel och brädspel utan problem.

Det svåraste var att hitta tid som borde jag och den som skulle värvas kunde.
Nörden som arketyp har fått ett uppsving och erkännande, det håller jag med om. Ordet "nörd" har inte samma negativa klang som tidigare. Ibland verkar det nästan få känneteckna vilken person som helst, med ett starkt engagemang för ett lite annorlunda intresse (ex "Ja, man kan nog säga att jag är en litteraturnörd.").

Däremot tycker jag inte att rollspelshobbyn är där (än?). Min egen, högst godtyckliga definition på om en hobby är normaliserad (normaliserad som i typ "inte dras med en mängd negativa fördomar hos gemene man/kvinna") eller inte, är om du kan ta upp det som ett intresse på en anställningsintervju. Som 40-årig företagsekonom känner jag inte att jag kan ange rollspel som en hobby till en potentiell arbetsgivare.* Följaktligen tycker jag att rollspel har en bit att gå innan det är en hobby bland alla andra.

*Det här kanske beror mer på mig, än på hur fördomsfulla folk är mot rollspel egentligen. Men jag har ibland fått tråkiga reaktioner när rollspel kommit på tal och låter därför hellre bli att ta upp det tex i en intervjusituation.

Ram

Skev
Björn Wärmedal;n79686 said:
Vad är den naturliga vägen in för nya rollspelare, liksom?
Mest att det skulle vara ett easy access free-for-all-konvent där alla kan komma in och titta/lyssna samt att det är via ett medium som kidzen av i dag gillar tänker jag.

Det skulle behövas marknadsföring så klart, men med tanke på att rocka sockorna i dag gör att jag sitter med olika strumpor på mig på jobbet så kan det säkert gå att ordna. Vi kanske kan få Kissie och Samir att promote:a det? :wink:

Mutanten

Hero
stenhöna;n79651 said:
  • Man kan också: Identifiera vad som är rollspelets absoluta essens, släng ut resten och bygg upp något nytt.
Jag håller med om nästan allt i din lista. Rollspelets (alltså bordsrollspelets) absoluta essens för mig är: sällskapsspel, gemensamt sagoberättande, rollspelstärningar, rollformulär, papper, suddgummi och penna. För mig är essensen inte svårare än så. Spelgruppen samlas med fördel runt ett bord tex ett köksbord.

stenhöna;n79651 said:
Spelsessionerna måste vara oberoende av varandra.
Jag tycker att spelsessionerna ska kunna spelas oberoende av varandra men också som äventyr i en kampanj. Jag tycker att rollspelet ska vara anpassat för båda spelstilarna. Det är sedan upp till kunden (spelgruppen) att välja om de vill spela oberoende sessioner eller sessioner som hänger ihop.

Mutanten

Hero
Vimes;n79621 said:
Vad baserar du det på?

De senaste siffrorna jag såg för 2000-talets första decennium (visserligen 2001-2010, men det borde vara ganska samma) var 24,85 i veckan (alltså 3,5 per dag). Jag har svårt att tro att en uppgång de senaste fem åren ska ha mer än fördubblat den siffran (dessutom visste jag inte att mätningar hade gjorts sedan SVEROKS stora decennierapport 2010).
Hur har SVEROK fått fram de siffrorna? Jag tvivlar på att statistiken är tillförlitlig. Men om det stämmer som ni säger att bordsrollspelarna (jag menar brodsrollspelarna och inte brädspelarna, WoW-spelarna mm) ökar med ett par om dagen så tycker jag att svaret på trådstartarens fråga är att vi ska göra som vi gör i dag. Mer eller mindre. För hobbyn verkar ju växa så det knakar.

Mutanten

Hero
Ram;n79681 said:
Funderade lite i går kväll och fick en idé som känns riktigt intressant. Vad tror ni om online-konvent?

Jag tänker mig ett scype-konvent där det finns en stor möteshall där man kan mingla, engagera sig i och ansluta till konversationer, lyssna på andras konversationer etc. Man kan gå in i ett separat rum och spela rollspel, planerade aktiviteter, indie-bar eller spontant men även dessa rum skall (kan) vara öppna så alla kan gå in och lyssna/titta.

Alla som pratar med varandra uppmuntras att skriva en flash om vad de pratar om så man när man strosar runt i möteshallen kan få en blink om vad just den gruppen snackar om just nu. Jag ser för mitt inre öga att möteshallen är third person elevated, att man ser framför sig en stor lokal där allas scype-feeds sänds live men väldigt smått och att grupperna clustras på ett snajigt sätt så man kan se vilka som är med i en diskussion. De som strölyssnar behöver inte synas i den gruppen direkt.

Det skulle vara najs om man hade någon sorts möjlighet till online-represenation av spelplaner och tärningar, men det är mer en nice-to-have. Man måste kanske kunna skicka lite underlag till varandra om man spelar arrade evenemang, men det har jag hört att datasamhället redan har löst... ;)

Så med andra ord, man kan strosa runt och lyssna, knalla in på ett evenmang och kolla/lyssna och såklart även spela. Det kan även vara gratis. Med lite tur skulle man kunna få en slant av sverok för att utveckla eller köoa in en bra plattform också.
Jag har själv tänkt i liknande banor. För jag tycker inte att digitalisering av rollspel bör handla om att anpassa rollspelen till den digitala tekniken utan att tvärtom använda den digitala tekniken för att spela rollspel på ett så tradiotionellt sätt som vanligt. Google Hangouts mfl billiga videokonferenssystem har skapat helt nya förutsättningar för att spela rollspel.

Videochatt kommer att vidareutvecklas och jag tror att det här kommer att ge rollspelen ett uppsving. Jag tror det finns människor som vill spela rollspel men som inte har några människor att spela rollspel med eller som inte vill spela de rollspel som spelarna de känner vill spela och spelar. Videochattjänsterna globaliserar rollspelsrummet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mutanten;n79789 said:
Hur har SVEROK fått fram de siffrorna? Jag tvivlar på att statistiken är tillförlitlig. Men om det stämmer som ni säger att bordsrollspelarna (jag menar brodsrollspelarna och inte brädspelarna, WoW-spelarna mm) ökar med ett par om dagen så tycker jag att svaret på trådstartarens fråga är att vi ska göra som vi gör i dag. Mer eller mindre. För hobbyn verkar ju växa så det knakar.
Det är nog så att de helt enkelt hittar på för komisk effekt.

McAber

Varulv
Mutanten;n79789 said:
.... För hobbyn verkar ju växa så det knakar.
Jag undrar om det verkligen är så. Det verkar produceras rollspel så det knakar. Kickstartrar som går i taket osv. Men hur många spelar egentligen. Tittar man på konvent så verkar det i alla fall i snarast minska. Kan det vara så att det köps mer rollspel och produceras mer för att de "gamla" rollspelarna nu har mer pengar? Däremot har de inte mer tid.

Iofs har jag en mycket begränsad horisont, men jag tycker inte det verkar vara någon större ökning av spelare.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rollspelshobbyns återväxt är extremt beroende av aktivt rekryteringsarbete från nuvarande spelare.

Vill ni att fler personer ska spela rollspel? Sök upp de personerna och fråga om de vill vara med. Haka på spelkvällar på fritidsgården och ta med DoD-91 som ett alternativ. Prata med kommunen om att ordna spelkvällar för ensamkommande flyktingbarn. Lägg in en annons i lokaltidningen om att ni tänker köra en studiecirkel i rollspelet Symbaroum. Arra konvent som ni annonserar om på högstadieskolorna. Starta spelföreningar - folk blir ofta oväntat aktiva i något de känner en gemenskap i och en spelförening är en formaliserad gemenskap.

Det finns inga rollspelsföretag i Sverige som har resurser och bemanning till att arbeta aktivt för nyrekrytering (de har alla fullt upp med jobb + rollspelsmakande), så det hänger faktiskt på oss. Hur mycket vi än sitter här och teoretiserar så kommer ingen annan ta gigantiska krafttag för att utöka spelarbasen. Till och med WotC är helt beroende av att existerande spelare introducerar nya, trots stor budget.

Att det skulle krävas förändring i formatet är jag inte alls säker på. Senaste Grottröj hade två deltagare som aldrig spelat rollspel förut och de var hur på som helst. Jag spelledde dem i Labyrinth Lord hela dagen.

Ja, det finns massa andra saker som konkurrerar om ungdomars intresse idag. På 80-talet fanns inte kattvideor på youtube. Jag tror inte vi kommer se samma intresse för rollspel någonsin igen som det fanns då, men det behöver vi inte heller. Vi behöver bara se till att våra barn har någon att spela med när vi är för gamla för att kunna själva.

Om ett par år hoppas jag kunna övetyga dottern och några av hennes kompisar att dra igång en Sverokförening och spela tillsammans. Jag är mycket hellre rollspelsfarsa än fotbollsfarsa. Vill ungarna fara iväg på GothCon ska jag banne mig fixa så de kan! De ska till och med få lagtröjor och matchande tärningar.

Botulf

Hero
Ärligt talat är jag rätt pessimistisk när det kommer till att få med folk som aldrig tidigare varit intresserade av papper-penna rollspel till att börja spela. Under alla år jag spelat har det kanske hänt att det dyker upp något nytt ansikte som är med en spelsession (i förening eller privat spelgrupp) och aldrig kommer tillbaka. Förklaringen brukar vara att det helt enkelt är för komplicerat att rollspela ut en karaktär, vad denne säger och var denne gör och att det är för svårt att hålla reda på en karaktärs förmågor. Fast det även är typ friform.
Det brukar också vara vara personer som i vanliga fall älskar Dungeons&Dragons baserade dataspel typ Baldurs Gate och brädspel som HeroQuest och Talisman, WoW ,spelar Magic:tG och läser Forgotten Realms romaner men för dessa är riktigt papper-penna rollspel för nördigt. Alltså "såhär långt kan jag gå i min nördighet men rollspel det är över gränsen!". Så de lever ett tämligen väldigt nördigt liv, men papper-penna rollspelens stigmata utpekas som för stort och att kunna säga "ja men jag spelar ju iaf inte rollspel" fungerar som en snuttefilt för att bekräfta för sig själv att man bara är alv-fantasy nörd "på skoj".
I de spelgrupper eller spelföreningar jag medverkat kan jag kanske komma på ett enda fall av en person med noll intresse/tidigare erfarenhet som börjat spela efter att en stor del av dennes kompiskrets varit rollspelare. Jag har även introducerat min flickvän för många är sedan och hon spelar ibland som en social grej. Och jag introducerade mina yngre syskon för rollspel och introducerades själv av min storebror. Så tyvärr har jag funnit det att det generellt är den vägen folk hamnar i rollspelsträsket. Antingen via anhöriga eller via polare. Att släppa någon nytt spel som gör X annorlunda, har temat på tonårsvampyrer eller My Little Ponys är helt enkelt ett luftslott om man tror att det kommer sträcka sig utöver främst de redan intresserade. Inget nytt rollspel kommer få nya spelare att lira av sig självt bara genom att finnas köpbart i butik utan tyvärr så är detta en hobby för oss redan frälsta först och främst.

RasmusL

Champion
Botulf;n79842 said:
Ärligt talat är jag rätt pessimistisk när det kommer till att få med folk som aldrig tidigare varit intresserade av papper-penna rollspel till att börja spela. Under alla år jag spelat har det kanske hänt att det dyker upp något nytt ansikte som är med en spelsession (i förening eller privat spelgrupp) och aldrig kommer tillbaka. Förklaringen brukar vara att det helt enkelt är för komplicerat att rollspela ut en karaktär, vad denne säger och var denne gör och att det är för svårt att hålla reda på en karaktärs förmågor. Fast det även är typ friform.
Det brukar också vara vara personer som i vanliga fall älskar Dungeons&Dragons baserade dataspel typ Baldurs Gate och brädspel som HeroQuest och Talisman, WoW ,spelar Magic:tG och läser Forgotten Realms romaner men för dessa är riktigt papper-penna rollspel för nördigt. Alltså "såhär långt kan jag gå i min nördighet men rollspel det är över gränsen!". Så de lever ett tämligen väldigt nördigt liv, men papper-penna rollspelens stigmata utpekas som för stort och att kunna säga "ja men jag spelar ju iaf inte rollspel" fungerar som en snuttefilt för att bekräfta för sig själv att man bara är alv-fantasy nörd "på skoj".
I de spelgrupper eller spelföreningar jag medverkat kan jag kanske komma på ett enda fall av en person med noll intresse/tidigare erfarenhet som börjat spela efter att en stor del av dennes kompiskrets varit rollspelare. Jag har även introducerat min flickvän för många är sedan och hon spelar ibland som en social grej. Och jag introducerade mina yngre syskon för rollspel och introducerades själv av min storebror. Så tyvärr har jag funnit det att det generellt är den vägen folk hamnar i rollspelsträsket. Antingen via anhöriga eller via polare. Att släppa någon nytt spel som gör X annorlunda, har temat på tonårsvampyrer eller My Little Ponys är helt enkelt ett luftslott om man tror att det kommer sträcka sig utöver främst de redan intresserade. Inget nytt rollspel kommer få nya spelare att lira av sig självt bara genom att finnas köpbart i butik utan tyvärr så är detta en hobby för oss redan frälsta först och främst.
Det finns siffror på att Danmark har ca 100 000 lajvare bland sina 5,6 miljoner invånare. Helt klart finns potentialen även här.

Botulf

Hero
I föreningen jag mest hänger på finns en aktiv grupp lajvare och haft flera bekanta från annat håll som pysslat med det. Dock så är intresset bland dem för papper-penna rollspel typ lika stort som bland Warhammer 40k skaran. Lajvarna har sin grej. De känner till vad papper-penna rollspel är, har ofta spelat det, men de föredrar helt enkelt lajv och bryr sig inte (men kan kanske haka på nån oneshot på ett konvent). Att förutsätta att lajvare är en stor potentiell grupp papper-penna rollspelare är lite som att anta att inbitna WoWspelare är en grupp med gigantisk potential. Vilket det kanske kan vara i teorin. Men i verkligheten vetetusan om det egentligen håller. Det är till syvende og sist helt olika medier och tillvägagångssätt att få sin fix igenom.

krank

Går ondskans ärenden
På mitt jobb finns flera parallella rollspelsgrupper bland eleverna. En del kör D&D5, andra kör CoC.

Jag tror att bordsrollspel i sin traditionella form aldrig kommer att bli den stora flugan på det sätt det var under "guldåldern". Jag tror däremot att det finns en utvecklingspotential. Jag tror på utåtriktad verksamhet, på att finnas därute och visa upp och introducera nya personer för det hela. Spelleda ungdomar till exempel, tills de blir säkra nog för att pröva på att spelleda själva.

Jag ser definitivt hipsterpotentialen hos OSR, som andra påpekat borde det passa bra in mellan surdegsbak och korvstoppning. Hela den här "tillbaks till det som var äkta"-grejen som jag personligen har så svårt för.

Jag vet inte om jag tror på butiker som primär kontaktyta. Mest för att allt mer handel sker via nätet. Jag tror mer på word of mouth och att vi som redan är engagerade hittar sätt att få in folk utan att vi kräver att de dedikerar sina liv och all sin fritid till hobbyn.

Med andra ord... What Björn W said.

RasmusL

Champion
Botulf;n79852 said:
I föreningen jag mest hänger på finns en aktiv grupp lajvare och haft flera bekanta från annat håll som pysslat med det. Dock så är intresset bland dem för papper-penna rollspel typ lika stort som bland Warhammer 40k skaran. Lajvarna har sin grej. De känner till vad papper-penna rollspel är, har ofta spelat det, men de föredrar helt enkelt lajv och bryr sig inte (men kan kanske haka på nån oneshot på ett konvent). Att förutsätta att lajvare är en stor potentiell grupp papper-penna rollspelare är lite som att anta att inbitna WoWspelare är en grupp med gigantisk potential. Vilket det kanske kan vara i teorin. Men i verkligheten vetetusan om det egentligen håller. Det är till syvende og sist helt olika medier och tillvägagångssätt att få sin fix igenom.

Överlappet i hur hobbysarna ser ut i sitt utförande är enormt och typ alla lajvare har spelat eller spelar penna-papper-rollspel även i pretto-cirklarna. Kollar man på Fastaval, Stockholm Scenariofestival, Grenselandet, mm så är det så stort överlapp att vi faktiskt kör skrivna pen-n-paper-rollspel med rollformulär och allt som lajv (t ex detta: http://www.drivethrurpg.com/product/80428/Under-my-Skin ). I mina ögon handlar det om hur det är paketerat snarare än huruvida man står upp eller sitter ner i själva utförandet.

RasmusL

Champion
krank;n79854 said:
Jag tror att bordsrollspel i sin traditionella form aldrig kommer att bli den stora flugan på det sätt det var under "guldåldern".
Även om Dune 2 fortfarande är ett fantastiskt datorspel så finns det en massa bra anledningar till varför RTS-genren har utvecklats bort från det på många sätt och jag tror att det är samma sak med rollspel som media. Datorspelen hittade internet och vips blev det en social aktivitet med kontaktyta mot miljontals spelare. Det analoga spelandet har i mina ögon stor potential men jag tror inte att dess framtid kommer att likna den gamla grabbar-i-källaren-med-en-kasse-tärningar-klichén.

Anchorman

Swashbuckler
Inte läst tråden.. men här är mina tankar.

Folk måste sluta upp med att sätta sig själv på en pidestal, wow du har skrivit ett rollspel... Du har skrivit en halvlogisk värld och kommit på ett hyfsat intressant sätt att slå en tärning på och nu förväntar du att folk ska lägga ut hundratals kronor på att köpa detta?! Kom igen.

jag var på scifi bokhandeln häromdagen och priserna på rollspel är fan helt sinnesjuka, det var få som var under 400kr och dem som var det var tunna supplement. Pinsamt.
Sen finns det ju också en tanke på att färre rollspel skulle göras, så som det är nu blir det ju fragmenterat som fan, vissa köper bok A andra bok B och de kan inte spela med varandra. Så istället för att varenda medlem på WRNU gör sitt eget rollspel varför inte göra färre och hjälpa varandra istället?
Sen måste det bli mer digitalt, youtube klipp på varenda spel är ett absolut måste, gör du ett spel men inte släpper ett spelpass som youtube klipp då är du fan korkad. Jag orkar inte läsa långa böcker fyllda med halvdåliga illustrationer, nej gör det lätttillgängligt.

Repetikon och liknande är bra initativ och mer sådant behövs! Mer skypespelande behöv också, många intresserade bor i små städer där det helt enkelt inte finns folk att spela med, finns säkert många på det här forumet som är precis i den sistsen. Så varför spelas det inte one-shot skype rollspel varje vecka här på forumet?

Sen är det här en ganska kufig grej, och digitala spel blir fler, bättre och större så vi får nog också inse att vi inte kommer växa oss så stora, men så länge alla som vill spela har en grupp som de spelar och är nöjda med det, behövs det då fler? Vinner vi något på att locka in folk i hobbyn?

Mutanten

Hero
Anchorman;n80117 said:
Inte läst tråden.. men här är mina tankar.

Folk måste sluta upp med att sätta sig själv på en pidestal, wow du har skrivit ett rollspel... Du har skrivit en halvlogisk värld och kommit på ett hyfsat intressant sätt att slå en tärning på och nu förväntar du att folk ska lägga ut hundratals kronor på att köpa detta?! Kom igen.

jag var på scifi bokhandeln häromdagen och priserna på rollspel är fan helt sinnesjuka, det var få som var under 400kr och dem som var det var tunna supplement. Pinsamt.
Sen finns det ju också en tanke på att färre rollspel skulle göras, så som det är nu blir det ju fragmenterat som fan, vissa köper bok A andra bok B och de kan inte spela med varandra. Så istället för att varenda medlem på WRNU gör sitt eget rollspel varför inte göra färre och hjälpa varandra istället?
Sen måste det bli mer digitalt, youtube klipp på varenda spel är ett absolut måste, gör du ett spel men inte släpper ett spelpass som youtube klipp då är du fan korkad. Jag orkar inte läsa långa böcker fyllda med halvdåliga illustrationer, nej gör det lätttillgängligt.

Repetikon och liknande är bra initativ och mer sådant behövs! Mer skypespelande behöv också, många intresserade bor i små städer där det helt enkelt inte finns folk att spela med, finns säkert många på det här forumet som är precis i den sistsen. Så varför spelas det inte one-shot skype rollspel varje vecka här på forumet?

Sen är det här en ganska kufig grej, och digitala spel blir fler, bättre och större så vi får nog också inse att vi inte kommer växa oss så stora, men så länge alla som vill spela har en grupp som de spelar och är nöjda med det, behövs det då fler? Vinner vi något på att locka in folk i hobbyn?
Rollspelen är väldigt dyra jämfört med tex vanliga böcker men jämfört med tex datorspel så tycker jag inte att rollspelen är särskilt dyra. För egen del så är det inte priset som är problemet. Det beror inte på att jag skulle vara gjord av pengar utan det beror på att min största investering i ett rollspel är min tid.

Jag hade utan att tjafsa betalat dubbelt så mycket för ett rollspel om jag bara hade vetat att rollspelet är ordentligt speltestat, har många proffsiga illustrationer, har en välskriven världsbeskrivning, trevlig utformning osv. Jag vill ha fler varuprover så jag vet vad jag köper (varför inte ge bort spelet gratis som svartvit pdf utan bilder och ta betalt för fysiska exemplar med illustrationer och färg?). Priset är ganska ointressant så länge det inte överstiger 500 kr tycker jag.

Anchorman;n80117 said:
Vinner vi något på att locka in folk i hobbyn?
Priserna lär gå ner alt så lär du få mer för priset rollspelen kostar i dag. Det säger sig självt att ju fler ex spelkonstuktörerna säljer av sina rollspel ju mer tjänar de och något samband lär det ju finnas mellan hur mycket pengar spelkonstruktörerna tjänar på sina rollspel och hur mycket energi spelkonstruktörerna kan lägga på att utveckla rollspel.

Den enda fördelen med att det är som det är i dag är väl att pengar knappast styr hobbyn vilket jag tror innebär en form av kreativ frihet i sig. Jag tror att rollspelshobbyn vinner på det att locka in fler så länge vi inte gör för mycket våld på rollspelen i våra försök att locka in fler. Jag ser ingen mening med att locka in fler i rollspelshobbyn om det krävs att rollspelen utvecklas till att inte längre likna rollspel för att lyckas med det.

Nu har jag iofs en ganska enkel definition av rollspel som jag tycker tillåter ganska mycket utveckling. Ett rollspel är ett sällskapsspel som innebär att man berättar en saga tillsammans plus rollspelstärningar, rollformulär, papper, penna och suddgummi. Gärna ett bord och några stolar men det är inte nödvändigt. Men appar och annat digitalt bjäfs är jag gärna utan i rollspelshobbyn.

Krille

Super Moderator
Anchorman;n80117 said:
För ca tjugo år sedan låg rollspelsgrundböcker på ca 1 kr/sidan och supplement på 2 kr/sidan. Då var det mjuka pärmar och svartvit inlaga som gällde.

Att spel idag kostar ca 2 kr/sidan för en grundbok är inte orimligt, inte bara pga inflation, utan även eftersom produktionsvärdet har stigit som fan också och var och varannan bok har trehundra sidor fyrfärg.