Funderade lite i går kväll och fick en idé som känns riktigt intressant. Vad tror ni om online-konvent?
Jag tänker mig ett scype-konvent där det finns en stor möteshall där man kan mingla, engagera sig i och ansluta till konversationer, lyssna på andras konversationer etc. Man kan gå in i ett separat rum och spela rollspel, planerade aktiviteter, indie-bar eller spontant men även dessa rum skall (kan) vara öppna så alla kan gå in och lyssna/titta.
Alla som pratar med varandra uppmuntras att skriva en flash om vad de pratar om så man när man strosar runt i möteshallen kan få en blink om vad just den gruppen snackar om just nu. Jag ser för mitt inre öga att möteshallen är third person elevated, att man ser framför sig en stor lokal där allas scype-feeds sänds live men väldigt smått och att grupperna clustras på ett snajigt sätt så man kan se vilka som är med i en diskussion. De som strölyssnar behöver inte synas i den gruppen direkt.
Det skulle vara najs om man hade någon sorts möjlighet till online-represenation av spelplaner och tärningar, men det är mer en nice-to-have. Man måste kanske kunna skicka lite underlag till varandra om man spelar arrade evenemang, men det har jag hört att datasamhället redan har löst...
Så med andra ord, man kan strosa runt och lyssna, knalla in på ett evenmang och kolla/lyssna och såklart även spela. Det kan även vara gratis. Med lite tur skulle man kunna få en slant av sverok för att utveckla eller köoa in en bra plattform också.