Nekromanti Hur fördelar ni skatter?

G

Guest

Guest
Jag håller med om punkt 2 och 3, men att DM skulle bestämma vilken rollperson som ska ha vilken skatt finner jag helt absurt. Finns det grupper som spelar så?

Jag anser att spelarna själva ska bestämma hur dem vill göra. Spelarna styr sina karaktärer, och det är helt upp till dem. Vill dem slå tärningar, dela upp sakerna efter behov, slåss, eller läsa Engels&Marx kommunistiska manifest och Das Kapital, fine, dem gör precis som dem vill.

Det är inte DM´s sak att bestämma över skatter och magiska föremål enligt min mening.
 
G

Guest

Guest
Re: Maximera nyttan!

Jag tog "+3" bara som ett exempel, men låt oss säga +6 då istället. Enligt din princip skulle ni alltså sälja detta fantastiska vapen och istället köpa tre st +2 vapen. När ni sen möter ett monster med extrem motståndskraft så verkar inget av de tre +2 vapnen.

Men om vi bortser från just vapen. Vad händer om ni hittar en mycket kraftfull "Ring of Wizardry"? Ska den säljas också? Och vad byter ni in den mot då? Ringar med AC +1?

Jag tror att gruppen, gruppdynamiken om du vill, gynnas mest av att man behåller de kraftfulla magiska artefakter som man stöter på, även om det innebär att någon enskild PC vid vissa tillfällen får mindre/mer. Om man spelar över lång tid, som våra kampanjer brukar göra, som jämnar det ut sig i alla fall. Jag har aldrig varit med om en spelare som varit missnöjd med pengar eller skatter då vi spelat enligt denna princip, både som DM och spelare.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Maximera nyttan!

Jag håller nog med Caligula här. Att få tillgång till ett jätteballt mäktigt vapen är en så rejäl rush för många spelare (mig inkluderad :gremcool: ) att det i sig bidrar positivt till gruppens dynamik. Om det gäller vapen är det mycket skojigare att veta att man har kontinentens bästa yxa än att veta att man har ett medelbra armborst, en medelbra kniv, en halvlökig värja och en rätt bra älgkrossare.

Och spelar man i en längre kampanj jämnar det verkligen ut sig, om inte DM är ute efter att jävlas (och då har man betydligt värre problem).

Magiska föremål är rätt dyrbara, även i high-fantasykampanjer. Det är inte helt lätt att snabbt hitta köpare till högar av halvudda magiska föremål ens i en rejäl metropol.
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Re: Maximera nyttan!

Jag kom och tänka på Axe of the Dwarvish Lords. Man skulle ju kunna tänka sig att man där hittar en jätteball dwarven waraxe som säkerligen är enormt magisk och finns bara i ett enda exemplar. Skulle du sälja denna och dela den lika över gruppen?

Jag skulle bli rätt pissed om jag körde just en dvärg-krigare som säkerligen hade just detta vapen som proficient samt specialization på också. Helt seriöst.

Om vi t.ex skulle stöta på en ring of wizardry som nämnts tidigare skulle självklart den gå till en magiker, som drömmer om just detta. Inte till den lokala hälaren som ger ett par mynt som delas upp i gruppen.

Vad gäller övriga föremål som kanske inte har en given mottagare så kan jag hålla med dig att man säljer av och köper någon man själv är intresserad av, men endast om det inte finns en naturlig bärare. Så har vi alltid spelat, i många år, och det har funkat prima.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Maximera nyttan!

Vi skiljer oss åt i hur vi ser på fördelning av skatter kanske främst utifrån att exempelvis du ser till gruppens optimering (av bra föremål) medan jag hellre ser att varje RP får egna pengar att röra sig med och därmed skaffa de föremål som de själva vill.

Kanske jämnar detta ut sig över tid - att den som främst kan hantera/agera med föremålet får det. Jag har tyvärr mycket dåliga erfarenheter av detta system (well, åtminstone en erfarenhet som var ruskig) men i övrigt har det andra systemet funkat bra och har lett till att alla i gruppen kunde börja röra sig med pengar och agera individuellt utifrån sina förutsättningar/RP:s önskemål och personlighet.

Frågan är inte vidare "stor" för mig, mest roligt är det att höra hur andra tänker! :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Re: Maximera nyttan!

Dessutom måste man genomföra 2 transaktioner enligt RKS system.

1) Först sälja det magiska vapnet. Där kan man förlora i värde.

2) Sen måste man köpa flera magiska föremål för den erhållna köpeskillingen från det sålda föremålet. Där kan man också "hamna på pottan".

Och vad händer om man inte hittar intressanta magiska föremål? Alla kanske inte blir nöjda? Kanske får någon bara ett +1 föremål, medan de andra får +2 föremål....Jag tycker faktiskt det känns som om trätorna kan bli fler med det system som RKS föreslår. Jag måste dock tillägga att jag förstår RKS och respekterar hans åsikt, särskilt om det är som så att han haft dåliga erfarenheter, ja t.om. en "ruskig" sådan.

Men då har jag ett mycket bättre tips än att koka ihop krångliga skatt-regler: Byt spelgrupp! (m.a.o. välkommen till vår spelgrupp (där du ju redan är med...))
 
G

Guest

Guest
Re: Maximera nyttan!

Kan du inte berätta här om din dåliga erfarenhet? Det vore intressant att höra....
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Maximera nyttan!

Men då har jag ett mycket bättre tips än att koka ihop krångliga skatt-regler: Byt spelgrupp! (m.a.o. välkommen till vår spelgrupp (där du ju redan är med...))
Thanks! :gremlaugh:
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Maximera nyttan!

Kan du inte berätta här om din dåliga erfarenhet?
Gruppen hade spelat i flera år i Drakar och Demoner, inga kvalitetsföremål eller magiska föremål såldes, detta var i en låg-fantasy-värld. Alla RP:s släpade till slut runt på en hel del saker såklart varvid SL bestämde sig för att tagga ner kampanjen --> vi blev tillfångatagna av en fiende som tog alla våra saker. Så långt allt gott.

När vi sedan började hitta grejer igen så var det ett j*vla liv om varje liten grunka som alla tyckte att just de skulle ha då alla hade ett jättebehov av allt. Droppen kom efter ett par månader när en av spelarna (vars RP var specialiserad i att använda morgonstjärna i enhandsfattning) insisterade på att en upphittade mithrilmorgonstjärna +1 Nexus skulle tillfalla honom. Ett par av de andra påpekade att detta föremål "bara" var lite mer effektivt (+2 skada, +1 chans att träffa) än en reguljär morgonstjärna samtidigt som den var värd en större förmögenhet. (I DoD behövs pengar för att kunna träna, köpa bra stuff och magiska saker etc.)

Det hela slutade inte bara med att spelgruppen splittrades utan också med att vänskapen mellan personer som känt varandra i tio år upphörde... Jag och en kille till försökte medla ganska länge men det var lönlöst, för så fort tillmälen som "egoist", "snåljävlar" och "idiot" lämnade munnarna så gick de inte att sudda bort.

DET var min "ruskiga" upplevelse. Flera år senare var det en kille i en annan kampanj (D&D) som beskrev det som jag beskrev i början av tråden och genast fattade jag hur vi skulle ha löst situationen...
 
G

Guest

Guest
Re: Maximera nyttan!

Ja, det var en riktigt ruskig historia. Samtidigt väldigt intressant.

Själv anser jag att konfliktlösning är en del av rollspelandet, och det gäller ju inte bara konflikter med andra NPC´s utan även konflikter INOM gruppen. Förutom uppdelning av skatter och magiksa föremål, kan det också gälla taktiska frågeställningar vid strid. T.ex. vem ska springa fram till den förblödande Paladinen vid jättens fötter? Vem ska ta täten när fortet fullt med orcher stormas? Vem ska försöka ta sig inpå den mäktige magikerns kropp och hindra honom från att kasta sina spells?

Alla dem här frågeställningarna tillhör ju vardagen i äventyrandet och rollspelandet, och bidrar till att göra det intressant. Jag förstår att du vill hitta någon form av schablonmässig standardlösning, men jag tror det är väldigt svårt. Och även om det går skulle det nog ta bort en del av tjusningen i spelet.

Jag tror personligen att man bör titta på varje specifikt fall och försöka hitta en bra lösning, en kompromiss, som alla i gruppen kan acceptera. Framför allt bör man ju känna att man är just en grupp, ett "team" som ska lösa problem tillsammans. Om någon annan PC råkar få något mer magiskt föremål, eller några fler guldmynt gör ju det egentligen ingenting eftersom alla tillhör samma lag.

Men det är ju intressant vilken makt rollspel kan ha som kan få kompisar att bli osams på det där viset. Intressant....
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Re: Maximera nyttan!

Det jämnar definitivt ut sig i längden, man hittar som oftast en blandning av magiska föremål. Dessutom så får inte en och samma karaktär flera saker i rad utan man jämnar alltid ut så gott det går så skillnader i fördelning aldrig är med än ett föremål i princip.

Om någon får ett magiskt vapen så är chansen minimal att han även får nästa. Det säger ju sig självt. Denna metod har fungerat i alla år jag spelat och fungerat mer än väl. Vi har alla fått vår beskärda del, samt att vi också fått dem saker vi mest velat ha.

Men som du nämde kan kanske detta leda till problem, men då är det inte metoden i sig som är problemet utan dem som tillämpar den.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vårt Party fungerar som ett bolag ungefär. Prylarna vi hittar säljs till medlemmarna i gruppen- oftast på kredit. Sedan får de ingen del av pengarna förens deras del är betald. För att underlätta räknandet så får den/de som fått minst värde från prylar alla pengar tills han fått lika mkt som övriga. typ...
 
Top