Botulf
Hero
- Joined
- 25 Dec 2008
- Messages
- 1,269
Lång raljerande wall of text så känn dig fri att hoppa till senare halvan av inlägget...
Mitt förhållande till D20 är en aning kluvet. Jag tycker det är ett tajt och välutformat system med stor valfrihet. Samtidigt är det så förbaskat klånkigt. Jag börjar bli allt mindre intresserad av att spela med allt för många regelsystem och D20/OGL har en väldigt stor flora av spel jag gärna vill spela. Har kollat på system med stort utbud av system såsom GURPS, Savage Worlds, BRP osv men i längden så har jag alltid kommit tillbaka till D&D. Som främst är det som får ge mig min fantasyfix vid sidan av BoL. Oftast till gamla enkla eleganta/tokiga D&D där alver var en klass och guldmynt gav xp. Samtidigt sitter jag hela tiden och moddar, moddar och moddar. Så fort jag sätter mig med BECMI, AD&D eller något OGL retrospel så suckar jag åt: 'Det där görs ju så förbannat mycket bättre i D20...Måste modda!'. Mer av raser och klasser, skills som naturlig del inom systemet, smidigare multiclassing, ta bort onödiga tabeller, större frihet, enad mekanik, generösare system etc. Allt det där goda jag gillar i D20. Ända fram tills jag upptäckt att det jag påbörjat är att bygga ett helt nytt spel. Och det orkar jag inte så då går det tillbaka till ruta 1 igen.
Samtidigt så räcker det med att bläddra lite i D&D 3,X/Pathfinder och ta en koll på statblocks, Attack of Opportunity och listor av Feats så slår jag uppgivet igen boken med ännu en suck:'Det här är ta-mej-faen ospelbart!' Och då ligger givetvis Castles&Crusades, Basic Fantasy, X-antal andra OGL retrospel, True20 etc nära till hands. Med C&C som det kanske närmaste av det jag siktar efter av utbudet. Men de räcker inte till. Jag vill inte konvertera NPC, monster, besvärjelser etc, och jag förlitar mig mycket på färdigt material. Samtidigt verkar det stå för mycket nostalgiskt kvar AD&D1ed och för att modda om så hamnar jag för mycket på ritbordet igen. Där jag helst inte är.
Så poängen med detta lilla raljerande? Hur förenklar man systemet, och samtidigt behåller så mycket kakan som möjligt? Utan att exempelvis behöva sätta sig och bygga om statblocks? Efter att ha hittat denna trevliga modd i D20srd för att hantera skills och hålla ned på bokföringen kom jag att tänka på: Finns det även något förenklat sätt att även hantera Feats men som funkar utan att hela bygget totalhavererar? För detta är då mycket av pudelns kärna för mig: Feats är något förskräckligt. Det mest väsentliga borde ha bakats in som klassförmågor helt och hållet. Det enda positiva de tillför, för mig, är att öppna upp alternativen för vapen och rustningar för alla som inte är krigare. Nu kan jag förstå om många gillar Feats då är som byggklossar och ger möjlighet att specialdesigna sin RP. Och det är helt förståeligt om folk gillar det så ingen behöver ta illa upp. Men för mig gör de ingenting.
Saker jag funderat på att göra:
Levelbased skills
+
Inga attacks of opportunity (nästan)
+
Endast automatiska klassbaserade feats erhålls vid ny level.
+
Maximalt HP per level för att väga upp avsakand av många feats?
+
Endast tillåta Sorcerer men inga Wizards?
Eller kanske E6.
Somliga har hävdat att D&D4 är mycket enklare än 3.X. Speciellt Essentials. Men jag vet inte. Och det låter förföriskt lockande. Och mycket estetsikt tilltalande. Det gånger jag haft tillfälle att läsa 4E och 4E Essentials har det lämnat mig kall. Powers? Väldigt intressant koncept men verkar minst lika krångligt som massa Feats och AoO att hålla reda på. Samtidgt så gillar jag bredden av spelbara raser i 3.X. Samtidigt hör jag det oftas sägas att strid tar minst lika lång tid som 3.x. Och minst lika komplext. Att 5e snart kan finnas i horisonten så kanske man borde vänta med att satsa på 4e så pass sent/tidigt(beroende på hur man ser på det). Inte för jag bryr mig att det ska vara officiellt supportat utan mer på framtida tillgänglighet. Sedan så är 3.x knutet till fler andra spel utanför D&D genren jag funnit intresse för.
Så nu D&D nördar. Vad gör man?
Mitt förhållande till D20 är en aning kluvet. Jag tycker det är ett tajt och välutformat system med stor valfrihet. Samtidigt är det så förbaskat klånkigt. Jag börjar bli allt mindre intresserad av att spela med allt för många regelsystem och D20/OGL har en väldigt stor flora av spel jag gärna vill spela. Har kollat på system med stort utbud av system såsom GURPS, Savage Worlds, BRP osv men i längden så har jag alltid kommit tillbaka till D&D. Som främst är det som får ge mig min fantasyfix vid sidan av BoL. Oftast till gamla enkla eleganta/tokiga D&D där alver var en klass och guldmynt gav xp. Samtidigt sitter jag hela tiden och moddar, moddar och moddar. Så fort jag sätter mig med BECMI, AD&D eller något OGL retrospel så suckar jag åt: 'Det där görs ju så förbannat mycket bättre i D20...Måste modda!'. Mer av raser och klasser, skills som naturlig del inom systemet, smidigare multiclassing, ta bort onödiga tabeller, större frihet, enad mekanik, generösare system etc. Allt det där goda jag gillar i D20. Ända fram tills jag upptäckt att det jag påbörjat är att bygga ett helt nytt spel. Och det orkar jag inte så då går det tillbaka till ruta 1 igen.
Samtidigt så räcker det med att bläddra lite i D&D 3,X/Pathfinder och ta en koll på statblocks, Attack of Opportunity och listor av Feats så slår jag uppgivet igen boken med ännu en suck:'Det här är ta-mej-faen ospelbart!' Och då ligger givetvis Castles&Crusades, Basic Fantasy, X-antal andra OGL retrospel, True20 etc nära till hands. Med C&C som det kanske närmaste av det jag siktar efter av utbudet. Men de räcker inte till. Jag vill inte konvertera NPC, monster, besvärjelser etc, och jag förlitar mig mycket på färdigt material. Samtidigt verkar det stå för mycket nostalgiskt kvar AD&D1ed och för att modda om så hamnar jag för mycket på ritbordet igen. Där jag helst inte är.
Så poängen med detta lilla raljerande? Hur förenklar man systemet, och samtidigt behåller så mycket kakan som möjligt? Utan att exempelvis behöva sätta sig och bygga om statblocks? Efter att ha hittat denna trevliga modd i D20srd för att hantera skills och hålla ned på bokföringen kom jag att tänka på: Finns det även något förenklat sätt att även hantera Feats men som funkar utan att hela bygget totalhavererar? För detta är då mycket av pudelns kärna för mig: Feats är något förskräckligt. Det mest väsentliga borde ha bakats in som klassförmågor helt och hållet. Det enda positiva de tillför, för mig, är att öppna upp alternativen för vapen och rustningar för alla som inte är krigare. Nu kan jag förstå om många gillar Feats då är som byggklossar och ger möjlighet att specialdesigna sin RP. Och det är helt förståeligt om folk gillar det så ingen behöver ta illa upp. Men för mig gör de ingenting.
Saker jag funderat på att göra:
Levelbased skills
+
Inga attacks of opportunity (nästan)
+
Endast automatiska klassbaserade feats erhålls vid ny level.
+
Maximalt HP per level för att väga upp avsakand av många feats?
+
Endast tillåta Sorcerer men inga Wizards?
Eller kanske E6.
Somliga har hävdat att D&D4 är mycket enklare än 3.X. Speciellt Essentials. Men jag vet inte. Och det låter förföriskt lockande. Och mycket estetsikt tilltalande. Det gånger jag haft tillfälle att läsa 4E och 4E Essentials har det lämnat mig kall. Powers? Väldigt intressant koncept men verkar minst lika krångligt som massa Feats och AoO att hålla reda på. Samtidgt så gillar jag bredden av spelbara raser i 3.X. Samtidigt hör jag det oftas sägas att strid tar minst lika lång tid som 3.x. Och minst lika komplext. Att 5e snart kan finnas i horisonten så kanske man borde vänta med att satsa på 4e så pass sent/tidigt(beroende på hur man ser på det). Inte för jag bryr mig att det ska vara officiellt supportat utan mer på framtida tillgänglighet. Sedan så är 3.x knutet till fler andra spel utanför D&D genren jag funnit intresse för.
Så nu D&D nördar. Vad gör man?