Storuggla said:
Dvärgar försörjer sig väl lämpligast på gruvdrift och hantverk såsom smide, vilket torde säkra ett dvärgfästes överlevnad många generationer.
Vilket förutsätter att man kan ha en stad/land/folk som enbart lever på handel. Det funkar i de flesta former av fantasy, men man vara lite realistisk och dockskåpig känns det knas.
Om vi pratar om "rätt" sorts fantasyvärld kan det vara fullt möjligt att odla saker - inte bara svampar - under jorden. Tänk på att mången standardfantasy förutsätter att det finns tillräckligt många underjordiska monster för att det ska räcka till hela ekosystem.
Dessutom vet jag inte riktigt varför dvärgar - eller orcher - inte skulle kunna ha åkrar etc ovan jord. Visst, stereotypa orcher gillar inte dagsljus, men det är väl bara att arbeta på natten, och dvärgar har inte det problemet. Grejen är att de har sina hus/städer under jord, vilket inte människor har. Att "alla" dvärgar är gruvarbetare eller hantverkare är naturligtvis för att "alla" dvärgar som människor oftast möter, dvs dvärgar som bor med människor, har sådana jobb.
Den gamla D&D-världen Mystara hade en intressant version av det här: dvärgar *ser ned* på folk som brukar jorden, i synnerhet ovan jord. Det hindrar inte att det finns en rejäl underklass som är jordbrukare, men dels betraktar inte dvärgarna dem som "riktiga" dvärgar, dels är många av dem människor eller halvlingar. Dessutom har dvärgarna *världens mest avancerade jordbruk*, dels för att de har avancerad "teknologi" redan, dels för att de ser det som sin förbannade plikt att minska mängden personer som måste arbeta med något så nesligt som att plöja och så...
I en modul till Everquest som rollspel (!) beskrivs en orch-stad, och den fungerar ungefär som gamla Sparta: de har åkrar och boskap och organiserad jakt och fiske, men det mesta arbetet görs av orchkvinnor och icke-orchiska slavar; manliga orcher är soldater eller hantverkare. Den beskriver dessutom deras organisation och försvar ganska bra, och gör det tydligt varför det är *jävulskt* svårt för alviska/mänskliga/etc arméer att anfalla dem - och hur knepigt det är för en grupp äventyrare att infiltrera stället/smyga sig in. (Hint: att slå sig in är självmord, om man inte har hypermäktiga karaktärer.) Det finns en meta-kommentar där en ung alv är förvånad över att orcher, som han betraktar som blodtörstiga idioter, kan vara så väl organiserade och underbyggda; en äldre släkting fnyser och undrar hur han kan vara så dum att han trodde alverna INTE skulle ha utplånat orchstaden redan om det bara hade varit en serie rum på 10 x 10 fot med orcher som vaktade skattkistor och spelade kort?
Erik