"I min kommande kampanj kommer mina spelare förmodligen att vilja "försvinna", dvs. ingen ska veta var de är eller hur de kan nås. Vad ska man tänkta på som SL för att kunna hantera detta? Spelarna är (ovetandes) mycket skickliga på just detta och hur ska jag som SL ge dem råd och styra dem i rätt riktning utan att de ska få reda på att de är skickliga på det."
Det beror lite på varifrån man kommer. Vissa länder är rena kontrollsamhällen och somliga länder är tämligen frisläppta med sina invånare. Att försöka försvinna från Skandinavien torde nog vara det svåraste av alla länder, så som dom har benkoll på sina invånare. Europa kommer nog näst därefter och sedan kommer välskötta diktakturer. I min kampanj så tyckte jag dock att det rent realistiskt var så svårt för spelarna att försvinna så att det var tråkigt, så jag gjorde det lite enklare för dom att byta identiteter eftersom det var hela premissen för kampanjen.
I gemen så behöver man två saker:
1) Ett nytt idkort, självaste plastbiten med elektronik i sig. Datan i elektroniken är säkerligen krypterad, så den får man betala en duktig datatekniker/hackare/wizkid för att fixa. Annars är detta det minsta problemet.
2) Fixade register. Den nationella databaserna med registrena över invånarna. Vart dom bor, körkort, utdelade idkort, brottsregister, VISAs register, golfklubben, m.m. Alla dessa register som tillhör den nya personen måste finnas där.
Det enkla sättet torde vara att sno någon annans identitet. Problemet är dock att om han lever så kommer han inte uppskatta det här och till slut så kommer polisen förstå att något misstag skett. Är han däremot död så är det lite mer säkert, men om någon polis börjar rota i saken så ser han nog relativt enkelt att du är avliden. En annan tanke är att man tar en persons identitet och sen dödar honom utan att någon får reda på det och ser till att han inte blir saknad. I vilket fall som helst så måste alla id
bilder i alla register fixas till av någon. Antingen genom insiderjobb eller genom en duktig hackare.
Alla dessa metoder funkar, men har sina uppenbara nackdelar då man lämnar spår efter sig, antingen i form av kroppar, mutade slipsnissar, eller vänner som undrar vart deras kompis tog vägen.
Ett svårare sätt som vi till slut körde med i våran kampanj när spelarna fick tag på tillräckliga resurser, var att hacka sig in i alla register som finns och rakt ut skapa en personlighet. Det kräver en jäkla massa hack på grymt svåra servrar och en del omständigheter för att få det att fungera, men när det väl fungerar så torde det vara oklanderligt. Mina karaktärer fick detta gjort åt sig när de började hänga med CySLiG som hade något av en konspirationsstämpel över sig i min kampanj. De var en av världens players, så att säga. Och deras specialisering var information och hacking, så det kändes motiverat att dom kunde fixa biffen åt RPna. Utan dom hade jag dock inte låtit dom.
Detta var dock att byta identitet och fortfarande finnas kvar i registret. Att finnas i registrena är liksom ett måste för att kunna leva ett normalt liv. En annan möjlighet är ju förstås att skita i registret och leva oregistrerad. Men då har man ungefär samma juridiska status som en hemlös, en mindre avundsam situation med andra ord. Det går säkerligen att leva utmärkt som oregistrerad, men staten kommer inte gilla dig. Så man får se upp med att dra på sig uppmärksamhet. Någon uppmärksamhet över huvud taget faktiskt. Det är nog svårt att personligen äga någonting större än en cykel om det inte köps svart. Glöm att äga bostäder. Däremot kan du ju äga/hyra dom i andra hand.
/Naug, raljererar och förväntar sig att bli svårt ifrågasatt när som helst