Hornblom
Veteran
Hur kom det sig att alverna i Drakar och Demoner fick kattlika ovala pupiller? När jag växte upp trodde jag alla fantasy-alver såg ut så, men sen insåg jag att det inte var det vanliga. Fanns det någon särskild bokserie som inspirerade till detta? Tycker det är kul med sådana egna detaljer som skiljer sig från "standardfantasy", vad nu det är. Vill gärna veta mer om hur det blev så. Har en hunch om att det finns en amerikansk post-Tolkien författare som ligger bakom detta men hittar det inte någonstans.
Den tidigaste beskrivningen jag hittar av ovala eller mandelformade pupiller hos alver i DoD är från 1989. Då nämns de i artikeln om blodsalver i Ereb-boxen och Sinkadus 19, när det förklaras hur blodsalvers ögon skiljer sig från andra alver. Sedan har de kattögon i Monsterboxen, DoD '91 och DoD Alver.
Den tidigaste beskrivningen jag hittar av ovala eller mandelformade pupiller hos alver i DoD är från 1989. Då nämns de i artikeln om blodsalver i Ereb-boxen och Sinkadus 19, när det förklaras hur blodsalvers ögon skiljer sig från andra alver. Sedan har de kattögon i Monsterboxen, DoD '91 och DoD Alver.