Pratar vi vattentransportleder under järnåldern? Utmed Götälven? Så trevligt!
Vid sidan av forsar finns "ed": kalhuggna leriga backar där de flatbottnade båtarna kan dras uppför, särskilt om man häller lite vatten i rännan i mitten av backen. De stadiga oxarna drar, balanserande på stenarna som lagts ut på ömse sidor om rännan.
På vägen upp mot Vänern måste båtarna passera två ed, först det lilla edet, och sedan det stora, bredvid de stora fallen.
Edet och pålspärrarna i älven gör att götakungen har full kontroll över vänertrafiken västerifrån. Ifrån den stora borganläggningen på hallberget kan han kontrollera både handel och trupprörelser. Vännerna i Örgryte håller på motsvarande vis ett vakande öga på den andra stora transportleden upp i Götaland: Säveån.
Båtarna från västerifrån ligger ankrade vid den stora hällen, porthällen, i Sävedalen, i väntan på omlastning till mindre flodgående båtar, eller i väntan på draghjälp uppför fallen till sjön Aspen.
På det här sättet kan götakungen tillsammans med de mindre stamhövdingarna i Ale, Vättle, Örgryte och Askim behålla en stark gränskontroll på både värdefull last och vapenföra män. Ska du frakta mycket, så måste du ha tillgång till de breda vattenvägarna.