Nekromanti Hur fungerar kontakter?

Skarek

Veteran
Jag undrar hur kontakter fungerar. De har ett gäng resurser. Men vad säget resurserna, hur skall de användas?

Det är möjligt att det står i grundreglerna och att jag bara varit för trött när jag läst det, men i så fall kan ni säga vilken sida?

Såg i någon annan tråd att det fanns ett kapitel i Neotech Ultra om det, men borde väl finnas någon grundinfo i grundreglerna?

Om detta inte finns, kan nån snabbt sammanfatta hur det fungerar?

seinet

Swashbuckler
Vad jag vet står det inget om det i grundboken, kontakterna kan användas på flera olika sätt. Men säg att man har en advokat som kontakt med resurs 12. Då kan man kanske se det som att han har 12 poäng i juridik eller något sådant som en advokat kan.

En annan sak som inte står i grundboken är vad man använder tur till.

/Seinet Wintermute - Är hemma och degar nu

jacobsson

Veteran
det står om kontakter på sidan 34 i grundboken till N2
ordagrant står det

"Många händelser innebär att rollpersonen skapar en kontakt med någon speciell person. En kontakt representerar en relaktivt viktig individ i rollpersonens liv. För varje kontakter anges hur mycket resurser de har. ju mer resurser desto mäktigare och mer användbar är kontakten. Spelaren skall anteckna den aktuella kontakten och på rollformuläret.
Under spelets gång kan spelaren använda kontakten. Om det behövs skapar man då mer information om kontakten. Spelaren som tar kontakten'in i spelet' bör premieras (se tabell N2-68).
Vissa kontakter kan dessutom användas för automatiskt lyckas med vissa framgångsslag."

det är vad det står om kontakter i grundboken och det med resurser tror jag är att man kan använda sig av ett "framgångsslag" som man slår under resurser för att se om kontakten kan hjälpa karaktären. (naturligtvis om det gäller inom kontaktens område).
hoppas att det har blivigt något till hjälp //p