Nekromanti Hur fungerar motgifter?

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar inte använda mig av gifter i rollspel, just för att de är så krångliga regelmässigt.. Om någon spelare skulle vilja använda sig utav det (exempelvis när denne skapar en drogmakare) så improviserar jag utefter några riktlinjer..

Det är mina husregler utifrån DoD:s riktiga regler och motgifter.. Alla gifter, både i EDD och 91:an/Chronopia, har en viss STY som ska sättas mot den förgiftades FYS.. Lyckas motståndsslaget så halveras giftets STY.. Jag brukar köra med att ett motgift kan sänka giftets STY ett visst antal poäng.. Ibland kan det även ta bort effekten av giftet helt.. Du kan hitta på lite utifrån vad som känns bäst för scenariot..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker giftreglerna i DoD är för krångliga för sitt egna bästa

DODswe4

Hero
Det rä väll bara att säga attt motgiftet antingen stoppar giftet helt (gift styrkan når 0) eller att det stannar up det för ett tag så att kroppen kan bryta ner det, inte så jätte svåra regler tycker ajg iof bara slå på motstånds tabelen som finns i grundboken

Rickard

Urverk speldesign
"Det rä väll bara att säga attt motgiftet antingen stoppar giftet helt (gift styrkan når 0) eller att det stannar up det för ett tag så att kroppen kan bryta ner det..."
Och....? Det var väl det jag skrev? Eller kommenterade du Ceetans inlägg trots att du svarade på mitt?

"...bara slå på motstånds tabelen som finns i grundboken"
Jag ogillar motståndstabellen och man behöver inte slå upp den i boken.. Det går ganska enkelt att räkna ut vad man ska slå under.. Använd formeln [första parten] - [andra parten] + 10.. Första parten ska slå under det värdet för att lyckas..

Exempel: Ulfgeir (STY 15) och Karscht (STY 11) ska bryta arm.. Om spelledaren sätter Ulfgeir som Aktiv [första part] och Karscht som Passiv [andra part] så blir formeln 15 - 11 + 10 (=14).. Om spelledaren slår 14 eller under med 1T20 så vinner Ulfgeir [första part]..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som en gång startade denna tråd för att diskutera motståndstabellens urkighet

Kaigon

Helmgast
Man kanske kan ha två typer av motgift... en som sänker giftets STY och en som höjer offrets FYS, en aktiv typ och en passiv typ... skillnaden blir då att det fortfarande tar lika lång tid som vanligt att bryta ned gift om passivt motgift används...
Ingen aning om man kan relatera detta till verkligheten på något sätt (en som förstör giftet, en som förbättrar chanserna att motstå det)

Rising

Vila i frid
Man kanske kan ha två typer av motgift... en som sänker giftets STY och en som höjer offrets FYS, en aktiv typ och en passiv typ...
Blir det någon skillnad regelmässigt? Problem kan väl uppstå om rollpersonen gör något annat som kräver FYS-slag. Inte blir man ju exempelvis bättre på att tåla kyla bara för att man nyss tagit ett motgift.

Vad jag vet om motgifter är att de antingen reagerar kraftigt med själva giftet och bildar nya ämnen som är helt oskadliga för kroppen, eller att de blockar de delar av kroppen som kan angripas av giftet så att skadan minskas.

Jag använder inte gift tillräckligt ofta för att komma ihåg hur sådant här skall fungera enligt reglerna. Jag låter nog motgiftet subtrahera giftets styrka, bara. Det viktiga med motgift tycker jag skall vara att få fram rätt motgift till just det gift man har drabbats av, samt att man får det i tid.

Foggmock

Myrmidon
Rent gelemässigt blir ju skillnaden att ett gift med sänkt STY får en sämre chans att göra de riktigt stora skadorna, och ett gift som får en högre FYS att battlas med får det svårare att få in skada överhuvudtaget.

Dessutom tror jag bestämt att han bara menade att FYS höjs bara för STY mot FYS-slaget, just eftersom det är en ganska enkel bugg han borde tänkt på.

Rising

Vila i frid
Rent gelemässigt blir ju skillnaden att ett gift med sänkt STY får en sämre chans att göra de riktigt stora skadorna, och ett gift som får en högre FYS att battlas med får det svårare att få in skada överhuvudtaget.
Ah, yes, sorry... Jag har helt glömt bort hur giftreglerna faktiskt fungerar i DoD. My bad.

I så fall tycker jag att förslaget var synnerligen smart.

Foggmock

Myrmidon
Smart, visst, men jag funderade mest på om det är motiverat att krångla till det ännu mera, för även om det regelmässigt inte är samma sak så blir den genomsnittsliga skadepotentialen lika stor om jag har funderat ut det här rätt.

Leguwai

Veteran
Det minskar väl styrkan hos giftet om jag inte minns helt fel... om inte så BORDE det minska styrkan hos giftet...