Nekromanti Hur fungerar Stavmagi?

Salir

Veteran
Ja! huu fungerar den?
finns det någon speciell fummeltabell för staven?

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"

hatten

Swashbuckler
Jag hoppas du menar Stavmagi som finns i DoD Experts magibox ? För det är den enda som existerar i mitt sinne allt annat är dåligt substitut..

En nybliven Stavmagiker genom går en ritual där hälften av hans PSY offras till staven i staven så dubblas dom..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>EN magiker med psy 16 offrar 8 till staven i staven blir PSY 16 och han har 8 i huvudet..<p><hr></blockquote><p>SÅ länge magikern håller I sin stav kan han tillgodo göra sig stavens PSY
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>En Mentalist med PSY på 17 utmanar stavmagiker nr1 på en mental duel men stavmagiker håller i sin stav som har PSY 18 Stavmagikern själv har PSY på 9. så 18+9=27 i PSY kan Stavmaikern utnytja....<p><hr></blockquote><p>Problemet med stavmagi är att magikern har svårt att lära sig andra magi skolor ( han måste ha minst det dubbla i sin Primära som altid är Stavmagi )
Stavmagikern stav räcknas att ha ett Bryt lika med PSY...

osv..
De hade en egen fummel vid inträdes provet annars var de som vanliga magiker..

Adsinistratus

Veteran
Är du säker på att man använder sin egen + stavens PSY? Jag har alltid tolkat det som att man bara använder stavens. Jag har också för mig att staven är i princip oförstörbar (förutom med en speciell besvärjelse)...
...men jag har iofs inte magiboxen här...

Martin Hammar

Riddaren

Swashbuckler
"Är du säker på att man använder sin egen + stavens PSY? Jag har alltid tolkat det som att man bara använder stavens. Jag har också för mig att staven är i princip oförstörbar (förutom med en speciell besvärjelse)...
...men jag har iofs inte magiboxen här..."

Staven är i det närmaste oförstörbar. Och stavmagikern kan inte utföra magi utan staven, då all kraft ligger i den. Det innebär att blir han av med staven utan att den är sönder så är hans kraft mycket svag. Han kan inte skola in på en ny magisk bana om inte staven är sönder.

En annan del är att stavmagikern kan lära sig alla magiskolor (utom häxkonster) utan problem, då de andra magikerna max kan ha ur två olika aspekter (maximalt 6 olika magiskolor). Dock måste fortfarande stavmagi var minst dubbelt så högt i FV än den näst bästa, detta är orsaken till varför en stavmagiker inte kan lära sig häxkonster som också har samma regel (måste ha minst dubbelt så högt FV än den näst bästa magiskolan).

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Feuflux

omjonasson.se
Jag har alltid kört med att man kan använda både stavens och sina egna PSY-poäng när man lägger besvärjelser. Jag har också kört med att staven återvinner PSY-poäng precis som en magiker, dvs Staven får tillbaka psy-poäng när dess "mästare" sover eller vilar. Är jag helt ute och cyklar nu?

Angående om en magiker blir av med sin stav. Han kan inte använda magi eller lära sig någon ny så länge staven är hel och befinner sig i någon annans ägo.

Riddaren

Swashbuckler
Det är rätt att staven får tillbaka PSY...däremot är det inte rätt att använda stavens PSY plus magikerns PSY. Du skall bara använda stavens PSY som gäller i alla saker när det gäller magi för en stavmagiker.

Undantaget tror jag är om magikern själv blir anfallen och ett motståndsslag PSY mot PSY skall göras...men den punkten är jag osäker på, kan vara att det även då är staven som gäller.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Feuflux

omjonasson.se
mer om Stavmagi

hmm, bara stavens PSY säger du. Stämmer säkert, har inte läst regler för stavmagiker på åratal. Men eftersom magikern fortfarande har PSY-poäng (hälften av ursprungliga) så måste det ju (tycker jag) användas till något.

PSY mot PSY mot annan magiker borde vara stavens psy annars blir det väldigt svårt att med halft psy vinna över en icke stavmagiker som har dubbelt!

En annan grej, hur blir det med skräcktabellen?

hatten

Swashbuckler
Re: SÅ här ÄR det...

Vid mentala attacker skrämsel eller motstånds slag där stavmagikern använder sig av PSY får han tillgodo göra sig stavens PSY+Det han har i sig.. ( Som är ofta ganska lite ) Det gör att Stavmagiker får vid motstånds slag högt med PSY..

När magikern trollar kan han bara använda sig av Stavens PSY...
När magiker ökar sitt PSY så är det Staven som ökar sitt PSY..

hatten

Swashbuckler
Re: mer om Stavmagi

Ooja de få PSY magiker har används till något..

1 För att vara en levande besjälad varelse måste man ha PSY,,..
2 OM staven blir stulen så kan magikern inte använda magi.. MEN det finns EN magisk besvärjelse en Stavmagiker kanlägga men föredrar att inte använda sig av.. Den förintar staven..

När staven är förintad måste STavmagiker fixa en ny stav...
½ av PSY i staven kommer att återvända till magikern med 1 Poäng per månad ( eller var det år ) först när Stavmagiker har återfått alla kan han skapa sig en ny stav..

Salir

Veteran
När staven förstörs så får magikerna 3 Psy per år och kan inte skaffa en ny stav innan 3 år.

Jag har en stavmagiker som lyckades fumla. Jag brukar alltid fumla så jag tvivla till att göra en magiker.
Problemet ligger i att jag har lyckats bli av med formelsamlingen som jag gick runt med. Gäller det samma regler när man fumlar? d.v.s. sättet som man läser in besvärjelsen igenJag tänkte på det eftersom stavmagiker bara säger en mening till varje besvärjelse de gör. D.v.s när man fumlar och blir medvetslös i ett antal minuter eller timmar?

Staffan

Myrmidon
Re: mer om Stavmagi

Det finns en besvärjelse som får staven att "komma hem" har jag för mig också... fast det var *länge* sedan jag tittade i magiboxen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Salir

Veteran
Det finns en besvärjelse som skickar iväg staven sen kommer staven till baka. Stavprojektil..
Men svar till mitt förra inlägg tack :)