Rollspel utan grundegenskaper
Hur kan man egentligen spela ett rollspel utan grundegenskaper?
Det är faktiskt ganska lätt. I den gamla Basic Roleplaying-motorn (som DoD en gång i tiden utgick ifrån) så var det faktiskt inte så ofta som man faktiskt slog för grundegenskaper. De användes mest för att beräkna en massa andra värden, såsom skadebonusar, kroppspoäng, grundchanser och liknande. Men sen användes de knappt alls. Så det hade inte varit så svårt att göra sig av med grundegenskaperna, men nu är de med av hysteriska skäl.
Det får förstås bieffekten att en hel klase med spelare sitter fast i paradigmet att rollspel
ska ha grundegenskaper, men det är faktiskt fullständigt, totalt och på alla andra sätt helt knas.
Om tex Nisse skall slå in en dörr på storlek 15 så kan jag lägga ihop hans storlek och styrka =16 tex, och sedan ta 16 mot femton på en motståndtabell och se om han klarar det.
Men hur gör jag i DoDT i ett sådant fall?
Till att börja med så har handlingen att slå in en dörr ett grundsituationsvärde på 10. Till det kommer en modifikation från svårighet. Den står i en tabell på sidan 95 i Trudvangs Stigar. Det här är en rätt elak dörr, så den får modifikation på -5 (Omotiverat/Mycket svårt).
Slutligen letar du upp det karaktärsdrag som har med Styrka att göra. Säg att du har Urstark (Trudvangs Hjältar sidan 31). Det är en situationsmodifikation på 2 i den.
Sen lägger du ihop skiten. 10-5+2=7. Slår du 7 eller mindre med din T20 så får du upp dörren.
---
Andra spel löser problemet på andra sätt, beroende på hur de har gjort sig av med grundegenskaperna.
I Castle Falkenstein säger man att få upp dörren kräver ett Extraordinärt resultat (motsvarande siffervärdet 12). Antingen kan den klurige Mr Hathaway ta sin Goda Mekanik (motsv värde 6), och spela en rutersexa på det och på så sätt komma upp i 12, eller så kan den store Karl drämma till med sin slägga. Släggan ger en modifikation på +2 till Karls redan Suveräna Fysik (värde 8), så han behöver bara spela en klövertvåa för att komma upp i de nödvändiga 12.
I Västmark kan den stolte riddaren ropa "min trolovade är där inne! Ingen dörr skall hålla mig från henne!" och prompt använda sin Förälskad +4 plus Styrkedemonstration +4. Med en femma på tärningen kommer han upp i totalt 13, vilket räcker för att bräda en elak dörrs svårighet på 12.
I Panty Explosion så är Mai, Yurika och Yuki jagade av ett slemmigt tentakelmonster i skolans källare. När de stöter på en stängd dörr så har de slut på Eld-tärningar (vilket fysiska handlingar motsvarar). Mai har iofs en tärning kvar, men eftersom hon är den minst populära flickan så får hon bara slå sexsidiga tärningar, och hon måste få minst en femma för att lyckas. Mai har däremot mentala förmågor, så hon bestämmer sig för att använda dem för att öppna dörren. Då kan hon använda Intet, och där har hon tre tärningar kvar. Dessutom så får hon använda tiosidingar istället för mentala förmågor. Mai satsar två av sina tärningar och får en sjua och en åtta, dvs lyckat. Normalt sett så får ens bästis beskriva vad som händer när man lyckas (man får utse en bästis och en rival bland medspelarna när man gör rollpersoner, samt rösta om vem som är minst och mest populär), men när det gäller psykiska förmågor så är det alltid rivalen som beskriver vad som händer, även om man lyckas, och hon får gärna förnedra rollpersonen av bara farten. Nu är det Yurika som är Mais rival, och hon försitter inte chansen:
"Mai försöker pressa upp dörren, men det går inget vidare. Plötsligt far monstrets tentakler fram och greppar tag i Mai. Mai får panik och trycker med ett psykokinetiskt fält bort allt som inte är henne själv. Det inkluderar inte bara dörren och tentakelmonstret, utan även Yurika och Yuki, som slungas in i väggen."