Kål är ett jävla toppenlivsmedel! Min topp 3:
3. Spetskål
2. Brysselkål
1. Grönkål
3. Svartkål
2. Pak Choy
1. Broccoli (
Obs! Man inte bara kan utan bör äta stammarna också, och de är
superba att woka).
Så här gör du en god pasta på (nästan) valfri kål, men särskilt broccoli eller svartkål. Jag har skapat den från första principer.
1. Sätt på pastavattnet. Använd så litet pastavatten du kommer undan med - det är bullshit att man ska koka pasta i mycket vatten. Tillsätt pastan när det kokar så blir allt klart ungefär lagom om du fortsätter till punkt 2.
2. Stek baconet (är man proffs steker man det i litet baconfett som man har i frysen) så att det renderar och blir klart. Lyft ut det med behåll flottet.
3. Stek kålen i flottet (jag gör det oftast på broccoli, ibland på svartkål, och man kan testa med annat - det blir också fantastiskt på sparris om det är säsong). Målet är färdigt men med litet spänst kvar när du är färdig. Broccoli vinner på att behandlas rätt hårdhänt här. Man kan blanchera först om man vill och tycker det är värt besväret - jag skulle göra det för sparris men inte kål.
4. Tillsätt salladslök eller purjolök eller vitlök (jag tycker att man får vara litet försiktig me vitlök och bacon, personligen). Stek vidare tills det fått litet färg men inte bränt.
5. Tillsätt svartpeppar och chiliflingor. Stek vidare
kort tid, bara för att få fart på chilin.
6. Slå i en eller ett par skopor av pastavattnet och låt det koka ned en bit.
7. För över pastan från kastrullen till stekpannan när den är strax för al dente.
8. Tillsätt oregano, citronjuice, och en skvätt vitt vin om du har (vinet är väldigt valfrit, men citronjuicen är det inte). Låt alltihop go ihop sig en liten stund. Tillsätt mer pastavatten efter behov.
9. Tillsätt baconet och rör bara ihop snabbt - du vill behålla krispigheten. Salta om du behöver, men bacon och pastavatten räcker alltid för mig.
10. Servera och strö på en hygglig mängd lagrad parmesan.