Förklaring och kort spelexempel ...
Här följer ett kort utdrag ur
mitt och
Magnus Seters (egentligen hemliga) senaste påhitt:
- - -
Vad är ett rollspel?
Ett rollspel är ett sällskapsspel, där du tar rollen av modiga äventyrare i sagans värld. Tillsammans med dina vänner upplever du äventyr och strapatser, och till slut kanske ni besegrar de onda krafterna och hittar fantastiska skatter.
En av spelarna måste vara spelledare. Det är spelledaren som bestämmer vad som händer i spelet. Hon befolkar äventyret med monster och andra oknytt, och bestämmer var alla skatter är gömda. Till sin hjälp har spelledaren ofta ett färdigt äventyr, med en färdig historia där alla monster och skatter redan står nedskrivna. Då blir det lättare för spelledaren att leda spelet.
Alla andra spelare ska ha en egen rollfigur. Det kan vara den alviska bågskytten Valandrin, dvärgkämpen Borin eller kanske trollkvinnan Hekla. Välj bland de som din spelledare delar ut innan äventyret börjar. Du har full kontroll över din rollfigur och bestämmer vad hon ska göra i äventyret. Spelledaren beskriver platserna och situationerna i äventyret, och du berättar vad din rollfigur gör. Beroende på vad du och dina vänner hittar på, berättar spelledaren vad som händer sen.
Precis som i andra spel finns det regler i ett rollspel. I det här spelet är det bara spelledaren som behöver läsa igenom reglerna. Ibland ber spelledaren dig att slå två tärningar för att se om din rollfigur lyckas med det du vill göra. Om du slår högt är det en stor chans att din rollfigur lyckas, slår du lågt finns det risk att hon misslyckas. Bara spelledaren vet hur stora chanserna är att lyckas eller misslyckas, men om din rollfigur är duktig på en färdighet har hon alltid en god chans att klara sig!
Spelexempel
Magnus, Dante, Johanna och Perihan har bestämt sig för att spela rollspel. Magnus är spelledare, Dante spelar helaren Thord, Johanna spelar krigaren Ragnvald och Perihan spelar tjuven Trilla.
Magnus (spelledare): Ni står framför en stor port, som spärrar vägen in i trollens grotta. Vad gör ni?
Dante (helaren Thord): Jag säger till de andra, »Jag tycker det här verkar farligt! Finns det inget annat sätt att få tag på älvornas sten?«. Samtidigt ser jag mig nervöst omkring.
Johanna (krigaren Ragnvald): »Ha! Du är allt en vek hjälte du, Thord! Det här är den enda vägen in!« Jag drar mitt svärd, går fram till porten och ser efter om den är låst.
Magnus: Ja, porten är låst.
Perihan (tjuven Trilla): Jag går också fram till porten. »Jag kan säkert öppna porten med mina tjuvnycklar!«
Magnus: Du går fram till porten. Släpper ni andra fram henne?
Dante (helaren Thord) och Johanna (krigaren Ragnvald): Javisst! »Kom igen, Trilla!«
Perihan (tjuven Trilla): Jag försöker dyrka upp låset!
Magnus: Slå två tärningar, så får vi se om du lyckas!
Perihan (tjuven Trilla) slår två tärningar: Jag fick … 5 … och 3 … det blir 8. Min Öppna lås-färdighet är 5, så totalt blir det 13! Är det bra?
Magnus (spelledare): Ja, du lyckas öppna låset. Porten glider sakta upp … går ni in?
Dante (helaren Thord): Nej, jag försöker lyssna först, för att höra efter om det är någon därinne!
Magnus (spelledare): Okej, slå två tärningar!
Dante (helaren Thord) plockar upp två tärningar i handen och skakar dem …
Exemplet ovan var självklart bara en väldigt kort bit av äventyret, men ungefär så där kan det gå till när du spelar rollspel.
- - -
Hoppas att det här underlättar för dig och att du får riktigt roligt med Drakar och Demoner.