Krille;n202350 said:
För det första, vad är en megadungeon? Är det bara en jefligt stor dungeon som garanterat inte får plats på en A4 utan kräver en plansch?
Tänk dig en stor hög sand. Tänk dig sedan att man plockar bort ett sandkorn åt gången. Hur många sandkorn måste man plocka bort innan man anser att sandhögen är liten?
Det är lite samma sak med en megadungeon. Det går inte att ta en dungeon och sedan lägga till ett rum i taget och vid det X:te rummen blir det en megadungeon.
Med det sagt så finns det vissa egenskaper som en megadungeon har som saknas i en vanlig dungeon:
- En megadungeon ska vara tillräckligt stor för att rymma flera olika fraktioner som har olika agendor. Nu menar jag inte som en grotta där det bor orcher som har goblinslavar. Bara för att goblinslavarna konspirerar för att rymma och bli fria, olika orcher kämpar om vem som ska bli nästa orch-hövding o.s.v. är inte detta olika fraktioner. Det är fortfarande bara en fraktion.
Med fraktioner menar jag som flera olika minisamhällen, samt att grottan ska vara tillräckligt stor för att det ska kännas troligt att dessa småsamhällen samexisterar utan att utrota varandra.
- Det ska gå att interagera med de olika fraktionerna och beroende på vad man gör ska det få olika konsekvenser. Man kan t.ex. köpa saker av en fraktion för att sälja till en annan. Man kan aliera sig med en fraktion och då automatiskt bli fiende med en annan. Man kan få hela quests av vissa fraktioner. o.s.v.
- Grottan ska även bestå av olika delar med olika teman, t.ex. underjordssjön, svampskogen, det magiska området som saknar gravitation, men där väggarna är supermagnetiska, o.s.v. Och nu talar jag inte om enstaka rum, utan om hela områden som är som en egen liten dungeon i sig.
- Grottan ska vara konstruerad så att den går att utforska under lång tid. Rollpersonerna ska kunna sätta upp en eller flera basläger som de kan utforska ifrån.
- Grottan ska ha flera ingångar och det ska finnas flera sätt att ta sig mellan de olika områdena. det ska helt enkelt vara som en liten sandbox. Faktum är att det är en ganska bra beskrivning. Det ska kännas som ett underdark i miniatyr.
- Det ska finnas någon form av "mål" (gärna flera mål), så att spelarna verkligen känner att de avslutat dungeonen när de är klara. målen kan vara en fabulös drakskatt, lösa mysteriet med varför floden som rinner ut från berget gör människor och djur sjuka, väcka den sovande guden, o.s.v.
Krille;n202350 said:
För det andra, hur lägger man upp arbetet med att göra en?
De flesta megadungeons har faktiskt spelats fram. D.v.s. det är campaign notes som man sammanställt och gett ut.
Frågan är egentligen hur man skapar en megadungeon-campaign. Jag skulle säga att det består av lika delar förberett arbete som slumpade saker.
Man måste ha de stora dragen klart för sig, som:
- i vilken riktning ligger svampskogen?
- på vilken våning flyter den underjordiska floden?
Men själva dungeonen slumpas fram, t.e.x. med random dungeon generator i DnD5s DMG.
Man bestämmer ungefär var olika monster (både ointelligenta och intelligenta) finns, men använder färdiga namnlistor för att slumpa fram namn och slumplistor för personlighetsdrag.
Även skatter ska bestå av lika delar förutbestämda saker som slumpade saker.
När det gäller random encounters och wandering monsters tycker jag att det är lika viktigt att slumpa fram monster som att slumpa fram vad de gör när man stöter på dem: är det ute och samlar mat, sitter de och spelar tärning, är de på väg hem med loot efter en framgångsrik raid mot någon annan i dungeonen, flyr de från andra monster,...?
Det svåraste med en megadungeon är egentligen samma sak som i vanliga större kampanjer, men märks mycket tydligare: hur alla olika fraktioner förhåller sig till varandra, vilka områden de kontrollerar, vad de har för hemliga agendor, relationskartor o.s.v.
Gör man en dungeon för eget bruk är det lättare att hålla sånt i huvudet, men att snabbt sätta sig in i ett komplicerat köpäventyr kräver att författarna är mycket pedagogiska.
När jag tänker efter så tror jag att det skulle vara skithäftigt att få en köp-megadungeon som faktiskt inte är färdig.
D.v.s. istället för kompletta medföljande kartor är vissa områden "vita" och istället finns regler för hur man slumpar fram grottans utseende.