Nekromanti hur gör man en relationmatris?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag undrar hur man gör en snygg och överskådlig relationsmatris, någon som vet?

/Eagle

Rickard

Urverk speldesign
Vad menar du med en "gör en snygg och överskådlig relationsmatris"? Alltså, jag vet vad en matris är, typ som en tabell. Vill du ha reda på något program som gör matriserna eller?

Enda sättet jag använder ställer upp relationer med är genom tankekartor. Du själv gav mig ju CmapTools. Det tycker jag åtminstone blir överskådligt. Fast det var inte svaret du var ute efter.

/Han som fram emot Eagles förtydling, men som antagligen inte kommer kunna svara på frågan

Eagle

Swordsman
Jodå jag kan svara :gremsmile: Jag läste om nya supplementet till Coriolis - att det bland mycket annat skulle finnas med en relationsmatris - och då blev jag nyfiken på vad det egentligen är för något. Jag vet vad en matris, men vet inte hur en relationmatris ser ut rent praktiskt. Men jag förmodar att den gör ungefär samma sak som en tankekarta, eller? Förklarar sambanden mellan olika personer och intressenter. Men skulle vara kul att se hur det ser ut i matrisform.

Hade glömt bort Cmap tools, det är bra för att göra tankekartor med. Den ska jag börja använda mig av mer.

/Eagle

Regmolar

Swashbuckler
En gissning utifrån det jag har sett av matriser och hur de kan användas icke-matematiskt skulle jag gissa på att det är som en tabell där den första raden och den första kolumnen innehåller samma lista på alla ingående personer; för att se relationen mellan två individer läser man av person A:s rad på person B:s kolumn (eller vice versa). Då krävs egentligen bara en halv matris; med en hel får man två "möten" mellan alla personer och kan t.ex. skriva in hur A reagerar mot B i den ena och hur B reagerar mot A i den andra. Mittenraden, där A möter A osv., kan man säkert använda för annan info, som hur A ser på sig själv. Mer kompakt än en mindmap, speciellt om man vill ha alla relationer mellan ett stort antal personer (en mindmap blir ju förr eller senare en hög streck om man fortsätter lägga till folk).

Svårt att förklara i text, men väldigt enkelt egentligen. Hoppas någon greppar :gremtongue:

Jag lägger till en enkelt bild som demonstration; kolumnen är den aktiva parten.

ddddAddddddB
A Föraktar Älskar

B Hatar d Osäker

Utläses "A föraktar sig själv och hatar B, B älskar A men är osäker på sig själv".

Det är i alla fall min gissning.

Zire

Swashbuckler
Så gör jag åtminstone, jag tycker att det är enklare än relationsgrafer. De går enkelt att göra i OpenOffice Calc eller Excel.

(När man ska skriva ut dem för spelmötet är det dock enklare att göra om de aktuella delarna till en relationsgraf. Jag brukar använda Graphviz (finns online på t.ex. http://graph.gafol.net/ ).)

KostaFriaLigan

Warrior
Till Fenixartiklen (till Coriolis) som borde finans ute nu, har vi en matris. Jag gjorde den i powerpoint med vanliga rutor och ritobjektdelen.

Antar att matris kanske är fel ord, det är mer en grafisk representation av vad folk el grupper tycker om varandra. Fler exempel finns i Coriolis regelbok och det tidigare scenariot till Coriolis, Arams ravin (som publicerades i fenix 2008, tror jag).