Nekromanti Hur gör man en underhållande dungeon?

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
483
Location
Stockholm
Eller tänk typ när när ringens brödraskap hittar den där dagboken nere i Morias gruvor... "Trummor i djupet! De kommer!"

I ett rum kanske skeletten efter ett tidigare äventyrargäng återfinns, med en varning nerklottrat på väggen intill.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
  • En dungeon får inte vara för logisk. Det går fint att den har en intern logik eller ett tema, men blandar man in realism blir det (IMNSHO) skittråkigt.
  • Varje rum bör erbjuda något, och alla korridorer är rum. Det räcker att det finns en jävligt cool detalj för rollper… ursäkta, spelarna att upptäcka, allt måste inte vara skitkluriga utmaningar.
  • Du behöver alltid mindre material än du tror för att fylla ut en kväll. Mer än 8-10 rum hinner man antagligen inte med om man vill lira 4-5 timmar.
  • Slumptabeller är asnajs. Då vet varken du eller spelarna hur allt ligger till och kommer sluta, så alla bör vara på hugget.
 
Top