Nekromanti Hur gör man för att börja?

Lussebullen

Veteran
Jag hade gärna velat börja rollspela, men har inga att göra det med.

Hur gör man för att hitta en grupp som är villig att ta med en nybörjare? (Jag har spelat lite dungeons and dragons för en evighet sen, men det tycker jag inte räknas.)

Finns det någon sida man kan lägga ut en annons på eller så? Eller är det helt kört om man inte redan känner folk?

Organ

Out of time, out of mind
Du kan ju alltid prova med att skriva att du söker några att spela med på evenemang & kontakt-forumet.

Sedan kan du alltid kolla upp vilka sverok-anslutna spelföreningar som finns i dina trakter och kontakta dem. Jag ser att du bor i göteborg och där torde det finnas många att välja mellan.

Lycka till!

/Anders

Cybot

Mest spelbar
Vad jag vet så finns det en hel del personer som rollspelar i göteborg som också hänger här på Rollspel.nu.

Läg upp en tråd på Evenemang och Kontakt forumet så se vad som händer.

Sen så är det GothCon i april, det är också ett bra ställe att träffa folk. Jag vet dock inte om GothCon har ett officiellt forum som man kan lägga upp en tråd på (någon gång i Februari) och be att få spela tillsammans med någon grupp.

solvebring

Superhero
Så, här har jag gjort en sökning på föreningar inom Sverok som sysslar med bland annat rollspel. Bara att kika kring Göteborg... Om nu inget annat ger utdelning eller om du möjligen vill söka dig till större sällskap med stor variation.

Doctor_Hell

Veteran
som folk nämnt innan så kontakttrådar och att söka sig till olika föreningar som sysslar med rollspel i sitt närområde .

dom flesta föreningar har oftast sverok och kommunalbidrag och är beroende av tillväxt bland medlemmarna för att dessa bidrag ska generera tillräckligt med pengar och dessutom är en kommunalförening tvungen att vara öppen för och på nått sätt gynna kommunens medlemmar ....

så en förening är mitt tips...

android_iv

Warrior
När jag flyttade tillbaka till Gävle ville jag också återuppta mitt rollspelande. Jag la upp en liten annons här på rollspel.nu, men det blev inte riktigt något av det.

Sedan googlade jag också på typ "spelgrupp gävle", eller kanske "noir gävle" (det spel jag var mest intresserad av då). Hittade en länk till något forum där jag hittade mail-adressen till en kille som (två år tidigare) sökt spelare i Gävle. Jag skickade ett mail och sa att jag sökte spelgrupp och det var hur jag lyckades finna min nuvarande spelgrupp. Så, lång historia kort: google är din vän.

Och som alla andra säger, Sverok-föreningar kan vara bra att kolla upp. Själv hade jag fruktansvärt dålig koll på det när jag sökte, men det låter smart.

Uppenbart

Veteran
Som en aktiv förening jag är med och leder med en redig spelar- och spelledarskara som ständigt växer söker vi alltid utåt.
Det finns säkerligen någon sådan i krokarna. Göteborg är ju väldigt stort dessutom. Sök runt på nätet!
Fråga runt, om inte annat. Din första kontakt har även den kontakter. :gremwink:

Hamnar du i våra krokar i Västerås, är du varmt välkommen att höra av dig till oss! :gremsmile:

Pilzefrau

hon/henne
Pratar vi föreningar finns även Eldar i Mölndal. De spelar bara brädspel numera, utom en liten rollspelsgrupp som sitter i ett hörn för sig själva, men många av brädspelarna (typ jag) har också spelat rollspel på annat håll. Dit är du välkommen!