Nekromanti Hur gör man havet roligt?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag har en grupp rollpersoner som kommer ägna en stor del av äventyret till havs då de är piratjägare och som namnet antyder jagar pirater. Hur tusan ska man hitta på omväxlande saker till sjöss som gör äventyret roligt och spännande?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Inget alls egentligen - förutom myteri, havsmonster eller stormar. Tyvärr. Man är grymt instängd geografiskt sett, man lär fort känna alla SLP's och om man dessutom är så begränsad i sitt havsfarande är det inte lätt. Det är ju inte så att de är smugglare, tagit värvning i någons flotta eller håller på med handelsresor/människotransport.

Skicka in fånarna till land istället och släpp lös en drake på dem ska du få se att det händer saker. :gremwink:
 

Sitor

Veteran
Joined
21 Sep 2003
Messages
39
Location
Stockhom, Södermalm
Foggmock har till stor del rätt. Ute på själva havet är skeppet det enda som karaktärerna står nära. Mystiskt resesällskap, samt det herr Beholder nämnde är ungefär vad man till en början kommer att tänka på. Jag skulle föreslå en mystiskt mördad kapten eller annan besättningsman. Eftersom man befinner sig mitt ute på det blå måste mördaren finnas kvar på skeppet. Det blir lite Cluedo-känsla över det hela.

Annars är självklart underliga öar ett måste. Gärna fyllda av skattgömmar, kartor, missvisande kompasser, talande pappegojor mm. (annars jagar de väll inga riktiga pirater).

Spelarna måste kanske jaga efter piraterna även då de går iland. Inte kan de väll låta träbena komma undan bara för att de flyr upp på land?
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
577
Location
Gävle och Åland
Jag tycker inte du ska ge upp ambitionen att spela till havs!

Eftersom jag nyligen själv skrivit om gamla skepp, kan jag tipsa om boken "Två år för om masten" av Richard Dana. Det är en dagbok från ett segelfartyg på artonhundratalet som ger en bra vardagsbild av livet till havs och var mycket inspirerande för mig i alla fall. Jag tror att anledningen till att havet är svårspelat är att man inte orkat sätta sig in i hur komplicerad tillvaron var. Sedan kan du ju läsa Sindbad sjöfararens äventyr i "Tusen och en natt" som alltid börjar med havsresor och slutar med allsköns mytologiskt elände.

Är det ingen som sett ett bra "till-havs spel?" Annars vore det banne mig roligt att försöka göra ett. Jag kan tänka mig att man ofta begränsar sig i onödan genom att försöka efterlikna piraterna i Karibien.

Hälsar
Erik "Brior" Granström
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gondica är ganska bra. Lace&Steel har ett introäventyr som startar med att man blir shanghajade och fortsätter med allehanda militära äventyr (och intriger omborder, och världshistoriens hemskaste underbefälhavare, och vissa ruskiga övernaturligheter).

Och mitt Dogma-bidrag är bra. :gremwink:

Erik
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Havet är djupt.

1. Avstickare ner i vattnet, kidnappade av sjöjungfrus?

2. Spökskepp bör man kunna göra nåt med.

3. Folk på skeppet börjar bli mördade en efter en, vem är den skyldige. Lättare att skapa panik här då man inte kan dra ifrån skeppet. (Eller jo, i den pyttelilla jollen om man nu gillar att bli mosad av sjömonster.)

4. Slå till mot en piratstad? (Eller gällde det att hålla äventyrandet helt till sjöss?)

5. Fiskar upp en magisk fisk som ger spelarna 3 önskningar. Tyvärr är fisken en elak jäkel som tolkar önskningarna till spelarnas nackdel så gott han kan.

[oseriös] 6. Åka vattenskidor är väl omväxlande i alla fall....[/oseriös]

Hmm, det här var nog inte riktigt min grej, för nu strejkar fantasin (skyller på hunger).

Edit:
Äsch, jag kommer ju omedelbart på mer grejer.

7. En gammal man kommer flytande på en pytteliten flotte. Han är skitirriterande och äter upp alla skeppskorpor. Testa spelarnas moral genom att se om de dumpar honom i sjön igen.

8. Stöta på ett skeppsbrott. Högvis med nödställda flyter runt i vattnet. De har antingen:
a) blivit överfallna av pirater och kan nu tipsa spelarna om vart de ska åka för att jaga ifatt piraterna.
b) fått skeppet förstört av magi då de kom för nära "den magiska ön med den stora guldskatten" (eller nåt).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Tjenare och välkommen till forumet, även om du får ändra ditt favoritspel om du ska vara här.. :gremwink:

Jag tänkte vara såpass värdelös att jag ger lite råd över områden som jag inte själv kan hantera.. Eftersom båten gör att man får ett sådant isolerat förhållande så kan jag tänka mig att intrigspelande passar väl in.. Jag skulle också kunna tänka mig att <A HREF=http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=horror&Number=137918&page=&view=&sb=&o=>skräckscenarior</A> vore på sin plats..

Piratjägare? Kul idé.. Hur kom de på den idén, eller var det du som bestämde det? Nåja.. Jag tror att du kan göra det roligt genom att inte förlägga handlingen till sjöss.. Visst, du kan köra på intrig och/eller skräck som jag skrev ovan men vill du göra något annat så fokusera på när de går iland.. Hur är det tänkt att de ska fånga piraterna? Det är ju knappast så de kan fara omkring på de vida haven och söka efter dem.. Sannorlikheten för att hitta dem är rätt små.. Man skulle kunna tänka sig att de maskerar sig till handelsskepp och åker omkring och hoppas på att bli piratade (jag tänkte använda shanghajade, men det betyder väl mer kidnappad? Dessutom tycker jag ordet inte passar in i DoD).. Man skulle även kunna tänka sig att de kan vara beskydd för större konvojer.. Fast... jag vet inte.. Det känns för dyrt på något sätt för konvojen.. Jag kanske är ute och cyklar?

Nåja.. Efter ett tag kan man nog bli rätt trött på äventyra till sjöss.. Vad ska man då göra för att variera sig? Hmmm.. Tänk på alla gamla piratfilmer á la Errol Flynn.. All handling som utspelas utspelas faktiskt på land (nu kommer jag bara ihåg en film med honom, men ändå).. Eftersom de är piratjägare antar jag att de kan vara en sorts äventyrare/legoknektar till sjöss.. De kan ha en bestående uppdragsgivare (som stadens överhuvud) som skickar ut de på uppdrag.. Eftersom det troligtvis inte finns oändligt med pirater på kan uppdragen ibland ta andra varianter, som leverera saker (personer, meddelanden, medicin, föremål).. "Snabbspola" förbi hur de tar sig till platsen och spela med spelarna när de är i land istället.. Vad de gör där vet jag inte.. Utforskande upptäcksresande är väl något som hör till sjöfarare, antar jag? Att en gång för alla slå ut piraterna i deras eget näste är ett annat förslag.. Kanske inser spelarna att de har kommit ut i för djupt vatten och att de bara utnyttjas och att det hela manar ut i en härlig slutstrid á la swashbuckling i deras egen hemstad?

Jag kan också rekommendera en bok om vidskepelse till havs.. Jag ber hemskt mycket om ursäkt, men jag kommer faktiskt inte ihåg vad boken heter.. Kolla dock på biblioteket om vidskepelser.. De finns bland böcker för folkloristik.. Boken är bra för den ger också lite detaljer i livet ombord på en båt.. Till exempel att man skulle knacka ur skeppsskorporna innan man åt dem för att få ut majoriteten av baggarna..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som just precis nu skrev ett virrigt inlägg
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Jag har inte läst de källor Brior angav, men på samma sätt måste man inse att man inte är några söndagsseglare när man LEVER till havs. Tvinga spelarna att lära sig mer om sjöfart och få spela riktiga sjömän. Utsätt dem för problem som motsvarar dem för landresande. Se filmer om sjöfart och umbäranden.

Läs böcker. Jag gillar reseskildringar och fastän själva sjömansskapet uteblivit lite i de jag har läst så tycker jag att Kunglig Sjökapten och Det Lyckliga Arabien av Thorkild Hansen är bra inspirationsskrifter om saker som kan inträffa på en resa. Båda böckerna är dessutom otroligt läsvärda och underhållande.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Köp Saling on the Seas of Fate

Världens bästa sjöfararmodul. Den är skriven till ELRIC!, är fullt kompatibel med Stormbringer som är BRP och därmed busenkel att konvertera till Drakar och Demoner, oavsett version.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Folk har kommit med goda råd och tips redan, jag har inte så mycket att tillägga. 2 kommentarer bara:

- Onödigt råd: ta reda på vad rollpersonerna har för eventuella magiska trix. När det gäller faror till havs kan även enkel magi göra våldsam skillnad i hur farlig en sak blir.
- Måste hålla med Han om nyttan av att snabbspola. Bara för att rollpersonerna genomlider 40 dagars stiltje är det inget som säger att det behöver ta mer speltid än 5 sekunder.

"Clear the deck of seamen!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag tror det är viktigt att betona trångboddheten, risken för olika sjukdommar (som ju blir väldigt svåra att fly), hur förlusten av gott manskap i exempelvis en storm eller strid, sjukdommar m.m. kan vara ett hårt slag (speciellt om det är nyckelpersoner)

Risken för myteri bör ju kunna byggas upp avsevärt om allt går åt pipan (lite beroende på hurdan moral manskapet har). En sak jag inte sett omnämnd ännu är skeppsbrott. Vad sägs om lite Robinson Crouse (jag kan inte stavning allright)
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
... man super

... och när man kommer iland så super man lite till för att man är så glad för att man är iland och slipper skiten...



inlägget är faktiskt mer allvarligt än vad det verkar och fullt rollspelsbart.








OT
Även om praxis är noll så har sverige fortfarande inte lagstadgat hur många promille man får ha i kroppen som vaktgående styrman?! :gremblush:
 

Funkbrother_7

Veteran
Joined
16 Nov 2003
Messages
24
Location
Timmele
Här kommer lite tips:

1. Bakhåll av piraterna.
2. Isberg.
3. Fyllefest med slagsmål.
4. En tjuv på båten.
5. Havsmonster.
6. Båten går på grund.
7. Låt dom fastna på en öde ö.
8. En gammal man kommer med en gammal skattkarta.
9. När dom kör för nära land blir dom bombaderade av orcher...
10. En plötslig livshotande sjukdom.
Det var allt från mig...
MVH Rickard
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Lägg in en syor storm så att mastarna knäcks. Då blir de tvungna att bara driva om kring (eller om båten har årer så får de ro). Det kan dyka upp mystiska rottor i soppan som de äter. En gammal skeppsbruten pirat kan komma ombord och skapa ett myteri. Skeppet kan ta in massor med vatten för att sen efter några timmar vara helt tom på vatten, och så upprepas det många gånger.
:zeppelinare: (jag tog den bara för att den såg ful ut.) :tekopp:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Läs Rime of the Ancient Mariner av Coleridge och några av Joseph Conrads berättelser om sjöfarande. Alla borde finnas tillgängliga gratis på internet om du söker på Project Gutenberg.
 
Top