Var den minst missvisande rubriken jag kunde komma på.
Jag filurar lite på något post-apokalyptiskt. Har tidigare provat vissa spel på temat, eller spelat i temat med andra regelsystem. Och överlag, väldigt roligt.
Men något jag vill uppnå, med ett eget system, är hur man gör samlandet och de begränsade tillgångarna roliga?
Tanken är att systemet ska sträcka sig från individnivå, genom gruppnivå ända upp till samhällsnivå om äventyret vill.
Jag gillar tradiga spel, så regelsystemet kommer bli ett sådant. Jag gillar dessutom regler och att slå på tabeller, sålänge det inte blir för invecklat eller på tok för mycket (vilket är svårt, mycket tabeller är roligt i min bok).
Så, hur blir det roligt och spännande att samla saker? Jag vill dels att en revolver ska vara ovärderlig, särskilt om man har en patron eller två i den också.
Det ska vara viktigt med utrymme, mat, vatten etc. Ett helt äventyr ska kunna kretsa kring att hitta mat för att ens karaktär ska klara sig.
Hur blir det roligt att exempelvis kombinera ett järnrör med silvertejp och glasbitar för att göra en improviserad spikklubba som gör mer skada än bara järnröret t.ex.?
Jag är medveten om att mycket hänger på rollspelandet i sig. Spelledaren måste ge känslan av att vapen, mat och annat är begränsade. Men jag vill inbilla mig att iaf min spelgrupp skulle gilla tanken på att exempelvis stirra sig blinda på tabeller med olika föremål som kan kombineras till bättre saker etc.
Så, alla tips är välkomna.
Jag filurar lite på något post-apokalyptiskt. Har tidigare provat vissa spel på temat, eller spelat i temat med andra regelsystem. Och överlag, väldigt roligt.
Men något jag vill uppnå, med ett eget system, är hur man gör samlandet och de begränsade tillgångarna roliga?
Tanken är att systemet ska sträcka sig från individnivå, genom gruppnivå ända upp till samhällsnivå om äventyret vill.
Jag gillar tradiga spel, så regelsystemet kommer bli ett sådant. Jag gillar dessutom regler och att slå på tabeller, sålänge det inte blir för invecklat eller på tok för mycket (vilket är svårt, mycket tabeller är roligt i min bok).
Så, hur blir det roligt och spännande att samla saker? Jag vill dels att en revolver ska vara ovärderlig, särskilt om man har en patron eller två i den också.
Det ska vara viktigt med utrymme, mat, vatten etc. Ett helt äventyr ska kunna kretsa kring att hitta mat för att ens karaktär ska klara sig.
Hur blir det roligt att exempelvis kombinera ett järnrör med silvertejp och glasbitar för att göra en improviserad spikklubba som gör mer skada än bara järnröret t.ex.?
Jag är medveten om att mycket hänger på rollspelandet i sig. Spelledaren måste ge känslan av att vapen, mat och annat är begränsade. Men jag vill inbilla mig att iaf min spelgrupp skulle gilla tanken på att exempelvis stirra sig blinda på tabeller med olika föremål som kan kombineras till bättre saker etc.
Så, alla tips är välkomna.