Nekromanti Hur gör man själva affären på tradera?

solvebring

Superhero
Tjosan!

Jag vet hur själva budgivningen och allt går till, men nu är jag nära att plocka hem varan... Hur sköts själva affären, medlas det igenom tradera, eller får köpare och säljare själv göra upp, t.ex. via mail?

Rosen

Myrmidon
Köpare och säljare gör upp det. Om du vinner så får du och säljaren varsitt mail där ni får reda på vem den andre är, sen ska säljaren ha några dagar på sig att kontakta dig och berätta hur mycket pengar (inkl. porto) det blev, och vart du ska sätta in dem.

Minns inte om ens hemadress finns med i infon som säljaren får, men det är väl aldrig fel att skicka med den (de brukar gilla att man mailar tillbaks och talar om när man har satt in pengarna).

--
Åke

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finns flera alternativ.

Det vanligaste är turordningen:
1. Du får mail med hur mycket du ska betala och till vilket konto.
2. Du skickar pengarna.
3. Du får bekräftelse från säljaren att pengarna kommit fram.
4. Paketet eller brevet kommer med post eller bussgods (beroende på vad som verkat lämpligt).
5. Ni ger betyg på varandra via Traderas funktion för den saken.
6. Om du inte får produkten, kontakta Tradera.

Den ovanligare, men egentligen bättre:
1. Auktionen är markerad att du kan betala via PayPal.
2. Du skaffar konto på Paypal.
3. När du vunnit auktionen, och får meddelande om summan, klickar du på paypal-länken.
4. Du för över pengar till Paypal, som meddelar säljaren att pengar satts in.
5. Säljaren skickar produkten.
6. Du bekräftar för Paypal att produkten kommit fram.
7. Paypal skickar vidare pengarna.

Den senare metoden ger lite mer krångel (man måste skaffa Paypalkonto, har jag för mig iaf), men större säkerhet för veka själar.

Jag har dock själv genomfört 103 auktioner, varav flertalet som köpare, och jag har aldrig haft anledning att ge ett dåligt omdöme.

solvebring

Superhero
Okej.
Tack så mycket, både Rosen och krank. :gremsmile:

Nåväl, fick just alla de där mailen igår gällande info om detta när auktionen avgjordes, men tack ändå, för det känns bekvämare att höra hur det går till från folkliga munnar.

Jag har dock själv genomfört 103 auktioner, varav flertalet som köpare, och jag har aldrig haft anledning att ge ett dåligt omdöme.
Killen vill ha via Postgiro, om vi nu gör så, så vill jag inte skicka pengarna innan jag har en säkerhet på varorna, men det kanske är lugnt, när du säger så här?
Kollade killen, han har bara fått superbra omdömen, men däremot finns han ingenstans i Sverige, enligt Eniro och Hitta.se :gremsmirk:...

krank

Killen vill ha via Postgiro, om vi nu gör så, så vill jag inte skicka pengarna innan jag har en säkerhet på varorna, men det kanske är lugnt, när du säger så här?
Kollade killen, han har bara fått superbra omdömen, men däremot finns han ingenstans i Sverige, enligt Eniro och Hitta.se
Jag skulle säga att om killen har bra omdömen så är det bara lungt. Det är lite det som är fördelen med omdömessystemet - man kan direkt kolla upp hur seriös en säljare är, baserat på andra människors erfarenheter. Jag betalar ofta till postgiro, och hitta.se/eniro missar många - flera av mina kamrater är det lögn att försöka hitta.

Hur mycket pengar rör det sig om, och vad är det för typ av vara? har du en länk till auktionen, så kan jag kolla lite? jag har ju viss vana av att känna igen oseriösa typer etc på tradera vid det här laget... =)

Organ

Out of time, out of mind
Nu är det visserligen ingen garanti för att du inte går på en nit men jag skulle utan tvekan skicka pengar i förskott till den aktuella säljaren. Om denne hade för vana att blåsa folk skulle det inte ramlat in 149 positiva omdömen och noll negativa. Så om du vinner aktionen så kan du nog vara säker på att få varan i utlovat skick.

/Anders

krank

Auktionen ser seriös och bra ut (tips är att t.ex kolla språk- och bildkvalitet), och säljaren har ju massor av positiva och inte ett enda negativt omdöme.

Jag säger tummen upp.

solvebring

Superhero
Okej. Tack för all hjälp och alla råd och tips från alla som deltagit i denna tråd. Thanks! :gremgrin:

Tror nog den här tråden kan vara bra för framtida bruk ifall det kommer in någon mer tradera-rookie och börjar undra. :gremsmirk:

solvebring

Superhero
Jag har oroat mig för att killen inte existerar enligt hitta.se eller eniro, men det var inte så konstigt, för han var visst inte så gammal. Fick mail från hans pappa idag som är den som gör upp affären med mig.
Så det kan bli va?

:gremtongue: