Måns said:
Niklas73 said:
Ja så där ser bra strider ut. Men det är upp till spelledaren att sätta upp förutsättningarna för att ge andra möjligheter. Det enklaste är att slaina fiende om oddsen är till ens fördel. Det är också därför som du alltid använder ditt bästa vapen istället för ditt coola vapen.
Nej. I Mouse Guard är det
systemet som gör det. Det är dåliga spel som gör mord till enda gångbara alternativet.
Är med Måns, skulle gärna se fler system som uppmuntrar till andra lösningar än att döda fienden. Mer regler för att skrämma fi till underkastelse/flykt, kringgå dem, ta dem till fånga etc. Som det är nu så blir ofta varje encounter en "måste döda alla fiender här, så vi kan komma vidare till nästa encounter och döda alla de fienderna"-grej.
Jag har försökt som SL att introducera möjligheten av att fiender ger sig eller flyr, att det går att förhandla etc., men jag har märkt att det är mycket lättare i de spel där det faktiskt finns regler för att göra ovanstående. Ser spelarna det i regelboken så lägger det saken på bordet på ett annat sätt, det blir "vad spelet egentligen handlar om". Sitter bara jag där och säger "han velar med blicken och du ser svetten i hans panna, han vill inte ta den här fajten egentligen" men reglerna bara medger ett sätt att besegra motståndet, dvs. slakta, så lär spelarna ändå välja det.