Re: Jag skrev LEGALT [ANT]
Själva kruxet med det där är ju att det är olagligt att dela ut musik på nätet till andra. Alla program kräver att du delar med dig, eller att det du laddar ned hamnar i en mapp som du delar ut. Iom det så kommer alla filer du laddar hem att vara utdelade ett kortare tag, vilket betyder att du begår en olaglig handling.
Jag är ingen lagexpert, men enligt vad jag har hört får man kopiera/ge bort sin musik avbränd, i mp3 format eller liknande till sin närmsta vänskapskrets utan att det är olagligt. DOCK får de inte be dig göra en kopia eller betal för den, du måste alltså göra det "impulsivt"
Allt detta är dock väldigt svårt att bevisa. "Jag fick den av min polare" är inte speciellt lätt att bevisa. Och även om de skulle kunna bevisa att din polare inte har skivan så kan du alltid säga "men han sa ju det" och klara skinnet själv (din polare får det väl kanske lite svårare, men sköt dig själv o sit i andra =D )
Samma sak gäller ju dataspel, du får göra kopier för backup, grejjen är att det endast får finnas en installation av ditt program/spel vid något givet tillfälle. Du får alltså låna ut, göra kopior osv så länge inte du och din kompis spelar/har det installerat samtidigt. Detta för att man annars skullevara tvungen att köpa nya program om man skaffade ny dator eller liknande.