Skrev precis en lång utläggning till min spelgrupp kring vuxenlivets största rollspelsproblematik - tidsbristen. Förväntar mig inget svar från dem (av samma anledning), men lyfter istället en komprimerad variant här.
Semestern närmar sig med stormsteg och jag ser redan att antalet möjliga speltillfällen under årets längsta ledighet hastigt kryper, samtidigt som de egna önskemålen om att få spela igenom äventyr och testa intressanta regelmekaniker bara ökar.
Eftersom det är svårt att hitta mer tid i kalendern så tänker jag främst på att effektivisera det egna spelandet.
. Att givetvis prioritera bland äventyren och reglerna på rollspelshyllan
. Att välja smarta regler som inte stjäl 60+ minuter för någon enstaka strid (men gärna ändå framhäver detaljrikedom i slutresultatet).
. Att hårdare dela in äventyret i scener för att inte dra ut onödigt på tid när sceninnehållet är uttömt.
. Att snabbspola ointressanta saker (resor med slumpmässiga möten som inte tillför historien något)
. Att undvika fördröjningar för att försöka bygga upp stämning (inte hålla på ledtrådar längre än nödvändigt)
. Att undvika onödiga sidospår som inte för berättelsen framåt (men gärna komplettera med scener som etablerar något viktigt)
. Att ha parallella vägar framåt när det gäller ledtrådar och att snabbt hjälpa spelarna på traven så de inte kör fast.
Hur gör ni för att hinna med att spela allt ni vill spela ?
Semestern närmar sig med stormsteg och jag ser redan att antalet möjliga speltillfällen under årets längsta ledighet hastigt kryper, samtidigt som de egna önskemålen om att få spela igenom äventyr och testa intressanta regelmekaniker bara ökar.
Eftersom det är svårt att hitta mer tid i kalendern så tänker jag främst på att effektivisera det egna spelandet.
. Att givetvis prioritera bland äventyren och reglerna på rollspelshyllan
. Att välja smarta regler som inte stjäl 60+ minuter för någon enstaka strid (men gärna ändå framhäver detaljrikedom i slutresultatet).
. Att hårdare dela in äventyret i scener för att inte dra ut onödigt på tid när sceninnehållet är uttömt.
. Att snabbspola ointressanta saker (resor med slumpmässiga möten som inte tillför historien något)
. Att undvika fördröjningar för att försöka bygga upp stämning (inte hålla på ledtrådar längre än nödvändigt)
. Att undvika onödiga sidospår som inte för berättelsen framåt (men gärna komplettera med scener som etablerar något viktigt)
. Att ha parallella vägar framåt när det gäller ledtrådar och att snabbt hjälpa spelarna på traven så de inte kör fast.
Hur gör ni för att hinna med att spela allt ni vill spela ?