Vi körde en ganska omfattande kampanj och jag provade flera sätt att organisera anteckningarna på. Jag skulle nog säga att det viktigaste efter ett tag är att hålla dem så kortfattade man kan. SLPs hade jag bara i en lång lista på papper, i kronologisk ordning efter när de uppträdde, deras stats hade jag på annat håll som jag kunde leta upp när det behövdes, men listan där man faktiskt såg alla namn var viktig för att fort komma på vad ollika personer heter.
Annars hade jag en stor anteckningsbok där jag skrev löst om olika platser och SLPs. Jag försökte göra skillnad på sådant som var fakta, där det inte fanns någon osäkerhet kring hur det hängde ihop och sånt som var mer idéer och spekulation. Allt som hade sagts under spelmöte var fakta och fick inte ändras, men också sådant som i mitt huvud var "klart". Vi hade bestämt vissa saker i början och jag byggde bara vidare på det, typ "extrapolerade". Jag hade principen att inte införa onödig komplexitet, efter ett tag blev det väldigt komplicerat ändå (på ett kul sätt, jag upplevde inte att jag hade kontroll eller visste vad som skulle hända).
Spelarna skrev krönikor över hela kampanjen och det var väldigt viktiga anteckningar för mig. Det var ett google-dokument där varje spelmöte och rollperson var ett separat kapitel. Där kunde jag hålla koll på vad som sagts och hänt, och kunde också vara viktigt så att jag inte missade någonting när de gick tillbaka till en tidigare plats. Ofta var det så att det de hade skrivit ner och tyckte var viktigt, också var det som blev viktigt, medan sådant de glömde bort eller inte tyckte var värt att skriva ofta var sådant jag kunde släppa. Jag behövde egentligen bara hålla koll på undantagen.
Skulle jag köra en sådan kampanj idag så skulle jag vara bättre på att använda digitalt format för faktat. Så att jag vet att allt som är "bestämt" finns där och t.ex. går att göra textsökning i och utöka med mer detaljer allt eftersom. Men i övrigt så simpelt som möjligt, typ Google-docs eller markdown-dokument i en katalogstruktur.