Wtf, det jag skrev försvann... Guuuuuuud vad jag längtar till den nya forummjukvaran.
Jag bidrar med några tekniska aspekter:
- Provtryck definitivt om du ska ha färgbilder. Färg är knepigt.
- Gråskalebilder: Spara dem med RGB eller CMYK-färgrymd. Annars blir de nästan helt säkert alldeles för mörka. Av nån anledning.
- Se till att tänka på bleed. Man blir av med några millimeter av de bilder man har i kanten, men det är bättre än att bilden inte går hela vägen ut.
- Om du har bårdbilder, se till att ha ordentligt utrymme mellan dem och texten. I stort sett alla rollspel jag läst gör det här fel, framför allt på senare tid när alla kör fräsiga färgbårder och bakgrunder och texten blir helt oläslig.
- Utrymme mellan text och bild är inte en dålig idé i andra sammanhang heller.
- Jag tycker om automatisering och flöden, så jag försöker - så gott jag kan - att alltid montera in mina småbilder i mina textrutor så att varje bild knyts till en specifik position i texten. Det gör att om det tillkommer text någonstans så är det normala att bilder flyttas med när texten rör på sig. Sedan kan jag finjustera, men jag hatar att behöva slösa tid på att flytta en massa typ kartor, logotyper, inzoomade detaljer från rollformuläret och så vidare. Bilder som upptar en hel sida eller en halv sida och som inte hör ihop med texten funkar såklart annorlunda.
- Självklarheter som att se till att ha bra dpi på bilderna man monterar + dubbelkolla att bilderna inte skalas ner i upplösning när man exporterar till tryck-PDF.