Hur göra häftig svensk film?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker både Ronja och bröderna Lejonhjärta funkar rätt bra. De undviker allt för modern svenska, men de försöker inte prata "ålderdomlig svenska" heller. Och jag tror de jobbar en del med båda manus och med manus kontra skådisar för att få saker att låta något så när "naturligt" (även om de missar lite här och där). Och just att samköra manus med skådisar ser jag som sjukt viktigt! Vad en person kan säga på ett naturligt sätt låter konstigt och tillgjort när nån annan säger det.

Fast ärligt talat, även Ronja och Lejonhjärta låter lite skitnödiga ibland i vissa repliker.

Vad jag verkligen tror sverige skulle kunna exaltera i är hyfsat modern skräck och urban fantasy!

Jag tror Midsommer hade funkat skitbra även som svensk film. Ett gäng stockholmare som blir utdragna på vishan nånstans. Men ännu mer tycker jag de norländska skogarna hade funkat skitbra som setting för både varulvar och troll.

En av våra stora resurser är ju skitgammla hus som fortfarande används. Spökhistorier borde funka jäkligt bra.

Eller något Neverwhere-liknande i stockholms tunnelbanor.

Det jag tror är att vi måste släppa lite av våra pretentiösa "artsy-fartsy"-aspirationer (och den deprimerande diskbänksrealismen) och bara göra något down and dirty.

Gutte

Warrior
För många år sedan kom en bokserie om Stefan Löfving, svensk spion under Karl XII:s krig. Vi pratar 1970-tal så minnena är disiga.
Jag kommer ihåg att jag läste en del Lars Widding i högstadiet. Han är nog ganska bortglömd nu men en stor del av grunden av mitt historia intresse.

Hellzon

Långsamma Vargen
var någon annanstans än en skog
Framförallt, även om vi ska visa upp den svenska naturen så har vi väl annan natur än dessa eviga skogar. Jag vet att jag hajade till när jag såg Äkta Människor och till och med den serien hade robotar på flykt i denna förbannade skog.

Vi skulle kunna spela in finfin barbarfilm på Öländska alvaret eller nåt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Framförallt, även om vi ska visa upp den svenska naturen så har vi väl annan natur än dessa eviga skogar. Jag vet att jag hajade till när jag såg Äkta Människor och till och med den serien hade robotar på flykt i denna förbannade skog.

Vi skulle kunna spela in finfin barbarfilm på Öländska alvaret eller nåt.
Ingmar Bergman spelade in sin version av Expert Partisan på Gotland :cool:

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Jag delade tidigare kontor med diverse filmproducenter i Malmö, flera som jobbat med Netflix bland annat. Åtskilliga av dessa höll på med nån form av skräck-projekt, i synnerhet folklore-inspirerade sådana. Jag blev konsulterad av en av dem pga mina historiekunskaper, men nämnde då även en del tidigare svenska folklore-skräckisar han inte verkade känna till, tex Marianne från 2011. Så det tror jag är en trend som kommer bli mer tydlig i framtiden.

Eriksholm är förvisso ett datorspel, men det verkar ändå antyda att det skulle kunna finnas en viss steampunk-potential i Sverige:

Historisk film är det tyvärr sämre ställt med. Jag vet egentligen inte varför, eftersom tre av de bästa äldrehistoriska filmerna någonsin är svenska (Ronja Rövardotter, Sjunde inseglet, Jungfrukällan), men på senare år verkar vi inte ha lyckats producera något ens remotely vettigt som utespelar sig innan sent 1700-tal. Stockholms blodbad verkade lovande vid en första anblick, eftersom den har manus av geniet Erlend Loe, men sedan insåg jag att den är på engelska, vilket ger underkänt per automatik.

Det är konstigt att vi är så värdelösa på äldrehistorisk film, eftersom vi har en extremt stark reenactment-community som kunnat utgöra en resurs. I, Claudius bevisade liksom redan på 70-talet att det går att göra ett fantastiskt äldrehistoriskt tv-drama på en relativt låg budget. Jag antar att det beror på det svenska folkets generella ointresse för historia.

Last edited: