Rickard
Urverk speldesign
Det var så länge sedan att jag glömt bort det, tyvärr. Mina spelare finner sig i det då de inte har något emot att rälsas. Grejen är att man låter spelarna få agera fritt i miljön istället, så att de fortfarande känner att de får göra något. Jag skulle säga att den här metoden påminner om att färdas till en stad, där spelarna sedan får göra vad de vill i staden, fast i mycket mindre skala (varje rum). Då döljer man rälsningen rätt mycket.Problemet är som du säger, att det blir extremt superrälsat.
Hur upplevde dina spelare det?
Hela Svavelvinter var faktiskt väldigt linjärt dessutom. En spelare sade sade ändå: "Även om du flera gånger påpekade att du kände att äventyret var rälsat så lyckades du skapa en illusion om att vi hade helt fria händer att göra vad vi ville". Kanske är det bara du som känner, med facit i hand, att det är rälsat?
Vad tyckte dina spelare?
/Han som tror mycket på träning och att känna sin egen spelgrupp