Oj, jag känner mig lite manad att göra ett försök till svar här, men först vill jag be er ha lite förståelse för att jag inte allt är så proffessionell som ni, eller ens har en aning om hälften av sakerna ni har diskuterat.
Men det relevanta är väl frågan, inte sant?
Jag är helt säker på att det går att göra ett rollspel som handlar om kärlek, jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå.
Själv är jag en sådan person som någon annan beskrev, jag lägger ofta ner mycket tid på mina rollpersoner, och tänker på det imellan spelmöten. Inte bara på vad hon tänker skaffa för vapen, eller vad vi ska göra näst (oviktiga frågor enligt mig) utan snarare vad personerna vi just träffade tycker, vad min karaktär tycker om dom.
Kärlek handlar om känslor, men inte bara känslor som man har när man älskar någon. Ett rollspel om kärlek måste nog ta upp de flesta känslor, även om själva kärleken är det drivande.
Och behöver det vara just sån kärlek? Hur är det med kärlek till vänner och bekanta, barn och ibland föremål? Sörjer vi inte människor vi förlorar, speciellt om vi upplevt något unikt tillsammans (som de flesta äventyr)
I Pendragon som någon nämde går man in mer på kärlek än andra rollspel jag har sett (jag har iofs inte sett så många..). Men dom behandlar även andra känslor, eller kanske karaktärsdrag också, det beror ju lite på hur man ser det.
Ett rollspel om kärlek måste ha komplexa och fullständiga regler för relationer, men framför allt utrymme för fantasi. Spelarna som spelar det måste känna att det finns ett syfte, som att "finna den stora kärleken", "hitta någon att dela livet med", "finna sin älskade som blivigt kidnappad av pirater" eller något annat romantiskt.
Det måste även finnas utrymme för olika sorters kärlek. Kärlek som byggts upp med tiden i ett politiskt äktenskap, första ögonkastet, till ett syskon osv. Men sedan måste det finnas regler för att ge utlopp för det. Det skulle kunna vara mer kompletta listor för vad man kan köpa i en stad (inte bara rep och rustning alltså, utan kanske mer romantiska eller praktiska saker, sådana som man skulle vilja ge någon man älskade) men också hur man agerar ut romantik, känslor, svartsjuka, rädsla för att förlora någon, längtan och antagligen också sex.
Oj, nu blev det långt och rörigt, men jag hoppas att jag bidrog med något!