Nightowl
Champion
Nightowls anekdoter: Sovereign Stone
Den första versionen av Sovereign Stone hade inget initiativslag men ett turordningssystem; man slår ett slag för den handling (en per skalle) man vill göra i rundan, och den som slår högst får vad han nu vill göra gjort först.
Systemet hade sina klurigheter, men en intressant bieffekt var att man alltid slog ett slag för något. Om min handling under den här rundan är get the hell out of Dodge, dvs förflytta mig, slog jag ett slag för Athletics ("spänst", "rörliga manövrar", etc). Man kan ju normalt inte misslyckas med att springa, utan slaget avgör bara vilken sekund man rör på sig, men det gjorde alltså en hel del slag till den sortens grejer som Krille säger initiativslag är; det fanns ingen regel för "snabbdra" eller så, men när jag drar mitt vapen slog jag för vapenfärdigheten för att se om jag hade det framme innan nån annan hann dunka på mig - jag kunde inte misslyckas med att dra vapnet. Osv.
Systemet avgjorde precis allt med i stort sett ett enda tärningsslag per runda, men ersatte extra slag med beräkningar utifrån det slaget som tog längre tid än att slå fler slag... vilket ju egentligen är ämnet för en annan tråd av mig. Men vill man vara OnTopic är detta ett exempel på hur ett försök att snabba upp ett stridssystem kan sakta ned det istället.
Erik
Den första versionen av Sovereign Stone hade inget initiativslag men ett turordningssystem; man slår ett slag för den handling (en per skalle) man vill göra i rundan, och den som slår högst får vad han nu vill göra gjort först.
Systemet hade sina klurigheter, men en intressant bieffekt var att man alltid slog ett slag för något. Om min handling under den här rundan är get the hell out of Dodge, dvs förflytta mig, slog jag ett slag för Athletics ("spänst", "rörliga manövrar", etc). Man kan ju normalt inte misslyckas med att springa, utan slaget avgör bara vilken sekund man rör på sig, men det gjorde alltså en hel del slag till den sortens grejer som Krille säger initiativslag är; det fanns ingen regel för "snabbdra" eller så, men när jag drar mitt vapen slog jag för vapenfärdigheten för att se om jag hade det framme innan nån annan hann dunka på mig - jag kunde inte misslyckas med att dra vapnet. Osv.
Systemet avgjorde precis allt med i stort sett ett enda tärningsslag per runda, men ersatte extra slag med beräkningar utifrån det slaget som tog längre tid än att slå fler slag... vilket ju egentligen är ämnet för en annan tråd av mig. Men vill man vara OnTopic är detta ett exempel på hur ett försök att snabba upp ett stridssystem kan sakta ned det istället.
Erik