Geologi
I diskussionen nedan kom jag på att jag också känner en Geolog, så jag ringde henne och frågade lite saker, vilka det kanske kan vara av allmänt intresse att få del av:
Sandsten är en av de vanligare stentyperna, och också ett väldigt vanligt byggmaterial, ety det är lätt att handskas med och att göra jämna block av. Kvartshalten i sandstenen avgör dess hårdhet, eftersom den fungerar som klister. Om det är låg kvartshalt bllir sandstenen rödaktig och mycket känslig för erosion.
Sandsten eroderas mest av sand, regn och liknande har inte så stor effekt, så sandsten håller längre i våta klimat än i torra.
Granit (som liksom är urberget) är en mycket motståndskraftig sten. Det tar tusentals år för den att brytas ner, nästan oavsett omständigheterna.
En variant av Granit är Gnejs, vilken är Granit som efter sin skapelse pressats samman under oerhört tryck (mellan kontinentalplattor är vanligast) så att den kemiskt förändrats. Detta syns i det att den är randig och tycks skiktad.
Kalksten slutligen är en extremt spröd men massiv sten, egentligen en variant av Sandsten, men av mycket mindre sandkorn. Den eroderar lätt, och är egentligen inte lämplig för byggnader. I Karstlanskap, dvs. landskap med mycket Kalksten, finns ofta mycket grottor och håligheter i marken. Kalksten eroderar nämligen av sura ämnen såsom regn, vilket leder till att regnet borrar ner sig, samlas upp under marken och eroderar den stackars stenen inifrån. Stalktiter och Stalagmiter finnes i dessa grottor....
Nå, enligt min vän Geologen så kommer byggnader byggda av i princip allt annat än Kalksten inte att erodera bort på ett par tusen år, minst, även under extrema förhållanden. När trä och liknande ruttnar bort (vilket varierar mellan femtio och två- trehundra års tid) så finns det risk att byggnaden rasar, oftast på grund av vindar. Byggnader som inte utsätts för vind och oväder kan alltså i princip stå hur länge som helst. Den andra stora orsaken till att byggnader kollapsar (om vi undantar människans stentjuveri förstås) är att växtlighet spränger upp mellan stenblocken och på så sätt rubbar hållfasthetsberäkningarna. Även här är det oftast vinden som får bägaren att rinna över och väggar och tak att rasa.
Vad gäller raserade byggnader så växer det saker ganska snabbt på dem, och ett jordlager bildas snabbt över dem. Detta är dock inget tjock jordlager, oftast endast några decimeter tjock faktiskt, eftersom det tar extremt lång tid för naturen att bilda ny jord utan människans hjälp i form av avskrädeshögar och liknande. Man kan alltså oftast se att det funnits en byggnad på en viss plats mycket lång tid efter den rasat (Hon snackade tusen år ungefär, om inga människor lagt sig i), i alla fall om man är Geolog...
Slutsatsen är alltså att en byggnad av en hård sten, säg Granit, står i mellan 50 (vilket i princip är fuskbygge!) och tvåtusen år, varefter man, under rätt förhållanden kan upptäcka den med lämpliga kunskaper i Geologi i ytterligare ungefär tusen år.
*pust*
[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="
http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">
http://www.offplanet.net/dreaming</A>