Onaqui skulle vara tänkt att vara med det i ett äventyr när jag var 15 år.. Samma äventyr som jag hade tänkt att ha med dinosaurier..
Jag kände väl att jag var tvungen att försöka använda dinosaurierna som fanns i Monsterboken 2.. Jag satte de två "monstergrupperna" på en enslig ö.. Bara på det sättet kunde jag förklara varför de monstrena ens fanns.. Karkion vill jag däremot ta bort eller åtminstone göra extremt ovanlig, typ 1T10 stycken på varje kontinent..
Alver har jag gjort extremt sällsynta (trots att de är många), då de dragit sig tillbaka och övervakar världens fortgång i väntan på något (kanske femte konfluxen?).. Det gör även att halvalver är ovanliga..
Dvärgar har jag helt tagit bort.. Istället så har jag gett vättarna några utav dvärgarnas egenskaper.. De bor i berg, de dricker mycket (rot)sprit (till skillnad från mjöd), deras favoritvapen är spjut (till skillnad från yxa), de hanterar runkonst, (mithrill)smidje (hemligheter stulna från grottalver) och är skarpsinnade.. Givetvis är de giriga och stolta också.. Det vore ballt om de tämjt tunnelmaskar i vissa samhällen..
Jag kör inte med några raser från monsterboxen.. Endast monsterböckerna gäller för mig.. Anledningen är en blandning av "beprövat är bäst" och att jag tycker alla raserna i monsterboxen är aptråkiga..
Jag kör inte med silveralver..
Troll får det gärna finnas många av.. Se Cerevals (typ Altors svar på Trudvang) information om troll exempelvis..
Det finns miljoner med småvarelser, så jag vill ta bort några till där.. Det finns ju... öööhh.. hober, råttmän, ankor, <del>dvärgar</del>... eeeh.... och massor till..
Jag funderar på att göra om hoberna till Gondicas fauner.. Fast de behåller alla hobstatser och rasgrejer (förutom empatigrejen, för den är töntig) men Gondicas fauners karaktärsdrag ska jag också slänga in i hoberna... Äh, jag vet inte.. Egentligen vill jag ha Agones spriggans som smyger omkring i städerna och är allmänt... smygiga..
Jag kör inte med statsförändringarna för de olika Ereb Altor-människonationaliteterna..
/
Han som faktiskt trodde att han tagit bort mer än så