Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Snarare "den uttjatade frågan" =)Etepete said:Den intressanta frågan är snarare "varför alver".
Ta en kanelbulle, vettja!
Snarare "den uttjatade frågan" =)Etepete said:Den intressanta frågan är snarare "varför alver".
I mitt fall är svaret "därför att genreetiketten är 'Biggles med alver'".Etepete said:Den intressanta frågan är snarare "varför alver".
En spelare borde vara förälder till halv-alvenB-E Karlsson said:Tror inte jag ska ha med några Halv-Alver. Passar nog inte in i vad jag tänkt för min spelvärld. Kanske men då som någon ond avfälling allierad med mörkret som drar i gång en riktig bajstorm som spelarna måste reda ut.
Ju mer jag tänker på det blir det nog en skitbra skurk faktiskt.
Magnus Edlund said:Mina alver har stora kukar och rytmen i blodet. De är giriga ockrare och tror att de kommer till paradiset om de dödar sina fiender. Ofta är de solidariska vänsteraktivister och internationellt engagerade. De går gärna klädda i stora kjolar och är ökända tjuvar. Därför måste se resa runt väldigt mycket i sina "låg-ridar-vagnar". Alvkvinnor är blonda och har stora bröst, men låg intelligens, förutom ett fåtal som ser fula ut men egentligen är snygga bara man fixar lite med deras hår. RIKTIGT fula alvkvinnor gillar egentligen bara andra alvkvinnor. Alvmän är alltid redo för sex, så länge det inte är något sportevenemang på g (t.ex. alvboll eller alvpuck). Många alvmän gillar att slåss, speciellt om någon förolämpar deras mödrar. Vissa alvmän är korta och spinkiga och inte så attraktiva alls, men de är å andra sidan jättesmarta och kan rabbla alla multiplikationstabeller. ALLA! Alver som bor i alvstäder tycker att de är bättre och smartare än alver som bor i skogen, men alverna i skogen tycker att de i städerna är översittare och inte alls förstår valulvproblemet. Alverna i städerna äter löv, de i skogen äter älg. Har man en gång legat med en alv, vill man aldrig ligga med något annat igen.
Well... Jag har snarare plockat upp att alverna är androgyna och mer ambivalenta till sex. (Vilket iofs är rätt rimligt om man lever for ever. Med en hygglig sexualdrift och proportionerlig fertil del av den samlade livstidem hinner man skaffa väääldigt många avkommor annars...)Magnus Edlund said:Mina alver har stora kukar och rytmen i blodet. (...) Alvkvinnor är blonda och har stora bröst, men låg intelligens, förutom ett fåtal som ser fula ut men egentligen är snygga bara man fixar lite med deras hår. RIKTIGT fula alvkvinnor gillar egentligen bara andra alvkvinnor. Alvmän är alltid redo för sex, så länge det inte är något sportevenemang på g (t.ex. alvboll eller alvpuck). (...) Har man en gång legat med en alv, vill man aldrig ligga med något annat igen.
Alvers långa livslängd har ett pris. Deras sexualitet är socialt och kulturellt helt tillbakatryckt. Flertalet alver som vistas i människoländer framstår som helt androgyna, endast en minoritet bär tydliga sekundära sexuella karaktäristiska (som bröst, skägg et.c.). Allt som har med sexualitet att göra är omgärdat av allehanda sociala tabun. Den bakomliggande sanningen är denna – sex och graviditeter förändrar alver och fråntar dem intelligens, värdighet och livslängd.
Hanarna (enligt alvers syn upphör män att betraktas som fullt medvetna om de börjar ha sex och benämns då på samma sätt som djur) degenererar relativt hastigt.
---
Talförmågan försvinner i regel helt efter ett par, tre år. I det stadiet blir många hanar våldsamma och aggressiva, särskilt om de får syn på andra hanar. De brukar hållas i avskildhet, isolerade och för säkerhets skull i kedjor eller bakom slutna murar i alvboningarna.
---
För kvinnorna är utsikterna något bättre. Många alvkvinnor kan föda flera barn, innan degenerationen sätter in fullt ut. (...) Förr eller senare slutar hon som ett skrumpet vrak, en ”ålderkona”. I det stadiet har dock inte intellektet nödvändigtvis degenererat. (...) [De] kan förbli i stadiet som ”ålderkonor” i flera hundra år – och kan då uppnå en relativ social status, visserligen förpassade till en tillvaro i skymundan och utanför alla sociala sammanhang, men respekterade för sin vishet (eller snarare slughet).
---
Dessa fruktansvärda utsikter har av förståeliga skäl präglat en enorm sexualskräck hos alla alver. Många har överhuvudtaget svårt att förlika sig med att vara sexuella varelser och lindar sig för att slippa bli påminda om sin könstillhörighet. Anledningen att alver istället för sin egen sexualitet intresserar sig så starkt för naturens välbestånd, kan förmodligen spåras hit. En kulturell homosocialitet-/sexualitet är ett annat av de fenomen som alver tar sin tillflykt till för att slippa undan sin latenta sexualitet.
---
Alvers familjeförhållanden och inbördes släktskap är därför långt mer komplexa än människor förstått. De ord människor tror syftar på ”far” och ”mor” står i själva verket för helt andra relationer.
HahahahaMagnus Edlund said:Mina alver har stora kukar och rytmen i blodet. De är giriga ockrare och tror att de kommer till paradiset om de dödar sina fiender. Ofta är de solidariska vänsteraktivister och internationellt engagerade. De går gärna klädda i stora kjolar och är ökända tjuvar. Därför måste se resa runt väldigt mycket i sina "låg-ridar-vagnar". Alvkvinnor är blonda och har stora bröst, men låg intelligens, förutom ett fåtal som ser fula ut men egentligen är snygga bara man fixar lite med deras hår. RIKTIGT fula alvkvinnor gillar egentligen bara andra alvkvinnor. Alvmän är alltid redo för sex, så länge det inte är något sportevenemang på g (t.ex. alvboll eller alvpuck). Många alvmän gillar att slåss, speciellt om någon förolämpar deras mödrar. Vissa alvmän är korta och spinkiga och inte så attraktiva alls, men de är å andra sidan jättesmarta och kan rabbla alla multiplikationstabeller. ALLA! Alver som bor i alvstäder tycker att de är bättre och smartare än alver som bor i skogen, men alverna i skogen tycker att de i städerna är översittare och inte alls förstår valulvproblemet. Alverna i städerna äter löv, de i skogen äter älg. Har man en gång legat med en alv, vill man aldrig ligga med något annat igen.
Visst, visst, det är jävligt lätt att rubbisha fantasyns tendens att skapa stereotyper, och att baka om ganska negativa stereotyper till ett folkslag. Men går det inte att göra något med det också? Annars har du typ just rubbishat en hel genre....Magnus Edlund said:Mina alver har stora kukar och rytmen i blodet. De är giriga ockrare och tror att de kommer till paradiset om de dödar sina fiender. Ofta är de solidariska vänsteraktivister och internationellt engagerade. De går gärna klädda i stora kjolar och är ökända tjuvar. Därför måste se resa runt väldigt mycket i sina "låg-ridar-vagnar". Alvkvinnor är blonda och har stora bröst, men låg intelligens, förutom ett fåtal som ser fula ut men egentligen är snygga bara man fixar lite med deras hår. RIKTIGT fula alvkvinnor gillar egentligen bara andra alvkvinnor. Alvmän är alltid redo för sex, så länge det inte är något sportevenemang på g (t.ex. alvboll eller alvpuck). Många alvmän gillar att slåss, speciellt om någon förolämpar deras mödrar. Vissa alvmän är korta och spinkiga och inte så attraktiva alls, men de är å andra sidan jättesmarta och kan rabbla alla multiplikationstabeller. ALLA! Alver som bor i alvstäder tycker att de är bättre och smartare än alver som bor i skogen, men alverna i skogen tycker att de i städerna är översittare och inte alls förstår valulvproblemet. Alverna i städerna äter löv, de i skogen äter älg. Har man en gång legat med en alv, vill man aldrig ligga med något annat igen.
Du tar obehaglig sexualmoralism och gör den till faktiska förhållanden. Jag gillar det!Sapient said:Men man måste ju ge detta en ordentlig inramning:
Alvers långa livslängd har ett pris. Deras sexualitet är socialt och kulturellt helt tillbakatryckt. Flertalet alver som vistas i människoländer framstår som helt androgyna, endast en minoritet bär tydliga sekundära sexuella karaktäristiska (som bröst, skägg et.c.). Allt som har med sexualitet att göra är omgärdat av allehanda sociala tabun. Den bakomliggande sanningen är denna – sex och graviditeter förändrar alver och fråntar dem intelligens, värdighet och livslängd.
Hanarna (enligt alvers syn upphör män att betraktas som fullt medvetna om de börjar ha sex och benämns då på samma sätt som djur) degenererar relativt hastigt.
---
Talförmågan försvinner i regel helt efter ett par, tre år. I det stadiet blir många hanar våldsamma och aggressiva, särskilt om de får syn på andra hanar. De brukar hållas i avskildhet, isolerade och för säkerhets skull i kedjor eller bakom slutna murar i alvboningarna.
---
För kvinnorna är utsikterna något bättre. Många alvkvinnor kan föda flera barn, innan degenerationen sätter in fullt ut. (...) Förr eller senare slutar hon som ett skrumpet vrak, en ”ålderkona”. I det stadiet har dock inte intellektet nödvändigtvis degenererat. (...) [De] kan förbli i stadiet som ”ålderkonor” i flera hundra år – och kan då uppnå en relativ social status, visserligen förpassade till en tillvaro i skymundan och utanför alla sociala sammanhang, men respekterade för sin vishet (eller snarare slughet).
---
Dessa fruktansvärda utsikter har av förståeliga skäl präglat en enorm sexualskräck hos alla alver. Många har överhuvudtaget svårt att förlika sig med att vara sexuella varelser och lindar sig för att slippa bli påminda om sin könstillhörighet. Anledningen att alver istället för sin egen sexualitet intresserar sig så starkt för naturens välbestånd, kan förmodligen spåras hit. En kulturell homosocialitet-/sexualitet är ett annat av de fenomen som alver tar sin tillflykt till för att slippa undan sin latenta sexualitet.
---
Alvers familjeförhållanden och inbördes släktskap är därför långt mer komplexa än människor förstått. De ord människor tror syftar på ”far” och ”mor” står i själva verket för helt andra relationer.
Ser ut som Krille pratar om spelet "Blå Himmel" som han jobbar med.Radioaktiv said:I like!
Iof är jag en sucker för allt som har en vettig problematisering... Vilket spel?
Jag ska dock erkänna att det egentligen inte är mina alver. De är mer en blanding av Greg Staffords (Pendragon) och Sussana Clark (Jonathan Strange and Mr Norell; The Ladies of Grace Adiue). Clarkes böcker kan läsas av dem som vill läsa om riktigt onda alver.Rymdhamster said:Jag gillar dina alver.Skarpskytten said:Så är mina "alver" i Pendragon.
Mycket riktigt är det Blå Himmel jag pratar om. Sorry att jag missade det - jag skyller på platt visning som gör att korta inlägg försvinner i mängden.Ulfgeir said:Ser ut som Krille pratar om spelet "Blå Himmel" som han jobbar med.Radioaktiv said:I like!
Iof är jag en sucker för allt som har en vettig problematisering... Vilket spel?