Nekromanti Hur gick det här till?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eeep! Eon har puttat ned DoD6 från tio-i-topp-försäljningslistan på SF-bokhandelns hemsida.

Hur gick det till egentligen?

Kommer Eon att ta tillbaka platsen som Sveriges bäst säljande rollspel? Och i sådana fall, varför? Har DoD6 tappat i popularitet?

- Vulf

Edit: Grattis Neogames i vilket fall. Dessutom vill jag säga att Järnringen imponerar starkt med att fortfarande ha grundregelboken kvar på tio-i-topp, trots att den har funnits ute i två år. Bra mycket längre än både DoD6(r) och Eon III alltså.

Phelan

Hero
En chockerande teori - Eons grundbok har varit slut länge, eller bara funnits i olika, begränsade specialversioner. I augusti släpptes ny upplaga. Dels ger det överhuvudtaget möjlighet att skaffa spelet om man är nybörjare, men främst tror jag att många Eonspelare uppdaterar sina grundregler.

Mvh / Phelan

Vitulv

Synnerligen troligt. Teorin förstärks dessutom genom att det inte finns några Eon-moduler med på listan. Men nåja, det bevisar i vilket fall att det fanns ett sug efter en reviderad utgåva.

Fast jag trodde inte att det fanns Eon-spelare i Stockholm. Eon känns mer som ett lantisspel som säljer bra på orter långt från huvudstadens neonupplysta prakt. Typ Göteborg och Malmö.

- Vulf

Eon 3 rockar fett helt enkelt

Eon känns mer som ett lantisspel som säljer bra på orter långt från huvudstadens neonupplysta prakt.
Konstigt det var exakt den bilden jag hade av DoD-spelare (jag menar den uppenbara fornnordiska stämningen måste ju bara tilltala alla lantbor vars hjärta klappar för det fornnordiska :gremsmirk:). Eller om vi skall blicka bortom alla ytliga fördommar så kanske det är så att ett rollspel faktiskt inte går att härleda till någon särskild kulturell sfär?

Sebastian - som egentligen bryr sig föga om försäljningsstatistik

Vitulv

Men... det gör ju DoD6 också

Ajuste, jag borde ha använt smileys. Men allvarligt alltså, jag har verkligen fått för mig att det är en viss geografisk skillnad mellan de två olika spelen. Jag kan ju självklart ha pissfel, men jag känner ingen i min omgivning som spelar Eon (jo förresten, en) medan jag känner en hel del folk som lirar DoD6 (och nej, inte bara i min egen spelgrupp). Jag har inte ens träffat någon Stockholmare som spelar Eon, och då stöter jag ändå på rollspelare titt som tätt. Kanske är det just min åldersgrupp som inte tagit till sig spelet, eller så är det just geografiskt betingat. Vem vet?

Har grabbarna på Neogames någon statistik över var i landet ni säljer bäst/sämst?

Vulf - som aldrig har lyckats bli ett riktigt fan av Eon, trots att ett tiotal moduler står i bokhyllan, då han anser det ha alldeles för allvarliga brister både vad gäller värld och regler*.

<font size="1"> * Fast det hör ju faktiskt inte hit. </font size>

Inte lika fett längre - uppenbarligen!

Men allvarligt alltså, jag har verkligen fått för mig att det är en viss geografisk skillnad mellan de två olika spelen. Jag kan ju självklart ha pissfel, men jag känner ingen i min omgivning som spelar Eon (jo förresten, en) medan jag känner en hel del folk som lirar DoD6 (och nej, inte bara i min egen spelgrupp). Jag har inte ens träffat någon Stockholmare som spelar Eon, och då stöter jag ändå på rollspelare titt som tätt. Kanske är det just min åldersgrupp som inte tagit till sig spelet, eller så är det just geografiskt betingat. Vem vet?
Personligen har jag träffat flera spelare som faktiskt har, hör och häpna, spelat eller aktivt spelar BÅDA spelen - smaka på den du! :gremwink:

Vulf - som aldrig har lyckats bli ett riktigt fan av Eon, trots att ett tiotal moduler står i bokhyllan, då han anser det ha alldeles för allvarliga brister både vad gäller värld och regler*.

* Fast det hör ju faktiskt inte hit.
Jag menade på att det hörde hit ur den bemärkelsen att DoD6 iallafall inte tagit mig som spelare med storm och at jag således kan förstå om det finns fler som reagerat på det viset = påverkar försäljningsstatistiken på ett negativt sätt

Sebastian - som faktiskt ändrade sin underskrift innan han hann läsa Vitulvs svar då han inte ansåg det hela särskilt relevant att ta med

Vitulv

DoD light - Bara 5% fett!

Jag menade på att det hörde hit ur den bemärkelsen att DoD6 iallafall inte tagit mig som spelare med storm och at jag således kan förstå om det finns fler som reagerat på det viset = påverkar försäljningsstatistiken på ett negativt sätt
Självklart har du rätt i det. Givetvis finns det folk som inte alls gillar DoD6. Eller Eon heller för den delen. De tittar på oss med sina illvilliga små grisögon och kallar oss fjantasynördar och spelar fåniga spel som typ traveller.

Måtte gud dränka dem i den syndaflod som skall komma!

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

- Vulf

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: DoD light - Bara 5% fett!

Till att börja med är vi mycket ballare än alla "vanliga" människor som inte spelar rollspel.

Själv spelade jag DoD -91 års upplaga i flera år, köpte inte ens DoD chronopia för det var verkligen en förolämpning av rollspelväsendet och sedan i Mars ungefär så fick jag upp mina ögon för Eon, och jag var helt såld. Det är, enligt mig det mest detaljerade rollspelet som finns(nu har jag iofs inte sett DoD6 än). Det ger bra kulturbeskrivningar och har en helt über ren fantasy känsla.

Jag tror inte att det spelar så stor roll var i landet man bor beroende på vilket rollspel man gillar. Jag tror mer det är vilken typ av rollspel man gillar som är avgörande. De olika rollspelen har olika beskrivningar på folkslag och länder förutom att det är olika världar :gremcrazy: ).

- Jocke

Big Marco

Läskig
Med tanke på rubriken trodde jag på något riktigt stort, som att du skulle säga "Jag vaknade och fann att DoD suger så mycket stock så att hela Norrland torde bli en kalhygge, och att Eon lyser klarare än solen!". Då hade jag blivit förvånad. ,-)

Vitulv

Du är så ödmjuk Marco :gremsmile:

Men allvarligt, det dök upp en annan fråga i tråden. Var säljer ni bäst i landet? Har du någon statistik över det?

- Vulf

Big Marco

Läskig
Jag lägger ödmjukheten på en dynamiskt anpassad nivå. ,-)

Jag har ingen aning, faktiskt. Via Neoshoppen når vi ut i hela Norden, med tämligen jämn spridning om jag minns rätt. Stockholm, Göteborg och Malmö har fler butiker tillägngliga för personliga köp, och mängden onlineshops gör det också svårt att ge geografiska pinpoints.

Men att Eon skulle sälja dåligt i Stockholm är inget jag har sett belägg för i statistiken.

Vitulv

Nej, det är väl inte självklart? Varför skulle det vara det?

- Vulf

Kenzui

Warrior
Re: Men... det gör ju DoD6 också

Jag tycker Väl att DoD6 ger mer intryck av lantis än vad eon gör. /Kim - som blev frälst i eon när han öpnade boken för första gången.

Johan K

Gammal & dryg
Tror inte at man kan sätta nån enhetlig svar på varför Eon petar ner DoD6... De båda spelen är ju ett gedigna jobb måste jag ju säga.
& nej, tror inte alls att DoD6 faller i popularitet, det skulle jag ha svårt att tänka mig.. Tror säkerligen att det får en uppsväng när t. ex magidelen släpps.

/ Johan K, som tror på bägge dessa spel !

En önskan om god försäljning

/ Johan K, som tror på bägge dessa spel !
Det gör faktiskt jag också. De båda spelen har sina säregna kvalitéer och även om Eon må vara just Mitt favoritlir så hoppas jag verkligen att den här omgången av DoD skall hålla sig vid liv länge. Mitt hjärta klappar helt enkelt för alla svenska rollspel och inte minst den nya inkarnat av detta rollspel som en gång fångade mitt intresse för rollspelens underbara värld.

För min del får DoD alltså gärna stå sig starkt på rollspelsmarknaden, egentligen är det ju bättre för mig som rollspelskonsument ju fler rollspel som står sig starkt på rollspelsmarknaden. En stark rollspelsmarknad = goda förutsättningar för mig som rollspelskonsument!

Sebastian - som håller tummarna för ALLA rollspel och naturligtvis speciellt de svenska och som därför stödköper i nästintill alla svenska rollspelsmoduler som släpps (även dem utan avsikt att spela någon gång).

Emil

Hero
Självklart...

Det är väl ganska så självklart att Eon puttar ner DoD när dess regelböcker precis blivit utgivna, medan den reviderade DoD-upplagan funnits en länge tid (1-2 månader mot 9 månader på försäljningslistan på SF). Desto intressantare blir det att se vilka som säljer bäst om några månader, när alla som passade på att köpa Eon för att det var nyutgiven har fått sina exemplar.

Jag tippar på att DoD då åter kommer att ligga före. Har alltid haft bilden av att DoD säljer mycket på Tradition och SF, medan Neogames säljer mycket i sin egen webbshop. Men detta är förstås bara något som man kan spekulera i.

/Emil

malmkvist

Warrior
Inget ont om D&D, jag tror många av oss började med D&D i tidernas begynnelse när dinosaurerna vandrade på jorden.
Men dock tror jag att EON vinner på att det känns inte riktigt som fantasy. Så känner jag i alla fall. Det är ju fantasy, men det känns inte riktigt som ett, utan mera "naturligt" om någon förstår...

/Fredrik

Vitulv

Men dock tror jag att EON vinner på att det känns inte riktigt som fantasy.
Öh... va? Eon är väl så nära klassisk fantasy som man kan komma? Till och med mer klassisk än senaste DoD. Det är absolut inget dåligt utan snarare kul och bra, men att det inte känns som fantasy... ja, det får stå för dig, och du är nog rätt ensam om åsikten.

- Vulf

Mask_UBBT

Hero
"Det är absolut inget dåligt utan snarare kul och bra, men att det inte känns som fantasy... ja, det får stå för dig, och du är nog rätt ensam om åsikten."

Mjä, det är nog rätt vanligt att Eon-spelare tänker så. Eon är "inte som fantasy" om man tänker att fantasy är DnD och/eller DoD'91, typ. Eon gör ju vad det kan för att vara standardfantasy, men med en massa twists, etc. Och det verkar räcka för de vars kopplingar till fantasy är Tolkien med kloner. Eon klassas väl som mutant, då...

/Mask