Max Fv.....
Max 5 Fv per yrkesnivå plus eventuella ras och yrkes modifikationer..
Jag ska försöka förklara varför vi har valt denna gräns genom ett litet exempel från det verkliga livet (blandat med lite från rollspelsvärden). Jag ska göra detta med mitt favorit exempel hoppa längd.. (låt er inte göra er upprörda över antalet meter nedan för jag har bara höftat till med en ungefärlig siffra. En SL har rätten att bedöma och bestämma sådant : ) )
Dom flesta av oss hoppar väl omkring 1,5 (±5) meter när vi ska hoppa längd.
Ta nu till exempel Janne, en helt vanlig uppdiktad kille som en dag inser hur roligt det är att hoppa längd. Han bestämmer sig för att börja träna aktivt (väljer då yrket idrottare och blir amatör inom detta yrke). Janne tränar och hoppar flera dagar i veckan och får därmed FV 5 i färdigheten Hoppa. Janne hoppar nu helt utan problem 2m. En dag får Janne för sig att hoppa 2,1m, den allsmäktige SL som vakar över Janne bestämmer då att han får en modifikation på +10 för att lyckas med detta, vilket han också gör. Lite senare samma dag ska Janne hoppa 2,5 m, den allsmäktige SL ger honom modifikationen +5 för att lyckas, även denna gång lyckas han. När Janne sedan försöker sig på 3m ger SL honom ingen mod. alls för nu har Janne börjat nå gränsen för sin kapacitet som amatör. Efter att ha klarat av även denna längd ska Janne något övermodig ge sig på sitt personliga rekord 3,2m. Till detta ger den allsmäktige SL Janne en modifikation på –4, (5% chans att lyckas alltså.. för hur ofta slår man egentligen sina personliga rekord). Gissa vad Janne lyckas med även denna gång…. : )
Nu förflyttar vi oss lite framåt i tiden (flera år rättare sagt). Janne har nu gått och blivit legend inom sitt yrke och har Fv17 i Hoppa han har även satt världsrekordet 8.75m (som sagt innan, har ingen aning om vart världsrekordet ligger, men det ligger väl runt 8.5 m någonstans). Låt oss då se hur pass duktig han är på att hoppa…
Janne hoppar nu utan några som helst problem upp till 4m. Mellan 4-5m har han +10,.... 5-6m har han +5,... 6-7m har han ±0,... 7-7,5m har han –3... 7,5-8m har han –7,.... 8-8,5m har han –10,... 8,5-8,75 har han –13, och till sist för att slå nytt rekord har han –16 (alltså 5% chans att lyckas).
Ett misslyckande då? Jo i fallen där han ska hoppa en viss längd och misslyckas skulle nog jag anse att han hamnar på steget under beroende av tärningsutfallet, ett tänkt hopp på 5m kanske landar på 4 istället. (använd differensvärdet )
Fummel då kanske ni tänker.. Hur ska det hanteras.. Som SL i fallet ovan (legend Janne) skulle jag nog inte bry mig om att rollpersonen fumlar i fallen där han har en plusmodifikation. Desto mer Janne sedan anstränger sig i de andra hoppen ökar chansen för fummel..
Hoppas att detta kan ge en liten indikation på hur färdigheterna är tänkta att användas. Yrkesnivåerna är tänkta som gränser för hur väl en rollperson lyckas, både inom sitt yrke och sina färdigheter. Plus att en rollperson inte kan prestera mer än vad hans grundegenskaper kan prestera. (en person med SMI 5 skulle nog inte klara av att slå världsrekordet i längdhopp)
Magnus