G
Guest
Guest
Frågan vad man ska göra när en spelare inte kan närvara vid spelmötet har ju diskuterats många gånger förut. Just nu ligger en sån tråd på theRPGsite:s forum, och eftersom jag är för lat för att diskutera på engelska så tar jag upp ämnet här istället.
Ämnet för diskussion är praktiska lösningar på problemet när det uppstår, inte hur man får spelare att hålla bokade tider.
Alltså vad gör man i praktiken när en spelare är borta och gruppen befinner sig tex nere på tredje nivån i den onde trollkarlens underjordiska komplex.
Hur gör du själv?
Har du andra förslag?
Vilka konsekvenser kan detta få?
Här är de förslag jag själv kommer på såhär på rak arm:
1. SL eller en annan spelare spelar RP:n.
Ämnet för diskussion är praktiska lösningar på problemet när det uppstår, inte hur man får spelare att hålla bokade tider.
Alltså vad gör man i praktiken när en spelare är borta och gruppen befinner sig tex nere på tredje nivån i den onde trollkarlens underjordiska komplex.
Hur gör du själv?
Har du andra förslag?
Vilka konsekvenser kan detta få?
Här är de förslag jag själv kommer på såhär på rak arm:
1. SL eller en annan spelare spelar RP:n.
- RP:n deltar enligt samma regler som övriga och riskerar således även att dö.
- RP:n tar en statistroll. Han deltar inte aktivt i handlingen, kanske inte ens attackeras av fiender vid strid. Han riskerar möjligen att dö om alla andra dör. Hur hanterar man XP och liknande i detta fall? Får statisten normal XP? En liten del? Ingen alls?
- RP:n försvinner ur handlingen/äventyret.
2.1. Man kör på utan RP:n utan att hitta på någon förklaring till varför han är borta, och struntar i eventuella inkonsekvenser. Hur hanteras XP och liknande i detta fall? Vad gör man med kritisk utrustning eller skatter som RP:n bar vid tillfället? Hur kommer han in i spelet igen nästa möte?
2.2. Man hittar på en förklaring till att RP:n skiljs från gruppen. Måste RP:n spela igenom detta (t.ex. ta sig ut ur dungan) med SL vid tillfälle, eller hittar man bara på en rimlig(?) förklaring? XP/skatter etc? Hur kan man förklara att en RP försvinner mitt i ett grottsystem utan att behöva spela detta?